Zeci de şefi de poliţii locale, din Bucureşti, Iaşi, Constanţa, Piteşti, Ploieşti, Galaţi, Craiova şi alte oraşe ale ţării, au participat, sâmbătă, la întrunirea Comitetului Director al Federației Naționale a Polițiștilor Locali din România, la Timişoara.
„Întâlnirea a fost programată la Timişoara pentru că este o zonă de influenţă în partea de sud-vest a României şi în ceea ce priveşte organizarea şi funcţionarea instituţiilor poliţiilor locale. Timişoara, în şase ani de zile, a demonstrat că instituţia este funcţională, că este în beneficiul cetăţenilor, forma de organizare internă, procedurile de lucru sunt proceduri model, sunt proceduri acreditate ISO, sistemul de management al calităţii Timişoara îl are de un an, şi preşedintele şi Comitetul Director au hotărât că anul acesta să aibă loc şedinţa operativă la Timişoara”, a explicat directorul executiv al Poliţiei Locale Timişoara, Doru Spătaru, vicepreşedinte al Comitetului Director al Federaţiei Naţionale a Poliţiilor Locale.
Au fost abordate diferite subiecte, de la necesitatea introducerii închisorii contravenţionale pentru persoanele care nu îşi plătesc în mod repetat amenzile şi nu prestează activităţi în folosul comunităţii la modificarea Codului Rutier astfel încât şi în acest act normativ să se specifice clar că agenţii locali au dreptul de a opri maşinile în trafic şi generarea unui statut al poliţistului local.
Prin Legea 155 din 2010, Legea Poliţiei Locale, poliţiştii locali au atribuţii în a asigura fluenţa circulaţiei pe drumurile publice, având dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducătorilor de autovehicule exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor conferite de această lege, de a constata contravenţii şi de a aplica sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar, de a constata contravenţii şi a aplica sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa maximă admisă şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a opri conducătorii acestor vehicule, şi de a constata contravenţii şi a aplica sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede şi vehicule cu tracţiune animală.
„Principalele probleme cu care nu confruntăm ar fi lipsa statutului poliţistului local, incoerenţa legislaţiei şi încă vid de legislaţie mai ales în ceea ce priveşte partea de salarizare şi drepturile personalului, care generează foarte multe animozităţi – la aceeaşi muncă, plăţi diferite. Noi avem pe ordinea de zi aceste puncte şi vom genera documente care vor ajunge la autorităţile locale, la primari, la consiliile locale şi la parlamentarii din fiecare judeţ de unde sunt veniţi colegii. Anul viitor se împlinesc zece ani de când s-au constituit primele forţe de ordine şi siguranţă publică la dispoziţia autorităţilor locale în România, şi aceasta la presiunea Uniunii Europene. Şi în zece ani să nu fi în stare să generezi un statut al poliţistului local spune mult. Sunt foarte multe neclarităţi în ceea ce priveşte procedurile, cum trebuie făcut în anumite situaţii, pentru că nu este reglementat legal. Şi conducerea efectivelor este dificilă, pentru că dacă nu ai o prevedere scrisă ca procedură nu poţi să iei măsuri, ca şi comandant al unităţii. Şi atunci sigur că, la cea mai mică eroare de comandă, de management, eşti atacat în instanţă şi te trezeşti cu surprize”, a adăugat Spătaru.
La întâlnirea de sâmbătă a participat şi viceprimarul Timişoarei Traian Stoia, care a promis sprijin pentru Poliţia Locală şi a anunţat că instituţia va primi în perioada următoare opt autovehicule, şapte autoturisme Peugeot 206 şi microbuz un Mercedes-Vito 115 cu titlul de donaţie. Autovehicule au fost folosite şi până acum de Poliţia Locală, fiind închiriate de la RATT.
„Din punctul meu de vedere, poliţia locală are un rol extraordinar de important în a asigura confortul comunităţii locale, în a asigura siguranţa cetăţeanului, în a lua măsurile necesare atunci când se întâmplă abateri de la un regim de viaţă normal. Poliţia locală trebuie sprijinită în acest sens. La Timişoara ea are dotări bune – nu foarte bune, dar bune -, în curând va primi un număr de autovehicule prin donaţie de la RATT. Ele sunt deja folosite, dar poliţia locală nu are voie, conform unor norme financiare din guvernarea trecută, să facă achiziţii de maşini şi atunci s-a găsit varianta donaţiei. Eu zic că Poliţia Locală din Timişoara poate constitui un model pentru poliţiile locale din ţară. Foarte multe oraşe îşi trimit delegaţii aici şi încearcă să copieze ceea ce a făcut Poliţia Locală Timişoara”, a conchis Stoia.
Citiți principiile noastre de moderare aici!