Agitație mare miercuri dimineață în zona Iosefin. Reprezentanții primăriei, cei ai RATT și cei ai firmei Spat Yard au lansat la apă primul vaporaș al Timișoarei. Acesta a fost adus pe un trailer și ridicat cu o macara, iar apoi pus pe apă.
Timișorenii s-au adunat să vadă momentul în care prima ambarcațiune dedicată transportului public a ajuns pe Bega.
„Eram copil, aveam vreo șase-șapte ani când funcționa transportul public pe Bega. Se făcea naveta, de la Otelec până la Timișoara. Eu am mers cu Rândunica, veneam cu părinții la oraș. Dura cam două ore călătoria din aval în amonte, de la Diniaș, cu tot cu ecluzarea de la Sânmihaiu Român. Eu le-am văzut pe toate, vaporașele, am fost la depou. Sper să fie cum trebuie și să fie întreținute, sper să văd navigația pe Bega înfloritoare. De mai bine de 40 de ani aștept momentul acesta”, ne-a spus Milenco Martinov, un timișorean care abia aștepta să vadă prima ambarcațiune pe Bega.
Specialiștii firmei Spat Yard, din Galați, care construiește cele șapte vaporașe pentru Timișoara, s-au ocupat ca totul să meargă ca la carte. După ce Decebal a fost lansat la apă, a pornit spre Flora, zonă în care a acostat. La plimbare au mers șeful RATT, Ioan Goia, care se ocupă de angajarea marinarilor care vor conduce cele șapte vaporașe, șeful Direcției Tehnice din primărie, Culiță Chiș, dar și primarul Timișoarei.
„Are o capacitate de 50 de locuri. Din punct de vedere al siguranței, este dotat cu toate echipamentele necesare în situații de urgență. Are două motoare, de 59 de cai putere, produse în Japonia, acționate independent. Viteza din caietul de sarcini va fi de maximum 15 km/h, pe Bega. Ele pot merge și puțin mai repede. Înălțimea liberă de care are nevoie un vaporaș este de 2,6 metri, de aceea are această formă puțin plată, pentru a putea trece pe sub podul Michelangelo, care e cel mai jos. Așteptăm cu foarte mare nerăbdare să putem merge până în Serbia, dar asta depinde și de apă. Este un proiect făcut în România, nu mai avem prea multe de inventat în ceea ce privește navigația și vaporașele. Ca și acesta nu mai există niciunul, este doar un catamaran asemănător în București, pe Cișmigiu”, ne-a declarat Remus Retezan, reprezentantul firmei Spat Yard.
Potrivit primarului Timișoarei, momentul lansării la apă a primului vaporaș destinat transportului public pe Bega este unul istoric.
„Intenționăm ca de la 1 iunie să dăm în funcțiune acest nou subsistem al sistemului de transport în comun al Timișoarei. Eu aș fi vrut ca transportul în comun să fie gratuit, dar nu suntem lăsați să folosim aceste vaporașe gratuit, suntem obligați să punem un preț, unul simbolic, și anume de 1 lei indiferent de lungimea cursei. Timișoara va deveni mult mai atractivă după ce vom da în folosință aceste vaporașe pentru agrement și asta se va întâmpla cât se poate de curând. Domnul Goia (n.r. șeful RATT) contactat deja un număr de marinari, oameni cu documentele valabile pentru a putea conduce astfel de ambarcațiuni și vom putea să începem navigarea propriu-zisă. Astăzi a fost o cursă de probă, a fost prima cursă. Zilele viitoare se vor mai face probe și se va emite un certificat de către reprezentanții Autorității Navale Române. După aceea vom putea efectiv să circulăm. Eu cred că săptămâna viitoare sau în două săptămâni vom putea să avem plimbări de agrement, iar de la 1 iunie intenționăm să dăm drumul subsistemului de transport în comun”, a explicat Robu.
Tot miercuri urmau să intre în teste și alte două vaporașe. Timișoara are, momentan, doar patru ambarcațiuni, restul până la șapte urmând să ajungă în capitala Banatului în săptămânile ce urmează. Contractul cu firma gălățeană expiră la 30 iunie. Un vaporaș costă puțin peste 250.000 de euro, cu tot cu TVA.
Articole pe aceeași temă:
Primele vaporase ale Timisoarei intra in teste pe Bega. Avem si administratie portuara
Vaporasele, tot pe uscat. Robu: nu mai curge multa apa pe Bega pana cand ne plimbam cu ele
Gratis cu RATT la Timisoara, cu vaporasele pe Bega si cu microbuze electrice in centrul istoric
Cu vaporasele pe Bega, abia de la vara. RATT scoleste paznici si soferi sa devina marinari
Citiți principiile noastre de moderare aici!