Aproximativ 600 de copii din Timișoara, Ghiroda, Giarmata-Vii și Dumbrăvița vor avea acces la experiențe artistice valoroase, care le vor dezvolta gândirea critică, imaginația, simțul civic, dar și curiozitatea de a descoperi noi spații geografice cu specificul lor cultural.
Ei vor avea parte de basme românești și africane la școlile unde învață.
Basmele sunt creații literare care reflectă valorile și identitatea unui popor. În ciuda diversității lor în plan geografic, pot fi identificate anumite trăsături comune: teme, motive, valori umane și morale, care devin astfel punți de legătură între popoare, forme de recunoaștere a patrimoniului cultural național în context european și chiar universal.
Este ceea ce își propune și proiectul Unitate în diversitate – Basme românești și africane, inițiat de Asociația INTERAKT ARTS din Sibiu, în parteneriat cu BIS Teatru și Asociația Culturală Diogene.
În perioada 25 – 30 mai, elevii cu vârste cuprinse între 6 și 9 ani vor putea urmări spectacolul „Povești africane“, o producție BIS Teatru Sibiu, în regia lui Bogdan Sărătean, avându-le în distribuție pe Andrada Grosu și Shama Leah (actriță de origine ugandeză).
Reprezentațiile se vor desfășura astfel:
- 25 mai, ora 9:00 și ora 10:00 —Școala Gimnazială nr. 27, Timișoara
- 26 mai, ora 8:30— Școala Gimnazială Dumbrăvița; ora 10:00 și ora 11:00 — Școala Gimnazială nr. 13, Timișoara
- 29 mai, ora 8:30 — Școala Gimnazială Giarmata Vii; ora 10:00 și ora 11:00— Colegiul Bănățean, Timișoara
- 30 mai, ora 8:00 și ora 9:00— Școala Gimnazială nr. 19, Timișoara; ora 11:30— Școala Gimnazială Ghiroda.
Spectacolul „Povești africane“ are la bază un basm popular african, „Povestea fetiței Nsangi și a cimpanzului flămând“, și a mai fost prezentat în anii trecuți la Sibiu, unde s-a bucurat de un real succes. În acest an, la Timișoara, inițiatorii proiectului și-au propus să lărgească aria de adresabilitate, incluzând aproximativ 600 de copii și cadre didactice.
„Actrițele din distribuție vor organiza ateliere la care elevii vor învăța lucruri noi despre cultura africană, vor identifica similitudini între basmul prezentat și alte basme din România („Capra cu trei iezi”, de Ion Creangă) și din Germania („Scufița Roșie, de Frații Grimm), învățând astfel să manifeste deschidere, toleranță și empatie față de semenii lor care vorbesc o altă limbă, au o altă culoare a pielii și alte tradiții. De asemenea, ei vor fi încurajați să imagineze în zilele ce vor urma propriile povești sau desene, cu specific local, pornind de la experiența pe care au trăit-o ca spectatori”, au transmis organizatorii.
Într-o a doua etapă a proiectului, creațiile copiilor vor fi colectate, iar pe baza lor, în luna iulie, echipa artistică va realiza un nou basm, cu elemente din cultura română și cea africană. Acesta va fi prezentat la începutul anului școlar 2023-2024.
Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Grow Timișoara 2023, derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii.
De asemenea, proiectul a primit o finanțare nerambursabilă în urma apelului lansat de Centrul de Cultură şi Artă al Judeţului Timiş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!