Corina Șuteu, Oana Radu și Raluca Iacob au lucrat timp de trei luni la un plan de restartare pentru TM2023. Contractul semnat de primărie are o valoare de 27.000 de euro și s-a încheiat recent, iar municipalitatea a primit „o propunere plan de acțiuni iulie – decembrie 2021”.
Echipa de 27.000 de euro a transmis primăriei că a găsit lipsă de viziune, lipsă de coordonare și de posibilități financiare. Într-un cuvânt: dezastru. Semnatarii raportului spun că totul a plecat de la Asociația Timișoara Capitală Europeană a Culturii, care nu a fost capabilă să gestioneze proiectul și care este răspunzătoare de „neclaritatea și dezechilibrul de conținut artistic al programului cultural raportat la intențiile dosarului de candidatură și lipsa sa de corelare cu situația infrastructurii culturale, prezente și viitoare”.
Primăria, principalul responsabil pentru TM2023
În viziunea Corinei Șuteu, „administrația locală este principalul responsabil pentru TM2023, fiind, de altfel, și cel mai important finanțator al acestuia”.
„PMT poate și trebuie să asigure corelarea serviciilor publice de interes local realizate în sprijinul culturii timișorene, cu accent pe TM2023”, se arată în raportul predat primăriei.
Consultanții plătiți de municipalitate cred că instituția primăriei, Casa de Cultură Timișoara, trebuie să preia mare parte din atribuțiile asociației TM2023. În plus, Centrul de Proiecte Timișoara, tot o structură a primăriei, ar trebui să se ocupe de finanțare.
„Casa de Cultură poate și trebuie să fie învestită cu încredere pentru a găzdui coordonarea artistică a programului cultural 2023 și pentru a produce o parte dintre evenimentele importante ale programului – de închidere și de deschidere, de exemplu, și are capacitatea să preia această funcție în cel mai scurt timp.
Considerăm că identificarea programului cultural TM2023 cu Asociația este eronată. Aceasta poate fi unul dintre actorii Capitalei, dar, așa cum realitatea din păcate ne-a demonstrat, Asociația în formula actuală nu mai reunește încrederea și capacitatea necesare pentru a reprezenta principala structură de implementare. (…) Considerăm că Primăria Municipiului Timișoara trebuie să își asume în mod real mandatul său de principal purtător al proiectului Capitalei și să asigure coordonarea generală a acestui proiect al orașului”, se specifică în raport.
Nu s-a putut reformarea asociației
Aceiași consultanți spun că s-a încercat „reformarea” Asociației TM2023, după „recomandări concrete, pentru ca aceasta să rămână coordonatorul programului cultural al TM2023, inclusiv prin găzduirea Grupului curatorial și realizarea unora dintre funcțiile de suport”.
„Din păcate, ultimele evoluții dictate în primul rând de atitudinea directorului executiv de a calomnia și a comunica minciuni atât public, cât și în rândul unor instanțe europene, refuzul acesteia de a se retrage din funcție, după ce agrease acest lucru în lumina realităților prezentate, cărora li s-au adăugat declarații revoltătoare și mincinoase ale noului numit membru al Consiliului Director, Ștefan Popa Popa’s, a determinat PMT să reconsidere încrederea în capacitatea Asociației de a se reforma rapid și a redeveni un actor credibil, etic și competent în sprijinul TM2023 ca structură principală de implementare”, se mai arată în raport.
Fostul ministru al Culturii semnează un document în care se vorbește foarte mult despre asociație, criticând în special conducerea acesteia.
„Analiza noastră a arătat că direcția executivă a Asociației este ineficientă și nu are capacitatea de a construi atmosfera de construcție comună a TM2023 (…) Ea indică dezvoltarea unei politici de personal deficitară, în care personalul de specialitate centrat pe dezvoltarea programului nu a avut cadrul de lucru care să-i permită să se dezvolte, să aibă continuitate și din care lipsește un Director Artistic. De asemenea, am remarcat lipsa de colaborare și de susținere, dincolo de aspectele formale, dintre Consiliul Director și Directorul executiv”, mai scrie în act.
Există un task force
Potrivit aceleiași surse, e nevoie de colaborare între primărie și consiliul județean. Se cere „un task force de corelare între PMT și CJT”, care a fost deja lansat în cursul lunii mai. Se propune și o rețea numită „Prietenii Capitalei TM2023”, pentru implicarea comunității.
Problemele cu finanțarea ar putea fi rezolvate și prin implicarea AFCN (Administrația Fondului Cultural Național), în contextul actualizării OUG 42/2019. Ar mai fi nevoie și de o metodologie comună de acordare a finanțărilor nerambursabile de la Primăria Timișoara și Consiliul Județean Timiș. AFC, cu primăria și CJT, ar trebui să stabilească un grafic de finanțare, dar și sumele care trebuie alocate.
În același raport se vorbește și despre modificarea și completarea OG 51/1998, aflată deja pe circuitul parlamentar, fiind singura măsură din document cu un termen „în curs de clarificare”. Până acum au fost mai mult promisiuni pentru finanțarea multianuală a proiectului.
Structura anunțată de primarul Dominic Fritz, un grup curatorial care să analizeze programul cultural, apare și ea în raport. Acesta va trebui să asigure și coordonarea artistică și să traseze direcțiile de dezvoltare pentru perioada 2022-2024.
„Credem că acesta trebuie să fie format din: reprezentanți ai marilor programe sau proiectelor dinamice și cu rol strategic (…) alți curatori care să acopere diversele discipline, curatorii evenimentelor de închidere și de deschidere, o persoană care să asigure corelarea cu activitatea de implicare a publicului, respectiv corelarea programului cultural cu infrastructura culturală”, este notat în raport.
Calendar și termene clare
Dinspre Primăria Timișoara nu s-a vorbit încă public despre raportul lăsat în urma consultanței de 27.000 de euro. Fostul ministru al Culturii a propus și un calendar, pentru care au fost trecute și câteva termene:
31 iulie
- Asumarea responsabilității pentru coordonarea generală a TM2023 de către Primăria Municipiului Timișoara
- Identificarea unui leadership artistic adaptat conceptului programului cultural TM2023 și necesității de acțiuni pragmatice în sprijinul acestuia.
- Găzduirea coordonării artistice a TM2023 de către o instituție aproape de centrul de responsabilitate, dar la distanță de ingerința politicului
- Dezvoltarea unei structuri de sprijin profesionistă și independentă de schimbările politice pentru creșterea capacității de atragere de fonduri și pentru finanțare
- Acordarea finanțării de la bugetul local, dar și bugetul județean, către partenerii de implementare pentru proiectele care constituie programul cultural pentru 2021
31 august
- Realizarea unei prime filtrări și restructurări a programului și a unui calendar provizoriu al programării artistice pentru perioada 2022-2024
- Formularea unui task-force interinstituțional pentru asigurarea unei acțiuni integrate și corelate în sprijinul TM2023
30 septembrie
- Asumarea responsabilității pentru coordonarea generală a TM2023 de către Primăria Municipiului Timișoara
- Constituirea unei rețele/alianțe cu rolul de coagulare și implicare constantă a comunității pentru TM2023
31 octombrie
- Lansarea unui/unor apeluri deschise de finanțare pentru dezvoltarea programului și a unor invitații directe către artiști, organizații și instituții culturale pentru a se alătura pentru perioada 2022-2023
30 noiembrie
- Acordarea finanțării de la bugetul local, dar și bugetele județean și național, către partenerii de implementare pentru proiectele care constituie programul cultural pentru 2022-2023.
editor Amalia Kui
Trimite articolul
XNu suntem in stare sa organizam asa cum trebuie TM2023, sa renuntam cu totul la eveniment, sa fie altcineva capitala culturala in 2023, cersetorii dorm pe strada la Gara de Nord, avem alte probleme.
Sub conducerea Primariei s-a facut o pista pentru biciclete dubla dus, intors lata de 70 cm!
Asta spune totul despre competenta celor care lucreaza acolo.
Sa vedem cum pot organiza un asa eveniment de nivel european.
-
Ai uitat un “fostei” acolo in text. Si raspunsul e ca nu au putut organiza asa un eveniment, noroc cu Pandemia ca daca se tinea anul asta nu era nimic gata. Pana in 2023 daca va fi mai bine, om trai si om vedea …
-
Nici o sansa, nu avem nici oameni, nici bani pentru asa ceva
Cam scumpa treaba asta la concluziile trase. Nimic despre jurista aia incompetenta de acolo, fata generalului, devenita intre timp manager pe pilele si relatiile cu cei cu stele multe, sau nimic de incompetentii aia de la managementul de proiecte (teritorii cum le zic ei) care mai intai fac platile (cu prioritate catre firmele lui Ovidiu Sandor si a celor abonati de multa vreme de la Plai) si dupa aceea se fac ca pun in aplicare proiecte sa dea bine la deconturi ? Astia toti se pricep doar la adus prejudicii . Halal treaba de 27000 eur. impusa de maretul liberal B Ghiorghiu si gasca lui de la Incultura.
deci.. dna fost ministru a culturii.. a asteptat sa fie platita.. pentru a veni cu anumite propuneri..
Cand era ministru..Nu putea sa spuna ce probleme sunt la nivel de Timisoara, privind aceasta Titulatura.. Capitala culturala Europeana.. Inteleg..nu era bucurestiul capitala..dar era un oras din Romania..care avea nevoie de sustinere la nivel Central..
Care minge, femeie? Esti platita chiar de Primarie din banii nostri sa faci ceva …lasa declaratiile prin care nu transmiti nimic si nu iti asumi nimic. Esti pusa sa-l antrenezi pe cel care nu stie ce sa faca cu mingea, nu sa-i dai mingea si sa astepti sa vezi ce face cu ea.
-
N-are cui sa paseze, sunt o gramada de neprofesionisti prin conducerea orasului si judetului, profesionistii trag la profesionisti, cand vad cu cine au de-a face la primarie si judet, fug mancand pamantul ca n-au nevoie de necazuri.