Riscul vine din faptul ca 350Z face parte dintr-o categorie de vehicule condusa in general de soferi tineri, neexperimentati si aventurosi, rata mortii fiind cauzata mai putin de masina in sine, cat de imprudenta la volan.
Asta ne conduce la ideea ca simpla prospectare a istoricului ratei de mortalitate nu ne confera imaginea corecta despre siguranta sau nesiguranta masinii. Statisticile sunt si ele decalate, modelele din intervalul 2001-2004 apar catalogate un an mai tarziu, intre 2002-2005, timp in care unele modele au suferit modificari semnificative.
Expertii in siguranta in trafic au cazut de acord ca factorii de risc sunt in general determinati de configuratia vehiculului, rezistenta la impact si stabilitatea in caz de coliziune- care contureaza o clasa destul de larga de masini (ne)sigure.
Topul celor mai putin sigure vehicole include: Buick Rendezvous, Ford Ranger/Mazda de serie B, Nissan Frontier, Ford Escape/Mercury Mariner si Toyota Yaris.
Protectie de ultima generatie:
Lipsa protectie laterale la impact este raspunzatoare pentru nesiguranta masinii, mai mult decat puterea de accelerare a acesteia si poate provoca fracturi interne severe in caz de accident. De la patentarea acestora, Asociatia Nationala a Sigurantei in Trafic a estimat reducerea cu cel putin 45 % si salvarea a 1000 de vieti anual dintre victimele cu rani la cap, altfel fatale implicate intr-o coliziune frontala.
Airbag-ul face diferenta intre viata si moarte, daca luam in calcul ca leziunile craniene sunt de cele mai multe ori cauza decesului in astfel de accidente.
O structura solida: in afara airbag-urilor frontale, un vehicul are nevoie si de o structura solida care sa faca fata curentilor de aer ai celorlalte vehicule de diferite capacitati sau tonaj, care pot destabiliza o masina in mers. Ceea ce conduce la concluzia ca forma si dimensiunea unei masini sunt factori determinanti ai gradului de siguranta sau risc al acesteia.
Legile fizicii se aplica si in caz de accident, masinile de capacitate mica fiind intotdeauna dezavantajate fata de cele medii si de mare tonaj, in caz de accident, cel putin asa arata statisticile. In accidente cu un singur vehicul implicat, acesti factori, influenteaza, insa mai putin supravietuirea.
Unii sunt de alta parere, considerand clasa masinilor mici mai usor manevrabila si fiabila in caz de impact, si nu atat de periculoasa pe cat se crede.
O masina agila, este mult mai usor manevrabila in evitarea coliziunii in trafic.
Daca SUV-urile si pickup-urile sunt avantajate in caz de accident cu alt vehicul, nu acelasi lucru se intampla la impactul cu un obiect de pe marginea carosabilului, fie animal, copac, sau in cazul adormirii la volan, situatii in care marimea acestora provoaca decesul in 43 % dintre cazuri, riscul rasturnarii fiind mai mult decat dublu fata de masinile de calibru mic. In concluzie, acestea au o rata a deceselor mai ridicata decat vehicolele de talie mica.
Masuri coercitive:
Clasa masinilor de lux sau de performanta beneficiaza de un deceniu de sisteme electronice de franare aplicate simultan rotilor pentru a evita deraierea de pe carosabil in cazul unei manevre riscante.
ANST considera ca acreditarea controlului electronic la bord va preveni peste 9600 de accidente fatale si 238.000 de raniri anual, pentru un cost aditional de 111 USD per masina, in afara franei de mana. O astfel de dotare ar reduce mortalitatea cu 56 % in caz de coliziune cu alt vehicul si cu peste 80 % la iesirea in décor sau atipirea la volan.
Camionetele – o clasa riscanta:
Cu un risc ridicat de rasturnare datorat centrului de greutate inalt, voluminoasa si codase in ceea ce priveste stabilitatea electronica, clasa camionetelor- pickup are toate motivele sa fie foarte nesigura in trafic. Orice vehicul poate deveni riscant cand e folosit necorespunzator- asa cum se intampla cu pickup-ul fara incarcatura pe serpentine sau alt teren accidentat.
Extremele cotarii SCORE in materie de risc desemneaza drept cea mai riscanta masina Buick Rendezvous -ul, 161, cu 50 % sanse mai mari de deces la impact decat o clasa auto medie; la polul opus se afla Hyundai Entourage si Kia Sedona, cotate cu 51, de trei ori mai putin riscante.
Numai informandu-va puteti realiza gradul de periculozitate si va puteti gandi de zece ori inainte de alegerea masinii visurilor voastre.
Sursă: BusinessTime
Citiți principiile noastre de moderare aici!