Problema legată de căldură, sau mai bine zis de lipsa ei din tramvaie, ne-a fost sesizată zilele trecute de unul dintre cititorii noştri. Omul le semnalează situaţia… de câţiva ani încoace atât celor de la RATT, cât şi reprezentanţilor Primăriei Timişoara.
„De câţiva ani, iarna sunt probleme grave cu tramvaiele RATT pentru că în majoritatea nu funcţionează căldura. Dacă sunt bănci tapițate e acceptabil, dar la bănci de lemn sau plastic e imposibil de stat jos, dacă vagonul nu este încălzit. Începând cu iarna din 2011 am început să trimit sesizări atât la RATT, cât şi la primărie. Dacă primele răspunsuri au respins cu indiferenţă adevărul evident, la un moment dat cei de la RATT chiar au recunoscut că în cazul acestor tramvaie vechi pur şi simplu nu se poate rezolva problema căldurii”, ne-a scris cititorul nostru, în speranţa că autorităţile locale vor găsi o soluţie pentru a asigura condiţii civilizate de transport pe timp de iarnă.
Directorul general al RATT, Ioan Goia, dă asigurări că va fi căldură în tramvaie în această iarnă, dar… în măsura posibilităţilor, în funcţie de cum vor face faţă aerotermele din vagoane.
„Avem căldură în tramvaie şi vom avea. La fel ca şi în anii trecuţi, vom asigura căldura prin aeroterme. Se pornesc de la temperatura de 5 grade, au fost pornite. S-au montat aeroterme suplimentare pentru vagoanele tip remorcă. Funcţionează pe bază de aeroterme, de electrotermie. Avem în jur de 50 de tramvaie care circulă şi sunt funcţionale instalaţiile de încălzire în toate. Nu avem scaune tapiţate în tramvaie, avem şi şi, depinde cum le-am achiziţionat din Germania, ca sunt la mâna a doua toate tramvaiele. Aerotermele astea fac faţă în condiţiile în care staţionările în staţii sunt mai reduse. Dacă aglomeraţia este mare şi coboară şi urcă greu oamenii din 500 în 500 de metri timpii cresc şi atunci foarte uşor se răceşte. Până porneşte căldura… eficienţa nu este bună. Maxim patru aeroterme putem monta şi acestea merg aproape non-stop de când se pornesc. Scaunele tot reci vor fi, omul are impresia când se pune pe scaunul rece că este frig, chiar dacă se ventilează aer cald…”, a explicat Goia.
Soluţia? Tramvaie reabilitate sau tramvaie noi
Problema este că apar frecvent defecţiuni la aerotermele şi atunci călătorii rămân în frig, mai ales în vagoanele remorcă.
Până la urmă, cei de la RATT nu ascund faptul că problema va fi rezolvată numai prin investiţii: prin reabilitarea vechilor tramvaie sau achiziţionarea unor astfel de mijloace de transport noi.
„Este o problemă pe care cred că numai investiţiile o vor rezolva aşa cum ar trebui, adică modernizarea sau tramvaiele noi. Orice le-ai face la astealalte, nu sunt pregătite pentru aşa ceva. Deocamdată altă variantă nu avem decât electrotermia cu aceste aeroterme şi să nu lăsăm niciodată să fie defecte, să funcţioneze toate patru pe fiecare vagon. Dacă se defectează una, imediat se simte. Mergând continuu, aproape 20 şi ceva de ore, cam la o lună poate să apară cel puţin una pe vagon sau pe remorcă, cel puţin una se defectează, pentru că ele stau încinse şi merg permanent. Este o rezistenţă clasică, sunt variante vechi de aeroterme. Nu poţi să modifici instalaţia electrică să vii cu noutăţi, cu aeroterme noi, că nu permite puterea instalară, distrugi cablurile de alimentare… E destul de delicată problema”, recunoaşte Goia.
Deocamdată două dintre vechile tramvaie din parcul RATT au intrat în reabilitare.
Licitaţia organizată de primărie pentru modernizarea tramvaielor a fost câştigată de Electroputere VFU Paşcani şi Astra Vagoane Călători Arad. Autorităţile locale şi-au propus să reabiliteze 30 de tramvaie în decurs de 4 ani.
Dacă oficialii municipalităţii i-au asigurat pe timişoreni că se vor bucura de scaune încălzite în vagoanele refăcute, cei de la RATT spun că… se încearcă acest lucru şi că s-ar putea ajunge la costuri suplimentare.
„Asta este marea problemă a noastră, pe care o discutăm acum la Arad, încercăm să încălzim fiecare scaun. E posibil, dar cresc puţin costurile, pentru că trebuie să mergem la fiecare scaun cu instalaţiile. Până la urmă ne-a acceptat proiectantul şi probabil vom rezolva treaba asta. Vor creşte costurile… Vor fi încălzite şi şezuturile, asta este problema. Toate instalaţiile respective, vom vedea pe mentenanţă ce se va întâmpla. Ele funcţionează în anumite zone nordice, în zonele mai sudice ale continentului nu”, a mai explicat Goia.
În urma licitaţiei, reprezentanţii Primăriei Timişoara au anunţat că se va plăti 480.000 de euro (fără TVA) pentru un tramvai reabilitat. Rămâne de văzut dacă va fi testat vreunul pe străzile oraşului iarna aceasta… Oricum, autorităţile locale au anunţat deja că nu vom avea niciun tramvai reabilitate până la finele anului, după cum estimaseră iniţial.
Articole pe aceeași temă:
Doua dintre tramvaiele RATT au intrat in reabilitare. Un milion de euro pentru a le… innoi
Timisorenii nu vor avea niciun tramvai reabilitat anul acesta!
Timisorenii se vor bucura de scaune incalzite in tramvaie… iarna viitoare
Citiți principiile noastre de moderare aici!