Dacă luni primarul a anunțat că noul Plan Urbanistic General al Timișoarei va prevedea și mutarea în subteran a liniilor de cale ferată care traversează municipiul, realizarea unui bulevard în locul lor și astfel crearea posibilității de a introduce transportul cu metroul pe noile linii, ca „o componentă vizionară” asupra dezvoltării oraşului, marți, după ce a văzut ce reacții a stârnit acest anunț, edilul a venit cu unele precizări.
„Las la o parte toate aprecierile făcute, că asta e, nu-i nicio problemă… Eu mă aşteptam să văd o bucurie, un entuziasm că în Timişoara se face aşa ceva, dar văd că unora, de dragul de a fi critici la adresa primarului, care e foarte vesel, după cum puteţi remarca, le place să rămână calea ferată pe acolo, să le şuiere trenul la urechi, să fie acel morman de pământ pe care se strâng pungi, tot felul de mizerii, unde oameni certaţi cu bunul-simţ şi cu civilizaţia depozitează gunoaie, unde se aciuiesc homleşi, e mai bine aşa, se pare, decât să fie acolo un spaţiu ultramodern, iar dedesubt să circule trenurile. Iar dacă tot circulă trenurile, se pare că unii sunt deranjaţi dacă mai merge şi un tren – că nu se face metrou, aşa cum aţi spus – se duc liniile ferate în subteran. Dacă tot se duc în subteran şi este o frecvenţă destul de rară a trenurilor e raţional să circule acolo şi un tip de metrou, hai să-i zicem, care să facă legătura între Gara de Nord, zona mall, Gara de Est şi Aeroport. În loc să spună <<domnule, ce treabă extraordinară>>, vin să spună <<ce-i cu aiureala asta?>>. Să rămână mizerie, asta-i Timișoara, să n-o schimbăm”, şi-a vărsat Robu năduful, marţi.
Deşi a vorbit despre transportul cu metroul – „mijloc de transport în comun pe cale ferată urbană subterană, mai rar aeriană sau la nivelul solului; tren subteran, metropolitan”, potrivit DEX – primarul spune acum că n-a fost vorba despre metrou…
„N-am spus că facem metrou, am spus că mutăm liniile de cale ferată în subteran şi dacă tot le avem în subteran pe ele există o rezervă de timp în care pot circula şi trenuri cu statut de metrou, mijloace de transport în comun pe calea ferată de tip tramvai. Pot circula pe aceeași linie de cale ferată. Dar asta nu înseamnă că facem metrou. Una este să spui că faci metrou… de fapt eu mut liniile existente în subteran pentru a avea calea ferată, a societăţii de Căi Ferate, dusă în subteran şi dacă tot o am acolo în mod subsidiar am obţinut şi posibilitatea de a avea metrou. E o nuanţă…”, a încercat să explice Robu.
În opinia sa, aceasta ar fi cea mai bună variantă de a scăpa de actualele linii de cale ferată care trec prin oraş.
„Nu-i metrou, încă o dată. Mutăm liniile de cale ferată, e cea mai raţională soluţie, oameni buni. Vreţi estacade? Şi asta-i o formulă. Vi se pare că în loc să fie un bulevard frumos, ultramodern, realizat cu toate dotările sale, într-un concept unitar, de secol 21, ar fi mai bine să avem estacadă în zona respectivă? N-ar fi! A treia posibilitate ar fi mutarea în afara oraşului. Asta este mult mai costisitoare, trebuie să faci exproprieri, să iei terenuri, ai probleme în instanţă. Şi nu mai ai nicio utilitate suprapusă, cum poţi avea aici cu acele vagoane tip metrou sau tramvai care să-ţi asigure o legătură rapidă între obiective importante”, a concluzionat primarul.
Cert este că timişorenii s-au declarat sceptici în special cu privire la posibilitatea ca autorităţile să poată realiza o lucrare de o asemenea anvergură, având în vedere că de-abia reuşesc să ducă la bun sfârşit proiectele pentru care există bani, pe fonduri europene, care vizează reabilitarea unor străzi, cum ar fi strada Cloşca, sau s-au gândit la priorităţile lor imediate, cum ar fi astuparea gropilor din carosabil, refacerea trotuarelor în care riscă să-şi rupă picioarele, realizarea de parcări, consolidarea podurilor care au ieşit din garanţie sau achiziţionarea de tramvaie noi…
Primaria Timisoara vrea sa duca in subteran calea ferata si sa introduca… transportul cu metroul!
Citiți principiile noastre de moderare aici!