Ben-Oni Ardelean s-a întors, recent, din Serbia, unde s-a întâlnit cu înalţi oficiali ai ţării vecine şi a aflat că o prioritate pentru aceştia este legarea Belgradului de Timişoara printr-o autostradă. Merită de menţionat şi faptul că sârbii au deja o legătură cu reţeaua europeană de autostrăzi, însă prin Ungaria.
„Un deziderat special al Belgraduui este de a lega Timișoara printr-o autobandă. O distanţă nu foarte mare, dar importantă, prin care cred că putem realiza o relaţie de win-win. România poate să aibă acces mult mai facil de mărfuri către spaţiul ex-Iugoslav. Guvernul României trebuie să depună un efort consistent în această direcţie”, a declarat Ardelean.
Liberalul, care a văzut o dorinţă mare din partea sârbilor de realizare a acestui proiect, însă nu acelaşi elan şi din partea autorităţilor româneşti, crede că şansa României pentru realizarea acestei autostrăzi constă în fondurile de aderare ale Serbiei la Uniunea Europeană, sau proiectele transfrontaliere.
„Sârbii îşi doresc enorm de mult să fie realizată această autostradă. Vor ridica această problemă în discuţiile pe care le vor avea cu premierul Victor Ponta, acesta având planificată o vizită în ţara vecină. (…) Sunt fonduri transfrontaliere care pot fi accesate. Aceasta ar fi soluţia optimă pentru finanţarea acestei autobenzi. Fondurile pentru integrarea Serbiei în UE vor fi destul de consistente şi putem să ne lipim şi noi acolo”, a mai spus Ardelean.
Proiectul de construire a unei autostrăzi de legătură cu Serbia este unul mai vechi. Autostrada de la Timişoara spre sârbi ar pleca din capitala Banatului, ar continua spre Vrsac, la Belgrad, Cacak, apoi în Muntenegru prin Podgorica şi Bar. De aici, transbordarea se va face cu bac-ul peste Marea Adriatică, spre Bari, în Italia. La finalizare, noua autostradă va avea în jur de 600 de kilometri. Iar o porţiune de 50 de kilometri va fi situată în Timiş, mai precis între Timişoara şi Stamora Moraviţa.
Citiți principiile noastre de moderare aici!