Zeci de angajați și sute de contracte la Asociația Timișoara 2021 – Capitală Culturală Europeană, în ultimele zece luni, instituția având cheltuieli de aproape 7,5 milioane de lei cu remunerațiile acestora, dar și a altora care au cedat drepturi de autor sau au prestat diverse servicii pentru asociație.
Conflictele dintre directorul executiv și președintele Consiliului Director au dus la o organigramă atât de îmbârligată încât s-a ajuns inclusiv la situații în care unii angajați, veniți prin concurs, împărțeau sarcini sau chiar se suprapuneau în sarcini cu angajați numiți direct.
„După cum se cunoaște, deja de multă vreme Asociația Timișoara 2021 -Capitală Culturală Europeană funcționează necorespunzător. Scandaluri interne interminabile au făcut-o total ineficientă și au decredibilizat-o în ochii comunității, atât în componenta culturală a acesteia (…) cât și componenta economică și cea civică, pur și simplu”, a notat, pe Facebook, primarul Timișoarei, joi dimineața, la o zi după ce părăsise intempestiv ședința Consiliului Director al asociației.
În discursul ținut înainte să iasă din sală, edilul a spus că, de acum înainte, PMT va fi cea care își va asuma ducerea mai departe a proiectului Capitală Culturală Europeană. Nu se știe cu exactitate care este planul primarului, dar sursele tion.ro susțin că edilul-șef al Timișoarei este pregătit să desființeze asociația, prin retragerea sprijinului acordat de Primăria Timișoara, principalul finanțator, și înființarea unei structuri noi. Joi dimineața, fără a detalia planul său, edilul-șef a făcut apel la CJT, Ministerul Culturii și alte entități să vină alături de el în viitoarea structură pe care o va coordona personal.
Totul a pornit de la noul statut
Acest ultim episod din epopeea ATCCE a pornit de la modificarea substanțială a statutului asociației, aflat în vigoare, cu mici schimbări, din 2011. În opinia edilului-șef, toate problemele asociației ar fi fost cauzate de acest nou statut. Modificările propuse vizau în primul rând o delimitară clară a atribuțiilor directorului executiv și președintelui Comitetului Director, astfel încât cei doi să nu mai calce unul pe celălalt.
O altă schimbare importantă adusă de noul statut prevedea ca primarul să numească și să demită în voie directorul executiv al asociației. Cum majoritatea membrilor Comitetului Director au dorit să discute pe subiect, primarul a părăsit sala, simțind că noul statut nu va trece la vot.
Probleme peste probleme
Totuși, ceva este în neregulă cu asociația, unde din toamna anului trecut, s-au ținut lanț problemele. Fluctuația de personal a fost nemaîntâlnită, unii angajați veniți prin concurs părăsind instituția la doar câteva luni de la venire, alții fiind numiți direct pe funcție de președintele Consiliului Director.
Iar asta în condițiile în care banii nu se plăteau la timp, ceea ce i-a și făcut pe membrii Unității Artistice să transmită în urmă cu câteva săptămâni o scrisoare prin care reclamau lipsa contractelor, lipsa fondurilor și cereau ajutorul autorităților.
Mai mult, chiar în timp ce în asociație se angajau oameni din dorința președintelui Consiliului Director, pentru plata cărora, aparent, existau fonduri, cei angajați cu carte de muncă erau rugați să își diminueze salariile cu procente cuprinse între 18 și 42 la sută pentru a putea fi plătiți cei nou veniți și din motive de pandemie. Printre cei care și-au diminuat salariul a fost și directorul executiv al asociației, Simona Neumann (cu 29 la sută).
7,5 milioane de lei pe servicii și drepturi de autor
Dar iată cum s-au împărțit banii. În perioada 1 septembrie 2019 – 30 iunie 2020, potrivit datelor comunicate tion.ro, TM2021 a plătit contracte de drepturi de autor și de prestări servicii în sumă totală de 7,46 milioane de lei.
Iată suma defalcată pe categorii:
- Contracte de cedare drepturi de autor (410 contracte) – 1,17 milioane lei
- Contracte civile prestări servicii (54 de contracte) – 245.634 lei
- Contracte nerezidenți de cedare drepturi de autor (60 de contracte) – 255.549 lei
- Contracte prestări servicii – persoane fizice autorizate (46 de contracte) – 785.161 lei
- Contracte prestări servicii (311 contracte) – 5,01 milioane lei
În total, vorbim despre 881 de contracte doar în ultimele zece luni.
Au venit, au plecat, au rămas
Tot în ultimele zece luni, ușa asociației ar fi trebuit să fie una rulantă, la ce flux de angajați a fost. Iată cine face sau a făcut parte din echipa executivă, de când, cât a rezistat pe funcție și care este forma de contractare:
Director executiv – Simona Neumann, concurs în 2012, reconfirmată în urma câștigării titlului după interviul cu comisia de evaluare a capitalelor culturale – contract de muncă perioadă nedeterminată
Manager de operațiuni – George Baron, concurs octombrie 2019, contract de muncă / perioadă de probă, 28 octombrie 2019 – 10 decembrie 2019
Cosmin Pleșa, numire – decizia președintelui Consiliului Director, contract de muncă / perioadă de probă, 11 decembrie 2019 – 20 februarie 2020
Ioana Ghiran Băla, numire – decizia președintelui Consiliului Director, contract de muncă / perioadă nedeterminată
Monitorizare și evaluare – Liliana Cîra Niculescu, PFA, contract până în decembrie 2019, contract nou o singură lună (aprilie 2020)
Unitate operațională
Office manager – Mariana Mitar, recrutare în 2013, contract de muncă perioadă nedeterminată
Contabil – Astrid Bacsi, interviu 11 iunie 2019, contract de muncă perioadă nedeterminată
Jurist – Ioana Băla, 15 iunie 2017, contract de muncă perioadă nedeterminată, numire în funcția de manager de operațiuni în februarie 2020
Ionuț Bobu, interviu 29 octombrie 2019, contract de muncă perioadă nedeterminată, demisie 1 iulie 2020
Consultant juridic (avocat) – Cabinet de avocatură Săsăran, contract prestări servicii, la cerere
Achiziții publice – Vasile Puzderie, 1 august 2017, contract până în decembrie 2019, contract nou pe o singură lună (aprilie 2020), PFA
Unitatea artistică
Director program – Anca Berlogea Boariu, concurs octombrie 2019, contract încheiat în 23 ianuarie 2020, PFA
Ovidiu Miron Dajbog, concurs februarie 2020, PFA, cu contractare în 2020, după semnarea contractului de finanțare cu PMT
Consultant artistic – Martin Heller, csoncurs octombrie 2019, contract consultanță din ianuarie 2020 până în 28 februarie 2022
Manager de teritoriu – Ionuț Suciu, concurs octombrie 2017, PFA, contractul a expirat în decembrie 2019, va fi recontractat în 2020, după semnarea contractului de finanțare cu PMT
Odette Pârvulescu, concurs septembrie 2019, PFA, contractul a expirat în decembrie 2019, va fi recontractat în 2020, după semnarea contractului de finanțare cu PMT
Ovidiu Dajbog Miron, concurs aprilie 2019, contractul a expirat în decembrie 2019
Ioana Anghel, concurs aprilie 2019, PFA, contract expirat în decembrie 2019
Asistent de teritoriu – Mateea Marin, contract expirat în mai 2020
Melinda Terek, interviu decembrie 2019, PFA, contract neîncheiat, va fi recontractată în 2020, după semnarea contractului de finanțare cu PMT
Unitatea de producție
Director producție – Bogdan Cotârță, concurs 2017, PFA, contract expirat în decembrie 2019
Călin Ionescu, concurs ianuarie 2020, contract de muncă pe perioadă nedeterminată, demisie începând cu 1 iulie 2020
Comunicare
Director comunicare – Daniel Kozak, concurs martie 2019, contract încheiat în februarie 2020
Asistent comunicare – Nicoleta Trifan, concurs martie 2019, contract de muncă pe perioadă nedeterminată
Specialist comunicare – Raluca Hatmanu, concurs februarie 2020, PFA, contract aprilie – decembrie 2020
Designer grafic – Ștefan Lucuț, contract expirat în decembrie 2019
Eduard Mureșan, contract expirat în decembrie 2019
Webmaster – Răzvan Laichici, numit de președintele CD, contract de prestării servicii fără remunerație, februarie – mai 2020, cu prelungire în iunie 2020
Copywriter – Daniela Rațiu, numită de președintele CD, PFA, contract aprilie – decembrie 2020
Marketing și dezvoltare
Specialist marketing – Mihaela Iorgovan, concurs februarie 2020, PFA, contract aprilie – decembrie 2020
Turism și conferințe
Expert turism – Simion Giurcă, contract expirat decembrie 2019
Power station și unitatea de implicare a publicului
Coordonator – Tibor Novak, din septembrie 2016, PFA, contract expirat în decembrie 2019
Maria Vulcan, concurs în 2019, PFA, contract până în decembrie 2019, contract nou pe o singură lună (aprilie 2020)
Alte posturi
Director economic – Constantin Ionescu, interviu cu membrii CD, ianuarie 2020, demisie 30 iunie 2020
Specialist marketing, comunicare și relații publice – Răzvan Laichici, numit de președintele CD, contract prestări servicii fără remunerație pe perioada februarie mai 2020, cu prelungire până în iunie 2020
Funcționar economic – Mădălina Pleșa, februarie 2020, contract de muncă pe perioadă nedeterminată
Economist în economia generală – Alin Ambruș, concurs responsabil raportări financiare, noiembrie 2019, contract de muncă pe perioadă nedeterminată
Manager MultipleXity – Dan Bugariu, 2018, contract până în decembrie 2019
Problemele continuă
Din cauza problemelor la Asociația Capitală Culturală Europeană au plecat chiar în ultimele zile Ovidiu Bunget și Ioana Zoița Stan, membri în Consiliul de Audit, Guvernanță Culturală și Etică. Au fiost deja propuși în locul lor prof. Univ. Petru Ștefea, decan la FEEA și Sergiu Stănilă, decanul Baroului Timiș.
De asemenea, conform surselor tion.ro, din asociație ar fi plecat și cel care îndeplinea funcțiile de webmaster și specialist în comunicare și relații publice, „voluntarul” Răzvan Laichici.
Astfel, din documentele furnizate chiar de Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană, o parte din echipă a participat la concursuri, dar, în ultimul an, președintele Consiliului Director a și făcut numiri pe posturi. Cea mai semnificativă este cea a managerului de operațiuni, care i se subordonează direct președintelui boardului de conducere și care, potrivit actualei organigrame, poate semna documente la fel ca directorul executiv.
Conform ultimului statut, modificat în noiembrie 2018, Consiliul Director „împuternicește directorul executiv să angajeze (…) personalul component al aparatului de lucru al asociației”. Tot directorul executiv „stabilește politica de personal a asociației”. În același timp, președintele CD „are atribuții de reprezentare în raport cu terți, autorități publice, persoane fizice și juridice și conduce ședințele CD”.
Primarul încearcă să îi liniștească pe cei rămași
Asupra tuturor celor care încă sunt angajați la asociație planează incertitudinea. Primarul Timișoarei a ținut însă să îi liniștească, într-un fel vag, promițând că va păstra o parte din echipă în noua structură, oricare ar fi ea: „Țin să o spun explicit: toate persoanele care au făcut parte din echipa de proiect în lungul timpului, aducându-și aportul la generarea, susținerea în fața juriului și implementarea lui atât cât aceasta a fost făcută până în prezent au ușile noastre larg deschise”.
Articole pe aceeași temă:
Adio, Asociație Timișoara 2021 – Capitală Culturală Europeană! Primarul preia controlul proiectului
Asociația TM 2021 Capitală Culturală Europeană are în sfârșit buget… în iunie
TM2021, jucăria cui? Primarul vorbește despre boicot și un plan B pentru asociație
Ședință maraton a conducerii Asociației Timișoara Capitală Culturală. S-a decis că se va decide…
Trimite articolul
XFagmilia Neumann nu avea ce sa caute in acest Proiect.
Primul semnal de alarma PUBLC a fost tras de Ioan Holender!
Acest dezastru a fost previzibil. Numarul angajatilor (deci salarii) depaseste numarul viitorilor “turisti” atrasi de cultura timisoreana.
Managementul lui Robu in actiune….
Niste papagali care nu au facut nimic si au primit multi bani.
O vaca de muls bani, unde fiecare isi umple desaga cu bani. Drepturi de autor penteru tot felul de lucrari, idei, proiecte, de o indoielnica calitate si valoare.
Sa ne spuna cineva si ce lucrari au fost platite cu drepturi de autor?
Nu m-as mira ca sa aibe unii bani de la lucrari gen, Coditza de la pruna in zodia Timisoara culturala, sau Fantana cu beculetze in culorile evenimentului…
Si stati, ca dezmatul inca nu s-a terminat. Acum intra Robu pe faza si mai trage niste proiecte de te doare bila, buineinteles cu “drepturili de hautor”.
Cand a plecat Ioan Hollender, mi-am dat seama ca este ceva pured acolo. Omul ala este integru si a vruut sa faca ceva. El, prectic , a adus Timisoara Culturala in viata. Fiind o somitate, a stiut unde sa bata la usa, la cine sa bata la usa, si cui si ce sa ceara. Insa cand a vazut ce haita de impostori, toti cu gandul numai la buzunarele lor , a aruncat manusa, si a zis. Cu mine nu!
Noroc cu Corona ca s-a amanat cu un am prestatia. Dar cred ca si dupa un an amanare, tot cu nadragii pe vine ne va prinde evenimentul.
Câtâ vreme nu demisionează femeia de serviciu, the show must go on.
Dar Aparatul de specialitate al primarului cand isi va da demisia pentru haosul din Timisoara?
Asteptam alegerile locale!
Hai tenelistilor, terfeliti oamenii care au trecut prin asociatie, ca doar asta e ordinul. Trebuie validata cumva dictatura vopsitului in acest proiect. Sictir molustelor!