Pe ordinea de zi a următoarei şedinţe a Consiliului Local Timişoara se va regăsi în sfârşit studiul de fezabilitate pentru reorganizarea circulaţiei şi reproiectarea infrastructurii rutiere şi de transport public în centrul oraşului, pe Inelul I de circulaţie.
Obiectivul de investiţie ar urma să cuprindă şi amenajarea pasajului auto Piaţa Victoriei, idee lansată de primarul Nicolae Robu la câteva luni după preluarea mandatului, în 2012, când încă negocia cu proprietarii „acvariului” și pasajului subteran din centru eliberarea amplasamentelor respective. Aşa a fost justificată necesitatea unor schimburi de proprietăţi cu două firme private pentru ca acea construcţie să poată fi demolată, una din promisiunile de campanie ale lui Robu, iar pasajul… răscumpărat, pentru că tot primăria l-a vândut în trecut, în timpul administraţiei Ciuhandu.
Proiectul prevede totodată şi realizarea unei parcări subterane cu 700 de locuri în zona străzii I.C. Brătianu.
Contractul de proiectare a fost atribuit la începutul anului trecut unei firme din Bucureşti, Exe Company.Ro SRL, şi de-abia acum va intra în plen aprobarea SF-ului.
Oficialii municipalităţii susţin că investiţia este absolut necesară pentru a scăpa de blocajele în trafic în zona centrală a oraşului.
„Congestiile de circulaţie pe Inelul I de circulaţie, cât şi pe accesele radiale, au devenit cvasipermanente. Viteza medie de circulaţie în zona centrală a scăzut până la valori de sub 10 Km/h, consumul de carburanţi depăşind cu mult valorile normale (valori măsurate de 15-19 litri/100 Km cu autoturisme pentru care fabricantul indică consum urban de 6-7 litri/100 Km). Din aceste considerente, reorganizarea circulaţiei rutiere pe Inel I de circulaţie este o prioritate strict necesară şi oportună pentru optimizarea şi fluidizarea traficului”, afirmă reprezentanţii primăriei în referatul noului proiect de hotărâre.
Soluţia propusă vizează reorganizarea circulaţiei în sens unic, pe trei şi chiar patru benzi pe alocuri, în jurul centrului, pe traseul: Piaţa Mărăşti – Str. Gheorghe Dima – Str. Sf. Ioan/ Paris – pasajul subteran Piaţa Victoriei – Bd. I.C. Brătianu – Str. Hector – Piaţa I.C. Brătianu (Punctele Cardinale) – Str. Oituz – Piaţa Mărăşti.
Ar urma să se circule în sens invers faţă de cum se circulă acum prin faţa primăriei, pe strada Sf. Ioan să aibă acces doar pietonii şi mijloacele de transport în comun, iar prin pasajul subteran doar maşinile mici.
Avem un SF, Robu anunţă că şantierul va începe în 2016
Vorbim despre porţiuni de carosabil şi trotuare noi, refacerea unor drumuri existente, realizarea de piste pentru biciclişti, extinderea liniei de troleibuz (1,20 km), un pasaj subteran (lucrări de structură şi finisaje 3.500,00 mp), o parcare subterană (lucrări de structură şi finisaje 22.000,00 mp), semaforizări, marcaje, lucrări la partea de canalizare etc.
Rămâne de văzut doar unde vor găsi reprezentanţii Primăriei Timişoara aproximativ 51 de milioane de euro, pentru că la atât este estimată investiţia.
„Valoarea totală a investiţiei ,,Reorganizarea circulaţiei rutiere pe inelul I de circulaţie şi reproiectarea infrastructurii rutiere şi de transport public (Pasaj Piaţa Victoriei)” este estimată, conform devizului general al investiţiei, la 225.239,908 mii lei (inclusiv TVA), respectiv 50.959,255 mii euro. Durata de realizare pentru execuţia lucrărilor proiectate este estimată la 48 luni”, se mai arată în documentaţiile depuse de proiectanţi la primărie.
Cu toate acestea, primarul Nicolae Robu afirma recent că în 2016 va începe şi acest şantier, la fel ca şi lărgirea pasajelor CF Jiul şi Popa Şapcă.
Autorităţile locale precizează de asemenea că, pentru realizarea anumitor lucrări la trama stradală, ar fi necesară ocuparea unui teren de circa 400 mp proprietate privată.
Se face referire de fapt la lărgirea străzii 20 Decembrie 1989, Robu afirmând în trecut că s-a ajuns la o înţelegere în acest sens cu Fundaţia Caritatea, care a demarat procedurile pentru demolarea fostului Liceu de Arte şi va ceda primăriei suprafaţa de teren de care are nevoie.
Primaria speră să obţină bani europeni
UPDATE. Întrebat marţi unde se vor găsi 50 de milioane de euro pentru investiţiile anunţate, primarul Nicolae Robu a explicat că se va încerca accesarea de fonduri europene, că este doar o estimare, iar valoarea investiţiei ar putea fi mult mai mică, la fel cum n-ar trebui să ne speriem nici de termenul de execuţie.
„Proiectul rămâne în atenţie pentru finanţare pe fonduri europene, iar dacă nu vom reuşi să obţinem finanţare europeană atunci vom realiza inelul pe porţiuni. Dar asta este o estimare… Dacă ar fi 25 de milioane, de exemplu, pe un buget multianual se poate face, pe bugetul local. Nu înseamnă că trebuie făcut totul deodată, ne vom adapta. Dacă rămânem cu finanţare de la bugetul local, atunci termenul este de 3 ani (n.r. – SF-ul spune 4 ani), pe fonduri europene ar fi mai puţin. Astea sunt estimări la nivelul de SF. Când se face proiectul, atunci veţi vedea că termenele sunt altele, la studiile de fezabilitate întotdeauna se operează cu nişte normative. În Piaţa Victoriei noi avem un subpasaj – se va realiza transformarea lui în subpasaj auto foarte uşor, nu trebuie demolat şi construit altul”, a replicat Robu.
Întrebat de ce a fost nevoie de mai bine de un an şi jumătate până să avem SF-ul, edilul a explicat că avem de-a face cu „un proiect greu, cum nu s-a mai făcut în România”.
Alte articole pe aceeași temă:
Primaria Timisoara merge inainte cu planul de a schimba total circulatia in centrul orasului
Primarul Timisoarei viseaza pasaj ca pe Champs Elysees in centrul orasului
Citiți principiile noastre de moderare aici!