Autostrada Sudului este numele unui nou traseu rutier ce ar putea să fie realizat în domeniul infrastructurii din România, dar cu perspective efective de construire destul de depărtate. Drumul ar urma să lege Timişoara de Bucureşti pe traseul Bucuresti – Alexandria – Slatina – Craiova – Timişoara. Ideea nu este una nouă, primele discuţii au apărut încă din 2004, în unul dintre mandatele lui Radu Berceanu. Discuţiile au fost „îngropate”, iar actualul traseu al Coridorului IV paneuropean a captat întreaga atenţie a drumarilor români.
Proiectul Autostrăzii Sudului, cunoscut de un număr redus de români, a revenit în actualitate în urmă cu câteva zile, atunci când a fost prezentat programul de guvernare al noului Cabinet Ponta. Acest nou traseu rutier a fost cuprins în proiectele Executivului ce va prelua conducerea la Palatul Victoria. Dar, deocamdată nu se vorbeşte de proiecte sau trasee bine stabilite, fiind vorba doar de un studiu de prefezabilitate.
Istoria lansării proiectului Autostrăzii Sudului a început în anul 2004, atunci când Radu Berceanu, ministrul Transporturilor de la acea vreme a lansat pentru prima dată ideea noului traseu. Proiectul dezbătut atunci spunea că demararea lucrărilor era stabilită pentru anul 2010, iar finalizarea lucrărilor în anul 2014. Noul program de guvernare a preluat ideea şi a inclusă realizarea unui studiu de prefezabilitate.
Trafic ridicat, lucrări dificile şi scumpe
Cea mai mare parte al traseului Autostrăzii Sudului nu ar ridica mari probleme de construcţie, totuşi, dificilă ar fi porţiunea dintre Caransebeş şi Orşova. Este o zonă dificilă, muntoasă, unde costurile de construcţie ar fi destul de mari. Traseul nu este stabilit, dar, în principiu, noua autostradă ar trebui să plece într-un anumit punct din autostrada care se construieşte acum şi să plece spre Caransebeş şi de aici spre Orşova, Drobeta Turnu Severin şi mai apoi spre Craiova. Pe unde ar putea fi stabilit traseul, cum ar traversa munţii Banatului, toate acestea nu au fost gândite încă, dar ar putea fi decise prin studiul de prefezabilitate. În acest moment traficul se realizează pe DN 6, de la Timişoara spre Lugoj, Caransebeş, Orşova. Acest drum a fost reabilitat de curând şi a devenit (din nou) o rută extrem de utilizată. „Pe această rută există un trafic ridicat, o asemenea autostradă ar ajuta enorm. Iar dacă ne gândim, pe această rută există şi trecerea peste Dunăre de la Calafat – Vidin!”, am aflat din surse din cadrul Direcţiei de Drumuri şi Poduri Timişoara. În plus, o rută alternativă ar decongestiona mult şi din autostrada aflată acum în construcţie.
Perspectivele de începere a lucrărilor nu sunt apropiate, în acest moment toate eforturile sunt orientate spre coridorul paneuropean IV, cu traseul deja cunoscut. Totuşi, şi Autostrada Sudului ar putea face parte din acest coridor, care nu înseamnă neapărat un singur drum, o singură şosea. Proiectul iniţial prevedea finanţarea lucrărilor pentru Autostrada Sudului tot din bani europeni şi de la buget.
Citiți principiile noastre de moderare aici!