Proiectul de buget al Timișoarei a fost dezbătut marți, la sediul primăriei. Au venit la dezbatere reprezentanții USR, dar și câțiva reprezentanți ai consiliilor de cartier din oraș.
Vă reamintim, Timișoara are un buget total de 1,42 miliarde de lei, însă doar 794,78 de milioane de lei adunați din venituri. Există și un deficit de 200 de milioane de lei, ceea ce înseamnă că sunt prevăzute mai multe cheltuieli decât fondurile avute la dispoziție.
„Evident că noi ne dorim, întotdeauna am spus asta, să avem cât mai multe investiții în oraș, să dezvoltăm orașul, să putem avea cât mai mulți bani alocați pentru dezvoltare. S-a întâmplat un număr mare de modificări legislative în ultima vreme, care ne fixează anumite cheltuieli, dincolo de ce am vrea noi. Mai întâi trebuie să asigurăm funcționarea, alocând fonduri pentru toate capitolele pe care le presupune. La dezvoltare nu ne rămân atât de mulți bani pe cât ne-ar plăcea nouă, deși lista de obiective de investiții este uriașă. Nu renunțăm la investiții, pentru că toate sunt importante pentru oraș. Desigur, dacă sunt argumente, suntem deschiși să renunțăm, dar după analizele noastre, tot ce am prevăzut în portofoliul de investiții este important. Consecința este că avansăm mai lent cu obiectivele decât dacă am restrânge numărul lor. Nu trebuie privit ca ceva foarte rigid care rămâne bătut în cuie cu ceea ce este el votat. Căci cine abordează așa de regulă rămâne cu niște excedent”, a explicat primarul Timișoarei.
Potrivit lui Robu, bugetul local contează pe venituri de 794,78 milioane de lei, bugetul instituțiilor finanțate din venituri proprii și subvenții este de 627,39 de milioane de lei, iar bugetul general al orașului este de 1,42 de miliarde de lei.
„Sumele de la UE nu apar, pentru că suntem în perioada de contractare. Vin sume mari în plus, dar ele vor fi incluse pe măsură ce vom avea contracte semnate, abia apoi începe perioada de implementare a proiectului. Avem un total de 1,2 miliarde de lei la cheltuieli, adică se sesizează din start un deficit de 200 de milioane de lei. 317 de poziții este lista de obiective la capitolul dezvoltare și la astea se adaugă proiectele cu finanțare europeană”, a completat edilul Nicolae Robu.
Ambarcațiune deschisă pentru plimbări pe Bega
Timișorenii prezenți la dezbatere au avut întrebări cu privire la unele poziții din lista de investiții. Astfel, o timișoreancă a vrut să știe de ce este nevoie de o ambarcațiune, căreia i-au fost alocați 233.000 de lei, propunând ca banii să fie folosiți pentru modernizarea transportului public. Tot ea a vrut ca banii folosiți pentru fântâna muzicală dorită de Nicolae Robu încă din 2012 să fie investiți în reabilitarea actualelor fântâni ale orașului.
„Acea ambarcațiune este discutabil dacă ea va rămâne în final pe listă sau nu, o să vedem, nu este în priorități, ea își are o logică, am vrea să o avem în 2021. Foarte mulți vor dori să se plimbe pe Bega cu o ambarcațiune deschisă. (…) Acea fântână nu ajungem anul acesta să o și realizăm, că nu avem cum, dar ea ar conduce la creșterea importantă a turismului din Timișoara. Sper să o avem în 2021, neavând niciun dubiu al atractivității pe care ar prezenta-o”, i-a răspuns Robu.
Președintele USR Timișoara a atras atenția că nu există fonduri alocate pentru parcările etajate promise de Nicolae Robu de acum mai bine de un an, edilul-șef explicând că prima parcare va fi amenajată de Societatea de Drumuri Municipale, din fonduri proprii. Dan Reșitnec a vrut să afle și de ce nu se găsesc bani în buget pentru iluminarea trecerilor de pietoni printr-un proiect promis încă de anul trecut de municipalitate și a mai propus să se renunțe la amenajarea de fântâni ornamentale în sensurile giratorii pentru a se cumpăra un scanner de diagnoză a arborilor.
„Sigur că se vor face iluminări. Nu ne-ar strica și probabil că o să-l achiziționăm acest aparat de diagnoză a arborilor. Nu vrem să renunțăm la amenajarea de fântâni, pentru că în jurul fântânilor aerul se purifică, acestea sunt lucruri stabilite prin măsurători. Dar am reținut propunerea de a achiziționa un aparat de achiziționare a sănătății arborilor”, a replicat Robu.
Președintele Asociației Proprietarilor din Zonele Rezidențiale Timișoara, Rodica Militaru, a spus că a constatat că 127 de obiective din totalul de 317 de pe lista de investiții sunt copiate din bugetul pe anul 2018.
Robu: Autostrada pentru biciclete va fi spectaculoasă
Cea mai supărată pe administrația publică locală a fost Ana Munteanu, coordonatorul echipei Verde pentru Biciclete, care le-a reproșat celor din primărie că visează la autostradă de biciclete, dar nu sunt în stare să pună la punct conexiuni serioase pentru traseele de biciclete.
„Conform studiului realizat de Verde pentru Biciclete, care a costat puțin, conectivitatea în Timișoara este una dintre cele mai mari probleme ale pistelor de biciclete. Nu am regăsit un proiect care să fie pe această problemă stringentă pentru oamenii care folosesc bicicleta ca mijloc de transport alternativ. Oamenii, dacă vor să circule legal, trebuie să se dea jos de pe pistă. Eu de aici ca să ajung la UPT, să mă văd cu dvs. la ore, trebuie să mă dau jos pe pod, să traversez, să ajung la UPT. Unele locuri sunt SF și nu SF-ul acela, ci SF OZN. Nu am regăsit proiecte realiste care să se bazeze pe munca noastră, pe care noi am făcut-o cu drag și spor. Eu vorbesc în numele unei comunități supărate. Avem probleme mari cu execuție, cu strategie, sunt deja bălți pe pista nouă de pe Mihai Viteazul. Vă rog, vă implor, nu faceți SF pentru autostradă de biciclete, vă rog, nu e cazul”, a spus Ana Munteanu.
Edilul-șef le-a promis bicicliștilor, ca de fiecare dată, că se vor pune la punct conexiunile pentru pistele de biciclete. El spune că, deși nu se regăsesc trasee pentru bicicliști în buget, municipalitatea amenajează piste speciale la fiecare lucrare de investiții.
„Facem și asta, dar avem totală receptivitate la tot ce ați spus. (…) Pistele spre platforme, va intra Stan Vidrighin și cu această ocazie se face o pistă de la zero, așa cum scrie la carte, până la marea platformă cu peste 6.000 de angajați. Să nu credeți că dacă nu apar suficiente poziții și sume cu înscrisuri clare noi nu facem piste de biciclete. Facem în cadrul lucrărilor de reparații, foarte multe lucruri le facem pe proiecte de reparații de străzi și acolo banii sunt la global”, a explicat Robu.
„Am o mare supărare pe Direcția Edilitară și cu bătaia de joc la adresa bicicliștilor”, a replicat Munteanu, moment în care edilul-șef i-a promis că și autostrada pentru biciclete va fi una spectaculoasă și că toată lumea se va bucura de ea.
„O să vedeți că și autostrada stârnește (…), dar ca și alte lucruri, vă veți bucura de ele. Va fi ceva spectaculos, unde vor merge mii de oameni. Eu îmi doresc să avem la anul ceva”, a răspuns primarul.
Un timișorean a vrut să afle de la edilul-șef când va reveni pe șine tramvaiul 3, dar n-a primit nicio veste bună. Refacerea liniei 3 se află în portofoliul de proiecte al primăriei, dar costă enorm și acum nu sunt fonduri. Alți cetățeni au vrut să afle când își amintește primăria de cartierele lor, cum ar fi Ghiroda Nouă, Plopi.
Detalii despre bugetul Timișoarei pe 2019 găsiți AICI! Proiectul urmează să fie votat după sărbătorile pascale.
Articole pe aceeași temă:
http://www.tion.ro/bugetul-timisoarei-pe-2019-asemanator-cu-cel-de-anul-trecut-14-miliarde-de-lei-pe-ce-se-duc-banii/2235567
Citiți principiile noastre de moderare aici!