Germania a luat o pozitie ferma impotriva extinderii ajutorului acordat celor de la GM, in timp ce alte tari unde se gasesc fabrici Opel si unde se doreste mentinerea lor semnaleaza lipsa de dorinta pentru acordarea unui ajutor. Pozitia Germaniei a luat contur dupa ce GM a hotarat surprinzator sa renunte la vanzarea Opel catre compania canadiana Magna.
Germania nu vrea sa dea banii la GM
Rainer Brüderle, ministrul Economiei din Germania, a anuntat ca asistenta financiara acordata de Germania pentru Opel ar putea fi suspendata, din cauza deciziei GM. Opel ar putea pierde sprijinul total din partea Germaniei, lucru dorit de mai multi lideri politici si de o parte a populatiei, care considera ca GM a dus Opel catre dezastru.
Comisia Europeana intra in joc pentru a sprijini Germania
Pe de lata parte, Günter Verheugen, Comisarul european pentru Industrie, s-a declarat ingrijorat ca tarile cu fabrici Opel vor sa acorde sprijin catre General Motors. Verheugen, care a cerut reuniunea cu ministrii de industrie, a declarat ca ar putea exista unele exceptii, in care autoritatile de reglementare UE ar putea aproba un ajutor de stat, dar a subliniat faptul ca o astfel de asistenta “nu poate fi legata de pastrarea locurilor de munca”.
Celelalte tari cu fabrici Opel vor sa-si “plateasca” locurile de munca
Kris Peeters, prim-ministru flamand, a declarat saptamana trecuta ca regiunea pe care o reprezinta ar putea da un ajutor de 500 de milioane de euro pentru fabbrica Opel din Antwerp, dar numai in anumite conditii, subliniind ca nu este un cec in alb. Dupa intalnirea lui Nick Reilly, CEO interimar la GM Europa, cu Peter Mandelson, reprezentantul ministerului Economiei din Anglia, Marea Britanie s-a declarat alaturi de cauza GM, anuntand chiar si un suport financiar.
GM isi ascunde adevaratele intentii
GM sustine ca planul de restructurare al Opel nu va fi ferit de impactul social, dar a tinut sa mentioneze ca deciziile nu vor fi luate dupa criterii politice sau dupa acordarea de imprumuturi. “Vom folosi cele mai bune criterii industriale si economice pentru a pune Opel pe linia succesului”. In cea mai dificila pozitie se afla Germania, care oferise un solid sprijin financiar pentru ca cele patru fabrici din Germania sa nu fie inchise. In contextul in care intelegerea cu Magna a cazut, germanii nu vor sa dea acest ajutor catre GM si solicita UE o monitorizare atenta a situatiei. Spre deosebire de Germania, care dorea ca Opel sa fie luat de Magna, celelalte tari cu fabrici, Marea Britanie, Spania, Belgia si Polonia vor sa acorde un sprijin financiar pentru GM, pentru a nu fi desfiintate locuri de munca din tarile lor.
Germania va juca dupa interesele Angelei Merkel
Germania poate pierde razboiul licitatiei declansat de GM. GM incearca cartea santajului. In linii mari, GM sugereaza ca se vor face restructurari, dar nu specifica unde si in ce conditii, tocmai pentru a lasa mana libera la ofertele care ar putea curge din tarile cu fabrici Opel. In aceste conditii, planurile Germaniei sunt blocate. Pe de o parte, democratii aflati in coalitie la putere cu Partidul Crestin-Democrat al Angelei Merkel, resping un ajutor financiar pentru Opel. In schimb, alegerile regionale din Germania,programate in mai, dau peste cap agenda politica a Cancelarului. Landul Renania de Nord-Westfalia, unde se afla o fabrica Opel la Bochum, un important angajator in zona, este controlat in general de social-democrati, iar partidul lui Merkel are nevoie de o victorie aici pentru a putea controla camera superioara a parlamentului german.
Astfel, Angela Merkel ar putea opta pentru acordarea unui sprijin financiar pentru Opel, in ciuda majoritatii societatii germane care nu doreste ajutarea companiei General Motors.
Sursa: www.masini.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!