Meet, Point and Shoot – educație de film documentar și drepturile omului alături de refugiați – la Casa LOGS, de la ora 9.
Simpozionul de educație prin film: formare cadre didactice | TAIFAS – la mai multe spații, de la ora 9:30.
Simpozion de educație prin film | TAIFAS – la mai multe spații, de la ora 10.
Filme la Cinema Victoria. Bilete și detalii AICI sau la casierie:
- 10:00 – Proiecții școlare | TAIFAS
- 18:00 – The Good Driver
- 20:00 – Once Upon a Time in The Future: 2121
Tururi ghidate, expoziția „Iona” – la Ornella Fusion Gallery, de la ora 16.
Conferința Internațională a Convenției Teatrale Europene – la Teatrul Național Timișoara, de la ora 17.
- Peste 80 de reprezentanți ai celor 59 de teatre membre din peste 35 de țări au confirmat prezența la acest prestigios eveniment teatral. Convenția Teatrală Europeană – ETC – a fost creată în 1988 cu scopul de a promova circulația europeană a spectacolelor de teatru, a conceptelor teatrale și a patrimoniului spectacologic și lingvistic al țărilor care alcătuiesc acest construct integrator al Uniunii Europene.
- SHARE, titlul acestei ediții a Conferinței Internaționale de Teatru, împărtășește pe deplin principiile Teatrului Național din Timișoara privind cercetarea noilor realități europene, dialogul și colaborarea, definindu-se ca purtătoare a mesajului profesionalismului, schimbului de idei și de experiențe și, în ultimă instanță, ca purtătoare a mesajului democratic și umanist.
- Teatrul Național din Timișoara este membru al Convenției Teatrale Europene din anul 2010, această ediție a Conferinței Internaționale fiind a doua pe care o organizează, la șapte ani după prima întâlnire europeană a teatrelor din Europa la Timișoara.
- În cadrul Conferinței Internaționale de Teatru de la Timișoara, membrii Convenției Teatrale Europene vor analiza, în termeni de similitudini și diferențe, parcursul teatrelor publice din Europa și vor reflecta asupra felului în care noile realități istorice, politice sociale și culturale provoacă unitatea teatrală europeană și, nu în ultimul rând, vor dezvolta formule prin care teatrele membre să își poată acorda particularitățile de funcționare într-o serie cât mai extinsă de proiecte comune și colaborări, de participări în programele europene inițiate și gestionate de ETC.
acasă, vernisaj / Nora Blaj – la Casa cu Iederă, de la ora 18.
Ioan Holender – Scena și culisele IERI și AZI – la UVT, de la ora 18. Înscrieri, AICI.
-
Ioan Holender este muzician, bariton, impresar artistic și director managerial austriac de operă, originar din România. Ioan Holander este cel mai longeviv director managerial al celebrei instituții muzicale fanion Wiener Staatsoper.
-
Moderatorul serii va fi Sever Voinescu, care ne va ghida printr-o conversație interesantă și captivantă cu Ioan Holender.
POETRY PERFORMANCE @INDIVIDUAL ALL-AROUND – la Comenduirea Garnizoanei, de la ora 18.
- Poeți: Mădălina Aldescu, Nelu Antocian, Anastasia Coste, Alina Dumitrescu, Alex Higyed, Ioana Mateescu, Mara Moldvai, Răzvan Stoicovici, Ioana Obreja, Daniela Rațiu, Ioana Văcariu, Alexandru Vălcăneanțu
-
Contemporaneitatea AZI constă în simultaneitatea a nenumărate modalități de a fi, de a crea, de a vedea și aprecia aceeași lume, a pluralităților culturale și sociale. Ne străduim să ținem pasul cu Prezentul ce devine, în evoluție continuă, rapidă si imprevizibilă, incomprehensibil ca un hiperobiect. Trăim o contemporaneitate a diferențelor, într-o lume ce ne divizează și polarizează, într-un sistem ce tinde să ne pună mai curând în competiție decât în compoziție. Atunci, ce ar putea însemna ideea de compoziție azi? În artele contemporane, în dinamica social-politică, în viața noastră personală? În ce fel expoziția (internațională) și spațiul expoziției, ca loc de întâlnire, acum-aici la Comenduirea Garnizoanei, cu specificul ei arhitectural și istoric, în “centrul” Timișoarei devenită (temporar) “capitală” culturală, pot deveni o intersecție a acestor teme majore prezente în artele de azi: nevoia imperativă de compoziție/ agregare a asemănărilor/ similarităților și diferențierilor, de incluziune, colaborativitate și acceptări nonierarhice, de decolonizare, de descentralizare?
- Am invitat în INDIVIDUAL COMPUS artistx cu o diversitate/ complementaritate de practici, medi(alităț)i (ce includ, fără a se limita la: imagine, pictură, video, sculptură, obiect, instalație, sunet, performance, poezie), discursuri și moduri de abordare artistice, din Timișoara, din România și din străinătate, la care se găsesc prezente în preocupările lor și în modurile de abordare specifice, temele expoziției. INDIVIDUAL COMPUS este un demers asumat subiectiv de precompunere, compunere și recompunere a lucrărilor individuale, într-o instalare/instalație artistică consonantă, o polifonie de voci unice.
SCM Politehnica Timișoara – CSM Vaslui – la Sala Sporturilor „Constantin Jude”, de la ora 18.
Joi pe’nserat – la C House Milano, de la ora 18.
Sigur nu Godot / UniFest – la Casa de Cultură a Studenților, de la 18:30.
- Spectacolul, montat după ”Ultimul Godot” al lui Matei Vişniec, este prezentat ca o dezbatere între dramaturg şi personaj despre soarta teatrului şi condiţia actorului, precum și a lumii prezente.
- Intriga porneşte de la întâlnirea în afara teatrului, proprie teatrului post-modern, dintre dramaturg şi personajul său, ambii nemaiavând acces în teatru, unul (Godot) pentru că, deşi aşteptat, nu i-a fost scris să apară pe scenă, iar celălalt (Beckett), pentru că fiind singur în sală, actorii nu au mai vrut să joace pentru un singur spectator. “Teatrul a murit!” declamă unul dintre ei. Actual? Să ne gândim la dictatura internetului, a facebook-ului, la torente şi filme on-line, şi la rarefierea prezenţei spectatorilor în sălile de teatru o dată cu apariţia lor, ca să nu amintim de C-word… Şi totuşi, prin reluarea replicii celei mai banale cu care începe piesa “Aşteptându-l pe Godot” (piesa originală a lui Beckett, de la care a pornit ideea textului lui Vişniec), se sugerează că teatrul se reînfiinţează pe sine, scriitorul şi propriul personaj devenind, la rândul lor, personaje, speranţa rămânând, teatrul regăsindu-şi întotdeauna puterea de a se reinventa şi de a trăi, în condiţiile cele mai neprielnice…
Săptămâna PSI: Ferestrele adicției. Să privim dincolo de aparențe și să învățăm să ascultăm „vocea dependenței” – la Cărturești Victoriei, de la ora 19.
Expoziție de afiș polonez Ryszard Kaja / Plakat – Polska – la HEI Bastion Theresia, de la ora 19.
HomeFest: Fragilitate, cu Antonia Ițineanț, de la ora 19.
Spectacolul Exod – la Teatrul Național Timișoara, de la ora 19. Bilete găsiți AICI.
WYSIWYG Film Festival: Connect – la Nemesis Art Club, de la ora 19.
-
Lungmetrajul „Connect” (kinema ikon 2019) își propune scoaterea la iveală a unei lumi raw, părăsite/date la o parte sau insesizabile/ascunse. Interogarea acesteia se realizează în permanență, soundtrack-ul dialogând cu mediul imediat prin evidențierea sa la nivel senzorial. E o lume pe care o știți exact așa cum nu e.Ideea de alienare este prezentă printr-un spațiu public privit pe furiș de un observator consecvent. Plotul este uniform, iar imaginile, surprinse în cel mai mic detaliu (pe layere), se determină una pe cealaltă laolaltă cu fundalul audio. Ne referim astfel la o revenire perpetuă, un ping pong total care combină infernul cu un ludic intrinsec – acesta din urmă subordonându-l pe primul.
-
Luarea la cunoștință a monotonului înseamnă automat și transformarea sa în meditație și realizare. Totul se află într-o continuă mișcare, punând accentul, totodată, pe tempoul universului (deși acest lucru pare de multe ori insesizabil).
-
Când lumea-i luată în întregul ei, plictisul e o iluzie, dar lucrurile „cu adevărat” uimitoare se întâmplă foarte rar. Prin urmare, filmele de față înlocuiesc voit rotița hamsterului cu acel ceva total diferit. Totuși, trebuie să fim conștienți că atenția (răbdarea) noastră se clatină din temelii, pe când lucrurile bune necesită timp (cronologia zi-noapte-anotimpuri). Aici observăm urbanul remodelat în mod brutal și nimicul care vine după, supraviețuirea rămânând astfel singurul nostru target viabil. Ca atare, lumea-i prezentată ca o barcă în derivă, unde constrângerile sunt tot mai mari și unde banalul, care e cheia, e omis în totalitate. În concluzie, neluarea ei în serios devine ultrarelevantă, iar lucrurile pe care le luăm în mod gratuit trebuie prețuite la reala lor valoare (momentele de acalmie pe care nu ni le acordăm/permitem și care dau nuanță și ritm vieții).
HomeFest: Contemplând viața, de / cu Livia Mateiaș, de la ora 20.
Songs of Love and Sorrow | Retracing BARTÓK – la Sala Multifuncțională CJT, de la ora 20. Bilete găsiți AICI.
-
La 5 ani de la reinterpretarea radicală a cantecelor culese de Bela Bartok în Banat și Transilvania, violistul Mat Maneri și pianistul Lucian Ban îl readuc la Timisoara pe legendarul John Surman, una dintre figurile cheie ale jazz-ului european din ultimii 50 de ani, și îl invită pe basistul american Brad Jones, renumit în lume pentru sunetul și contribuțiile sale unice în proiecte și albume realizate cu numele mari ale jazzului: Ornette Coleman, Elvin Jones, Marc Ribot, Cassandra Wilson, Han Bennink, Muhal Richard, David Byrne, Elvis Costello, John Zorn și mulți alții.
-
Cei patru muzicieni reprezentativi ai mai multor generații vor arunca o privire nouă asupra cântecelor populare, colindelor și cântecelor vocale colectate de Bartok în urmă cu mai bine de un secol, într-un efort extraordinar de antropologie muzicală.
-
Înregistrarea din 2018 a trio-ului John Surman, Mat Maneri, Lucian Ban, la Sala Baroc a Muzeului de Artă din Timișoara este, așa cum spune JAZZ TIMES, „un act de tribut, dar și de transformare” și a adus aprecieri imediate atât de la fani, cât și de la critici. Albumul a fost lansat la Sunnyside Records din New York. Până în prezent, trio-ul a sustinut concerte sold out la Berlin Jazz Festival, Jazz No Parque din Portugalia, Stans Musiktage din Elvetia, Luxembourg Jazz, Porgy & Bess din Viena și Zenehaza(House of Music) din Budapesta.
Exerciții de improvizație – la Casa Tineretului, de la ora 20. Întâlnirea este deschisă.
- Exercițiile de improvizație au rol în a dezvolta spontaneitatea și creativitate, dar nu în ultimul rând în a te lăsa să fii tu.
- Exercițiile vor fi conduse de Walter Fettich.
Seara Duetelor – la Josefin Pub, de la ora 21.
Joia sârbească- SRPSKO VECE – la ATU Club, de la ora 22.
Spin The Bottle #41 w/Angel – la Reciproc, de la ora 22. Intrarea este 20 de lei.
Expoziții permanente la Memorialul Revoluției
Program de vizitare: Luni – Vineri: 08-18, Sâmbătă: 10-18, Duminică: 10-18 (ultimul vizitator: cu 30 de min. înainte de închidere!). Bilete se pot achiziționa la intrare, prețurile fiind: 20 lei adulți, studenți și pensionari -cetățeni români: 10 lei, copii: 5 lei, taxă de fotografiere: 20 lei, taxă de filmare: 100 lei, taxă ghidaj (1-10 pers): 50 lei, taxă ghidaj peste 11 pers: 7 lei/pers, taxă consultanță de specialitate: 100 lei, pentru grupuri mai mari de 20 de persoane: foto gratuit.
- „Revoluția de la Timișoara, din 15-22 decembrie 1989”
- „Revoluția în alte orașe-martir”
- „Revoluție în București”
- „Timișoara anului 1990”
- „Justiție și Adevăr = Manipulare”
- „Cronologia Războiului Rece”
- „Și…cum era în comunism? ”
- „Propaganda comunistă și cultul personalității”
- „Granița și deportarea”
- „Rezistența anticomunistă și Timișoara 1956”
- „Miniaturile Monumentelor dedicate Eroilor Revoluției din Timișoara”
- „Revoluția Română prin ochii copiilor”
- „Portrete de Eroi”- pasteluri realizate de Silvia Radu
- ” ’89 din uşă” realizată de Suzana Fântânariu
- Instalația „Azi în Timișoara, mâine-n toată țara!”
Centrul Multifuncțional Bastion
- Expoziția temporară „Speculum Multiplex”, de Oscar Iustin.
Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș
- Expoziție „Opus 25”, artist Linda Saskia Menczel, Galeria Pod;
- Lansare volum de fotografie „Miracolul clipei”, Galeria Pod, ora 18:00.
Muzeul Național al Banatului
- Expoziția permanentă „Ștefan Popa Popa’s”, Bastion Maria Theresia;
- Expoziția permanentă „Istoria militară a Banatului”, Bastion Maria Theresia, parter;
- Expoziția temporară „Ciprian Porumbescu 170. O viață, o epocă, un ideal”, Bastion Maria Theresia;
- Expoziția „Spațiile Oravitzan”, Bastion Maria Theresia, hoș, etaj I;
- Expoziția „Logics and shapes”, Bastion Maria Theresia, parter;
- Expoziția „Artiști din Timișoara în Colecția Herczeg”;
- Expoziția temporară „Cosmoteca deSemne spațiale”;
- Expoziție de pictură – Mihaela Horga și Cătălina Crainic, hol, etaj I;
- Expoziție „Timișoara în gravura europeană, secolele XVI – XVIII”, mansarda B2, Bastion Maria Theresia.
Muzeul Național de Artă Timișoara
- MNArT Open View: „Structură spațială” de Dorel Tulcan;
- Expoziția temporară „Soarele Albastru. Conversații despre artă, știință și ecologie”;
- Expoziția temporară „Brâncuși: surse românești și perspective universale”;
- Expoziția permanentă „Artă Bănățeană și Artă Modernă Românească”;
- Expoziția permanentă „Artă Europeană” – Fondul Ormos Zsigmond;
- Expoziția permanentă colecția „Corneliu Baba”;
- Expoziția permanentă ”Laborator restaurare-conservare”.
Muzeul Satului Bănățean Timișoara
- Expoziția etnografică permanentă – ceramică, țesături, port, podoabe – Sala de expoziție permanentă;
- Expoziția „Din Bihor la New York”, veșminte din creația designerului Dorin Negrău;
- Expoziția foto-documentară „Danube women stories”;
- Expoziția temporară „Povestea lemnului – Lăzi de zestre din Banat”, Sala Expoziției – „Casa Națională”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!