Este vorba despre Programul de sprijin financiar acordat proprietarilor de clădiri istorice din zona de acţiune prioritară a municipiului Timişoara, pentru care se propune alocarea sumei de 4,5 milioane de lei în 2014.
Consiliul Local Timișoara a aprobat, în toamna anului trecut, acest program de sprijin financiar, care prevede ca primăria să subvenţioneze 20% din valoarea lucrărilor de refacere a faţadelor şi acoperişurilor imobilelor istorice degradate, restul de 80% din fonduri urmând să fie acordate proprietarilor – doar persoane fizice – sub formă de împrumut cu dobândă zero, rambursabil în 10 ani. Vor putea accesa astfel de fonduri persoanele fizice care deţin clădiri istorice în cartiere cum ar fi Cetate, Fabric, Iosefin şi alte zone, dar imobile clasate ca monument, ansamblu sau sit conform Legii 422/2001. Anual se vor aloca bani pentru acest program.
Banii prevăzuți acum ar urma să fie folosiţi pentru plata lucrărilor de reabilitare a clădirilor istorice selectate în cadrul programului, dirigenţie de şantier, consultanţă tehnică de specialitate pentru evaluarea gradului de degradare a imobilului şi plata diverselor taxe prevăzute de lege, aferente lucrărilor de reabilitare a acestor clădiri, potrivit autorităţilor locale. Reprezentanţii municipalităţii au elaborat un proiect de hotărâre în acest sens, care urmează să fie supus spre aprobare în consiliul local.
Criteriile după care vor fi selectate clădirile istorice
Printr-un alt proiect de hotărâre se propune aprobarea criteriilor de evaluare a proiectelor de reabilitare a clădirilor din Programul de sprijin financiar acordat proprietarilor de clădiri istorice din zona de acţiune prioritară a municipiului Timişoara. Au fost stabilite mai multe criterii şi, în funcţie de acestea, solicitanţii vor ajunge la un punctaj.
„Criteriile de evaluare propuse CLT au în vedere: starea generală a clădirii, situarea ei şi îndeplinirea unor condiţii tehnico-economice. Punctajul final este suma punctajelor obţinute la fiecare subcriteriu în parte. Pentru a deveni eligibil pentru obţinerea finanţării, un proiect trebuie să aibă un punctaj final de minimum 40 de puncte la subcriteriul II, cel tehnico-economic. Ordinea la finanţarea lucrărilor se face conform punctajului obţinut, în limita fondurilor disponibile. Dacă fondurile nu se epuizează, procedura se poate relua în acelaşi an”, explică oficialii primăriei. De evaluarea proiectelor de reabilitare a clădirilor se va ocupa o comisie tehnică numită prin dispoziţia primarului.
La subcriteriul I, Starea generală a clădirii şi situarea ei, se va puncta: starea fizică a clădirii (degradări majore la faţadă şi acoperiş – 10 puncte; degradări minore la faţadă şi acoperiş – 5 puncte), gradul de percepţie urbană (clădire situată într-o piaţă – 10 puncte; situată de-a lungul unei străzi/ artere importante – 5 puncte; situată pe o stradă secundară – 2 puncte), importanța culturală și arhitectonică a clădirii (clădire monument istoric cu cod distinct pe Lista Monumentelor – 10 puncte; clădire care face parte dintr-un ansamblu – 5 puncte; clădire care face parte dintr-un sit – 2 puncte).
La subcriteriul II, Condiţiile tehnico-economice, se va ţine cont de mai multe lucruri: dacă bugetul este complet şi corelat cu activităţile prevăzute, resursele alocale/estimate și cu devizul general și pe obiecte (bugetul complet și corelat – 10 puncte; buget parțial corelat – 5 puncte), dacă imobilul este inclus sau nu în alte programe de finanțare, cum ar fi cel derulat prin KfW (clădire inclusă pe lista prioritară KfW – 5 puncte; clădirea nu este inclusă pe lista prioritară KfW – 10 puncte), capacitatea de a asigura alte lucrări, proprietarii urmând să efectueze concomitent lucrări de reabilitare finanțate integral din fonduri proprii (lucrări în valoare de peste 50% din valoarea finanțării acordate de Consiliul Local Timișoara – 10 puncte; lucrări în valoare de sub 50% din valoarea finanțării acordate de CLT – 5 puncte), dacă soluția tehnică propune intervenții potrivite/neinvazive, conforme cu cele mai bune practici în domeniu (punctajul se va acorda gradual, de la 1 la 10 puncte), coerența documentației și a soluției (punctaj de la 1 la 10), dacă se implementează măsuri de îmbunătățire a calității mediului și de creștere a eficienței energetice (punctaj de la 1 la 10) și dacă proiectul conține măsuri de scoatere/punere în evidență a clădirii/ a spațiilor în prezent nefuncționale – subsol, pod etc. (punctaj de la 1 la 10).
Articole pe aceeaşi temă:
Citiți principiile noastre de moderare aici!