Un scurt istoric despre cum s-a ajuns în actuala situație. Prima licitație a primăriei pentru un nou contract de salubrizare stradală a fost lansată în aprilie 2018, cu doar câteva luni înaintea expirării contractului cu Retim, însă a fost un eșec. Valoarea estimată a contractului, pe patru ani, a fost de 117,67 milioane lei cu tot cu TVA. S-a înscris o singură firmă, care a avut însă un preț mai mult decât dublu decât cel maximum estimat de primărie.
După câteva modificări, licitația a fost relansată abia la mijlocul lunii octombrie a anului trecut. Contractul cu Retim, deși a fost prelungit, a expirat la finele aceleiași luni. Primăria a scăzut și prețul dispus să îl ofere pentru următorii patru ani, dar a scos și mai multe servicii, așa că suma estimată pe următorii patru ani a ajuns la 86,6 milioane de lei, cu tot cu TVA. A doua licitație s-a încheiat abia pe 1 februarie 2019, câștigătoare fiind declarată firma clujeană Brantner Servicii, care a oferit suma maximală pe care primăria este dispusă să o plătească.
Între timp, adică pe o perioadă de patru luni, Primăria Timișoara a dat dispoziție ca Horticultura, societatea de spații verzi a Consiliului Local Timișoara să se ocupe de acest serviciu. Chiar dacă primarul Nicolae Robu a dat dispoziție să fie scoși până și asistații sociali la măturat trotuare și golit coșuri de gunoi, societatea specializată în plantări de flori a fost rapid depășită de situație.
Timișoara, după patru luni, arată deplorabil. Trotuarele sunt pline de gunoaie, atât deșeuri aruncate pe jos de trecători, cât și frunze care au putrezit, coșurile de gunoi sunt pline până la refuz, iar timișorenii aruncă deșeurile lângă ele, în speranța că cineva le va ridica. Deși licitația s-a finalizat, firma clujeană are nevoie de timp pentru a se organiza, estimările fiind că abia de Paște își va intra în atribuții.
Primarul Nicolae Robu promite că va lansa o campanie minune intitulată „Timișoara curată”, dar până acum nu a oferit mai multe detalii, iar mulți timișoreni s-au săturat să aștepte. Scârbiți de cum arată orașul, aceștia ne-au trimis numeroase poze pe adresa redactie@tion.ro și prin mesaje pe Facebook, cerând ca responsabilii pentru această situație să fie concediați din Primăria Timișoara.
Abordat de reporterii tion.ro cu doleanțele timișorenilor, primarul Nicolae Robu a spus că este perfect conștient de cum arată orașul și știe că pierde capital de imagine, însă susține că nu are posibilitatea legală de a sancționa subalternii care s-au ocupat de aceste licitații și face apel la răbdare.
„Nu pot să sancționez pe nimeni, pentru că nu am niciun temei legal. Eu știu că este foarte neplăcut. Mă deranjează cumplit și pe mine cum, pe bună dreptate, îi deranjează și pe timișoreni, această stare necorespunzătoare a orașului în privința curățeniei. Nu pot să sancționez pe cineva pentru că la licitația organizată nu a fost nicio ofertă pe care să o poți declara câștigătoare. Greul a trecut acum, mai sunt câteva săptămâni și firma care a câștigat licitația a doua oară când am organizat-o va intra pe teren și vom ajunge, garantez asta, un oraș foarte, foarte curat. Vom declanșa în curând acea campanie <<Timișoara curată>>, care va continua pe termen lung. Dar nu așteptăm să își înceapă activitatea firma care a câștigat contractul, ne vom apuca să facem curat cu alte resurse, voi explica pe parcursul săptămânii viitoare cum, până când firma va veni să își înceapă activitate”, a spus Robu.
Întrebat dacă această licitație, dar și cea pentru dezinsecție și deratizare, nu ar fi putut fi organizate mai repede, primarul Timișoarei a răspuns: „Întotdeauna cerința este să le organizăm (licitațiile – n.r.) cât se poate de devreme. Dar, din păcate, această cerință a mea, această exigență a mea se și materializează din diverse motive: câteodată se lucrează foarte mult la caietele de sarcini, mereu apar idei, apar observații de la cei care sunt consultați. Noi nu avem contract cu o firmă de consultanță care să întocmească ea caietele de sarcini. Aparatul de specialitate se ocupă atât de problemele curente, cât și de întocmirea caietelor de sarcini în vederea licitațiilor. Evident sunt consultați și specialiști din afară, atunci când este cazul, dar, din păcate, s-a întâmplat să fie organizate prea târziu unele licitații și dacă lucrurile ar fi mers normal cu ele nu ar fi fost nicio problemă. Se încheiau contractele în timp util. Cum, însă, s-a eșuat, fie că nu a venit nicio ofertă, fie că nu a fost nicio ofertă eligibilă, s-a ajuns la deranjuri destul de mari”.
Așadar, rămâne de văzut cu ce idei va veni primarul Timișoarei pentru curățenia orașului și dacă aceasta se va realiza cât mai curând.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2189037″]
[related-post post_id=”2128991″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!