„Dacă Timişoara ajunge să aibă un bulevard în loc de o cale ferată aici, această clădire s-ar integra perfect. Noi trebuie să gândim vizionar”, a explicat primarul Nicolae Robu, luni, la inaugurarea noului centru IT&C Incuboxx, de pe Calea Circumvalaţiunii.
Edilul nu a expus pentru prima dată această idee, de a îngropa în subteran actualele linii de cale ferată care traversează oraşul, şi consideră în continuare că aceasta este cea mai bună variantă, nu ridicarea lor pe estacade sau mutarea lor în afara oraşului. Totodată, amenajarea unui nou bulevard pe locul actualelor linii este o şansă pe care Timişoara nu trebuie să o rateze, spune Robu.
„Să ai un bulevard de 7-8 kilometri aproximativ lungime, aproape ca diagonala Barcelonei, şanse de genul acesta nu au multe oraşe. Pentru Timişoara este o şansă. În Bucureşti să se facă un bulevard de dimensiuni apreciabile a fost nevoie să se facă demolări, mutări de biserici, să se distrugă monumente. Timişoara are de-a gata, are pe tavă o astfel de şansă. N-ar fi păcat ca ea să fie irosită? Eu m-am tot dus şi m-am frământat şi am făcut exerciţii de imaginaţie de la un capăt până la altul, devine chiar foarte incitantă această idee şi nicidecum una care să fie lansată aşa într-o discuţie şi apoi abandonată. Costurile vor fi recuperate cu vârf şi îndesat, o spun toţi specialiştii, eu am vorbit și cu arhitecţi din Barcelona…”, a declarat, luni, Robu.
Apropo de costuri, primarul Timişoarei a făcut şi nişte calcule şi estimează că o asemenea lucrare s-ar ridica la aproximativ 2 miliarde de euro – doar mutarea liniilor în subteran, cu amenajările aferente. De unde bani? De la Uniunea Europeană, spun oficialii primăriei.
„Eu am făcut o estimare plecând de la nişte sume care au apărut în presă de la metroul din Bucureşti şi am vorbit şi cu unele persoane şi atunci am spus că între 1,5 şi 2 miliarde de euro ar însemna complet, pe toată lungimea, şi inclusiv în subteran, dacă tot se face amenajarea pentru a avea transportul feroviar, s-ar putea face şi amenajarea acelor staţii, astfel încât să foloseşti liniile, toată acea infrastructură, pentru transport public urban. Estimarea este doar pentru ducerea în subteran a liniilor şi eliberarea suprateranului. Nu se pune problema decât cu fonduri speciale, europene, nu are România bani pentru aşa ceva. Fonduri de tipul acesta se alocă direct la Bruxelles. Asta nu intră pe POR”, a mai explicat Robu.
Edilul-şef spune că noul bulevard care ar urma să fie amenajat pe locul actualelor linii de cale ferată va apărea şi în viitorul Plan Urbanistic General (PUG) al oraşului, la care se lucrează de câţiva ani şi care urmează să fie aprobat probabil la sfârşitul acestui an sau anul viitor.
Primarul a făcut un exerciţiu de imaginaţie şi a povestit şi cum ar urma să arate viitorul bulevard odată duse în subteran liniile de tren.
„Municipalitatea realizează reţelele de utilităţi şi apoi câte trei benzi pe sens, pistă de biciclete, pistă de alergare, pistă pietonală, trei rânduri de arbori pe fiecare parte, deci este un bulevard superb – e făcută schiţa, să ştiţi că în PUG apare asta. Toate sunt cuprinse în noul Plan Urbanistic General, inclusiv calea ferată îngropată. Este cale ferată îngropată, dar având infrastructura feroviară poţi să o foloseşti şi pentru transportul public urban, aşa cum se întâmplă în Germania. Costurile de realizare şi a trei sau patru staţii nu sunt mari în comparaţie cu costurile globale. Chiar este o soluţie raţională”, a concluzionat Robu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!