Tion.ro a luat legătura cu reprezentanții firmei Spat Yard SRL, din Galați, care construiește cele șapte vaporetto pentru Primăria Timișoara. Un vaporaș va avea 50 de locuri și costă peste 275.000 de euro. Licitația a fost câștigată de firma din Galați la începutul lunii septembrie, iar ambarcațiunile ar trebui să fie aduse la Timișoara în termen de șase luni de la data semnării contractului.
Am aflat că primul vaporaș ar putea să ajungă în capitala Banatului la sfârșitul lunii decembrie. Societatea care aduce ambarcațiunile la Timișoara s-a lovit deja de câteva probleme.
„Cum terminăm cu primul, cum venim cu el, depinde de mai multe elemente, inclusiv de colaborarea cu primăria, de vreme… La sfârșitul anului sau în ianuarie va veni primul. Sunt niște probleme suplimentare apărute în urma proiectării, noi a trebuit să le turtim ca să încapă pe sub poduri, iar asta a generat niște probleme de proiectare și de încadrare în regulile navale. Regulile impuse de Uniunea Europeană sunt foarte dure, având în vedere siguranța cetățeanului. Vă dau un exemplu: vaporașele din Budapesta, de 50-60 de persoane, mai circulă doar pentru că sunt înmatriculate, în caz contrar ar trebui să circule cu maximum 25 de persoane”, a declarat, pentru Tion.ro, reprezentantul firmei Spat Yard SRL.
Se lucrează de zor la cele șapte vaporetto ce vor plimba timișorenii și turiștii pe canalul Bega, atât pentru transportul în comun, cât și în scop de agrement. Ambarcațiunile vor fi asemănătoare celor care navighează pe canalele din Amsterdam.
„Vaporașele la care lucrăm seamănă cu cele din Amsterdam, sunt închise, ca hidrobuzele. Ele vor fi albe, dar pot fi făcute în orice nuanțe, după cum va dori beneficiarul”, ne-au mai spus oficialii societății gălățene.
Valoarea totală a contractului pentru achiziționarea ambarcațiunilor este de peste 1,93 milioane de euro cu TVA, ceea ce înseamnă că preţul unui vaporetto va depăşi 275.000 de euro.
Între timp, consilierii locali vor aproba înființarea Administrației portuare a canalului Bega, care va ține de Direcția Tehnică din primărie. Aceasta va avea în grijă Bega de la Uzina Hidroelectrica până la Podul Modoș.
Reprezentanții Primăriei Timișoara susțin că pe Bega, primul canal navigabil construit în România, pot naviga doar mici ambarcațiuni prin oraș, „în rest este parțial colmatat și nu poate fi utilizat pentru traficul comercial, până la finalizarea lucrărilor de dragare și ecologizare”. În 2014, Administrația Bazinală de Apă Banat a început consolidarea canalului în Timișoara, investiția urmând să fie finalizată în acest an, susțin oficialii municipalității. Tot anul acesta ar trebui să fie închis și șantierul de pe maluri, deschis pentru „reabilitarea infrastructurii publice urbane a malurilor Begăi”.
În cadrul proiectului au fost amenajate și mai multe stații pentru mult așteptatele ambarcațiuni.
Canalul Bega a fost construit inițial pentru asanarea terenurilor inundabile, a fost amenajat abia ulterior pentru navigație. Din 1958, susțin reprezentanții primăriei, transportul de mărfuri a încetat, iar din 1967 au fost retrase și navele de pasageri.
Bega face parte din sistemul Rin – Main – Dunăre, făcând posibilă legătura între Marea Nordului și Marea Neagră. Lungimea canalului pe teritoriul românesc este de aproximativ 44,5 km şi de 74 km pe teritoriul sârbesc. Pe teritoriul administrativ al Timișoarei, canalul Bega are o lungime de 10,60 km în profil transversal, lăţimea canalului la oglinda apei fiind de 30-45 m, iar la nivelul fundului de 15-20 m.
Articole pe aceeași temă:
S-a incheiat licitatia pentru vaporetto pe Bega. Ar trebui sa vina in 6 luni, de la Galati!
Citiți principiile noastre de moderare aici!