Gândită la nivel european de ani buni, autostrada care să lege Italia de România prin Belgrad şi Timişoara este un proiect pe care sârbii insistă de ani buni, dar care pentru români este ca şi inexistentă. Desigur, cei de la Bucureşti gândesc din perspectiva lor, noi din cea a bănăţeanului care merge mai des în ţara vecină.
Surpriză, în masterplan-ul pentru anul 2020 apare pentru prima dată în strategia de construcţie a drumurilor de calitate şi o autostradă care pleacă de la Timişoara şi merge spre Serbia, prin Stamora-Moraviţa. Aceasta este încadrată ca fiind autostrada A9, este vorba de 92 de kilometri de autostradă care s-ar lega la ceea ce vor construi sârbii. Dacă pe partea română perspectivele acestui drum sunt pur teoretice, de partea sârbă situaţia este cu mult mai bună. Acolo autostrada pleacă de la Belgrad, trece pe la Pancevo, Vârşeţ şi intră în România pe la Vatin. Din fericire, legătura dintre Belgrad şi Pancevo este deja realizată pe un drum cu profil de autostradă, construit de sârbi cu ajutorul unor împrumuturi de la Banca Europeană de Dezvoltare. De asemenea, există centura de ocolire a Vârşeţului, tot construită la profil de autostradă, şi care va face parte din proiectul mai amplu al drumului spre România.
Lângă Timişoara, noua A9 ar trebui să se lege de A1 undeva între Izvin şi Remetea Mare. Autostrada va însemna şi construirea unui nou pod peste Bega.
Cea de-a doua autostradă care va ferici şoferii bănăţeni este cea care va lega Lugoj de Drobeta Turnu Severin şi de acolo mai departe de Craiova. Aceasta există deja, dar într-o anumită măsură. Este vorba de cei 10 kilometri din ceea ce va fi A6, care momentan asigură legătura dintre centura de ocolire a Lugojului şi A1.
Citiți principiile noastre de moderare aici!