Consiliul Local Timişoara a aprobat vineri studiul de fezabilitate pentru reorganizarea circulaţiei şi reproiectarea infrastructurii rutiere şi de transport public în centrul oraşului, pe Inelul I de circulaţie, obiectiv de investiţie care cuprinde şi amenajarea pasajului auto Piaţa Victoriei şi realizarea unei parcări subterane cu 700 de locuri în zona străzii I.C. Brătianu.
Planul este de a reorganiza circulaţia în sens unic în jurul centrului, pe trei şi chiar patru benzi pe alocuri, în sens invers faţă de cum se circulă acum prin faţa primăriei, cu strada Sf. Ioan dedicată doar mijloacelor de transport în comun şi pietonilor, respectiv cu accesul maşinilor mici prin noul pasaj rutier.
Unii aleşi s-au declarat sceptici – au fost bineînţeles curioşi unde se vor găsi 51 de milioane de euro, la cât este estimată valoarea investiţiei (43 de milioane de euro ar fi partea de construcţii-montaj, 51 totalul, potrivit SF-ului), s-au declarat îngrijoraţi de ce ar însemna încă 4 ani de şantier în centru, pentru că aceasta este perioada în care estimează proiectanţii că s-ar putea realiza toate lucrările, sau au exprimat temeri legate de soarta clădirilor din zonă, dar proiectul de hotărâre a fost aprobat. Iar asta înseamnă că investiţia merge înainte.
„Cred că proiectul are o utilitate secundară față de alte proiecte. Cred că noi trebuie să scoatem circulația din centrul istoric (…) Dintre proiectele de infrastructură importante, care ar trebui să aibă prioritate, ar trebui să ne apucăm să lucrăm efectiv la pasajele Jiul și Popă Şapcă. Parcare s-ar putea face mult mai ușor în zona Oituz (n.r. – un alt plan al autorităţilor locale, care doresc o parcare supraetajată pe locul fostei popote) și lângă Hotel Timișoara, în spațiul Consiliului Judeţean. Nu există fondurile necesare… O altă problemă ar fi pericolul pe care un astfel de şantier l-ar reprezenta pentru clădirile vechi din zonă, pentru Muzeul Banatului şi Operă. Există un foarte mare pericol ca faţadele acestor clădiri să se prăbuşească în cazul unei intervenţii majore în zonă. Apoi e blocarea Pieței Operei pentru un interval de 48 de luni, din nou centrul ar fi un șantier”, a afirmat, în plen, consilierul Bogdan Herzog.
Primarul l-a acuzat de dezinformare.
„Ce competență aveți dvs. să vorbiți despre distrugerea clădirilor din Timișoara, când acolo sunt studii și expertize făcute de experţi adevărați, de specialiştii cei mai buni? Dvs. știți că pe lângă Operă, ani de zile, au circulat tramvaiele, pe Alba Iulia, în ambele sensuri, tramvaiele primitive ale acelor ani, care vibrau şi produceau zgomot puternic? Despre ce vibrații vorbim acum? Despre ce afectări ale clădirilor? Vorbiţi de 4 ani, de blocarea Pieței Victoriei. Piaţa Victoriei nu va fi blocată nicio zi, pentru că se foloseşte pasajul actual, care va fi consolidat. Toată lucrarea referitoare la subpasajul auto va dura luni de zile, va fi în subteran, cu o perturbare minimă la suprafață”, a replicat Robu.
2,3 milioane de euro pentru pasaj
În ceea ce priveşte finanţarea, oficialii primăriei spun că, dacă nu se va reuşi atragerea de fonduri europene, pentru că este posibil ca un asemenea proiect să nu fie eligibil, investiţia se va face cu bani de la bugetul local, în mai multe etape. În vreo 3 ani, estimează Robu.
Edilul i-a asigurat pe aleşi că se va ajunge la costuri multe mai mici la partea de execuţie.
„Avem posibilitatea să facem foarte multe cu banii noştri, nu suntem nişte neputincioşi (…) Costurile sunt următoarele: lucrări de amenajări rutiere la suprafață, noi porțiuni de carosabile, noi benzi, refacerea benzilor existente, amenajare de trotuare, de piste de biciclete în jurul centrului istoric, plantări de copaci – 2,7 milioane euro, extinderea liniei de troleibuz – 0,3 milioane euro, semaforizare, iluminare și utilități în subteran – 14 milioane euro, parcarea subterană – 15,6 milioane de euro, subpasajul auto din fața Operei – 2,3 milioane euro (…) Astea sunt cifrele reale şi sunt estimări ale proiectanților. Toată experiență noastră arată că la licitație prețul e undeva la circa 70% din prețul estimat de proiectanți, care lucrează cu anumite nomenclatoare de preţuri. Ofertanţii lucrează cu preţul pieţei, cu surse de aprovizionare de pe toată planeta”, le-a spus Robu consilierilor.
Ar urma să se înceapă cu pasajul şi parcarea subterană, chiar anul viitor, când ar trebui să fie în lucru efectiv şi lărgirea pasajelor CF Jiul şi Popa Şapcă, promisă de vreo zece ani încoace.
„Mai întâi se face subpasajul din fața Operei, apoi se poate circula fără nicio problemă, se va lucra în subteran și se va face parcarea. Lucrările subterane, și în fața Operei și la parcare, pot fi făcute în paralel. În rest, tronson cu tronson vor fi abordate lucrările pe tot traseul Inelului. Nu se pleacă de la un teren virgin și nici nu se pune problema să se desființeze construcția existența. A fost expertizată, ea se pretează transformării în pasaj auto pentru vehicule ușoare, mașini mici, jeepuri, inclusiv microbuze, și, prin urmare, amenajarea se va face cu un deranj minim, la 2,3 milioane euro, lucrare executată într-un timp foarte scurt”, a mai afirmat primarul.
Edilul s-a aventurat să ofere şi un termen pentru „scurtătură”: chiar 2016, în condiţiile în care la ora actuală există doar un SF, pentru care s-a aşteptat mai bine de un an şi jumătate!
„Eu cred că în 2016 putem avea subpasaj auto funcțional prin Piața Victoriei, iar în 2017 parcarea subterană. Acestea sunt prioritățile, după părerea mea, să închidem Inelul, ca să nu mai ocolească un număr atât de mare de mașini aşa de mult din oraşul nostru şi să producă aglomerație, ci să treacă pe o scurtătură (n.r. – pasajul)”, a concluzionat Robu.
Articole pe aceeași temă:
Nu asteptam bani de la UE pentru pasajul din Piata Victoriei. Robu: va fi usor de facut
Citiți principiile noastre de moderare aici!