„Îmi doresc sincer ca melomanii să se bucure de fiecare spectacol inclus în festival într-o alternanţă de genuri menită să răspundă tuturor gusturilor şi preferinţelor, de la operă la operetă sau balet, până la Gala finală. Aşa după cum publicul nostru ştie, toate spectacolele acestei stagiuni stau sub blazonul aniversar prin care onorăm cei 65 de ani de intense momente de emoţie artistică, împărtăşite cu publicul nostru fidel. Tocmai pentru a sublinia acest moment simbolic, afişul spectacolului inaugural al Festivalului în anul 2012 păstrează forma şi înscrisurile cu adresări ceremonioase ale premierei din 1947. Vă invit deci să petrecem o lună de sărbătoare în lumea marii muzici, începând cu 27 aprilie, când vom spune La mulţi ani Operei Naţionale Române din Timişoara! ”, declară maestrul Corneliu Murgu, directorul ONRT.
Un titlu – emblemă pentru istoria lirică a urbei, o capodoperă verdiană într-o superproducţie a Operei Naţionale Române din Timişoara, cu o distribuţie internaţională de excepţie: aceasta este formula care deschide Festivalul Internaţional Timişoara Muzicală, ediţia 2012. Spectacolul-eveniment “Aida”, o montare a regizorului Ognian Draganoff (Bulgaria), va începe la ora 18 a serii de vineri, 27 aprilie şi va fi dirijat de David Crescenzi (Italia). Decorul creat special pentru această producţie de scenograful bulgar Boris Stoynov are ca elemente monumentale patru piramide cu înălţimea de 7 m fiecare şi 6 scări, placate cu inscripţii care reproduc hieroglifele de pe pereţii mormintelor, templelor şi ai piramidelor din Valea Regilor din Egipt. Montarea structurilor de aluminiu din decor durează 6 ore, piramidele schimbându-şi amplasamentul pe scenă, aşa încât fiecare dintre cele 4 acte ale operei dezvăluie o altă arhitectură. Pentru rochiile solistelor şi ale coristelor s-au utilizat 150 m de material adus din Siria, iar accesoriile celor 100 de costume sunt realizate din piele naturală încrustată cu pietre aplicate manual. Atelierele de butaforie ale Operei timişorene au lucrat zi-lumină, vreme de două luni şi jumătate, pentru a executa, cu toate detaliile, ceea ce echipa de creatori a imaginat pentru a imprima autenticitate atmosferei inpirate de civilizaţia antică egipteană.
Rolul titular va fi interpretat de Anda-Louise Bogza, artistă invitată din Cehia. Nume de rezonanţă internaţională, Anda-Louise Bogza este protagonista unei cariere strălucite, artista cântând pe scene cunoscute din Europa, Asia şi America. În portofoliul ei de roluri de succes se remarcă interpretarea Leonorei din „Trubadurul” la Arena din Verona (2010, regia Franco Zeffirelli), a rolului Floria Tosca din „Tosca” de G. Puccini la prestigiosul Festival „Maggio Musicale Fiorentino” şi la Opera din München, ambele dirijate de Zubin Mehta, sau a roluluii titlular in „Katia Kabanova” de Janáček la „Suntory Hall” din Tokio.
Kamen Chanev, tenorul care revine pe scena Operei din Timişoara pentru a interpreta în acest spectacol rolul Radames, s-a născut în Bulgaria și a studiat canto-ul la Conservatorul din Sofia iar mai apoi la Academia de Muzică din Roma. A obținut Premiul I la Concursul Internațional „Jussi Björling” din Suedia şi a fost invitat pe marile scene ale lumii: Staatsoper Viena, Deutsche Oper și Bayerische Theater München, Opera din Hamburg, Operele din Atlanta și Philadelphia dar și la Opera din Seul, sub baghetele dirijorale ale maeștrilor Lorin Maasel, Nicola Luisotti, Michail Jurowski, Paolo Carigniani.
Născută la Cluj-Napoca, mezzosoprana Liliana Matei Ciucă, interpreta rolului Amneris, s-a bucurat după absolvirea Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” de o bursă de studii de trei ani oferită de Marele Duce Jean și de Ministerul Culturii din Luxemburg. Liliana Matei Ciucă este laureata mai multor concursuri internaționale: „Chain” de la Enschede, Olanda (1994), „Les Jeunes solistes Europeens” Luxemburg (1994), Nancy (1995) și „Hariclea Darclee” Brăila (1997). A fost distribuită în rolul principal din opera modernă „Small Time” de Gast Walzing la premiera mondială a acestuia de la Enschede din Olanda în anul 1995. Debutul la Staatsoper din Viena a avut loc în anul 1997, unde a și fost angajată până în anul 2001, fiind distribuită într-un număr de 38 de roluri
Simonfi Sandor în rolul Regelui, solist al Operei din Cluj Napoca, Sorin Drăniceanu (Craiova), Ştefan Ignat (Bucureşti), Marius Zaharia şi Mihaela Marcu întregesc distribuţia serii.
Titlu emblematic pentru istoria Operei din Timişoara, „Aida” în regia Acăi de Barbu s-a jucat vreme de 49 de ani, adică până 15 septembrie 1996, iar costumele acestei producţii istorice pot fi admirate şi astăzi în Muzeul Operei. Acel legendar spectacol i-a avut în distribuţie pe Fenia Nicolau, Traian Nicolau, Filomela Piteiu Georgescu, Mihail Dumitrescu, Gogu Vasilescu, Adriana Ciuciu, Geza Pullok sub bagheta dirijorala a lui Gheorghe Pavel. Figuranţi, vreme de jumătate de secol, au fost soldaţi din unităţile timişorene. Următoarea montare, semnată de regizorul Ion Cojar, l-a avut în distribuţia premierei pe maestrul Corneliu Murgu, directorul Operei timişorene, alături de Cristiana Popescu în rolul titular, spectacolul fiind vizionat şi de preşedintele de atunci al României, Ion Iliescu, şi de ministrul de externe al acelui moment, Teodor Meleşcanu. Aida s-a jucat pe scena Operei timişorene de peste 200 de ori, actuala producţie datând din 21 septembrie 2005. Premiera mondială a operei „Aida”, de Verdi, a avut loc în 24 decembrie 1871, la Cairo.
Citiți principiile noastre de moderare aici!