Din 30 septembrie și până în 14 octombrie, Bastionul Maria Theresia va găzdui expoziția „Sărutul”. Este vorba despre o instalație gândită de arhitectul Florin Cobuz din București, care a reprodus jumătate din „Sărutul” lui Brâncuși, iar cealaltă jumătate va fi creată de vizitatorii expoziției cu mai multe materiale ce le vor fi puse la dispoziție. La final, creația colectivă va ajunge să cântărească 150 de kilograme.
Opera brâncușiană a fost aleasă deoarece este una dintre cele mai cunoscute creații ale sculptorului român.
Reprezentanții Consiliului Județean Timiș au anunțat, miercuri, că vor fi organizate workshop-uri de grafică și sculptură între orele 10 și 20, de marți până duminică, la Centrul Multifuncțional de la Bastion, ce se va redeschide în curând după amenajare.
„Mă bucur că avem astăzi ocazia să deschidem un șir de evenimente conexe evenimentului principal al Capitalei Culturale Europene Timișoara 2023, respectiv expoziția Brâncuși. Practic, ne vom afla la punctul culminant al programului cultural și acest lucru reflectă viziunea pe care dorim să o imprimăm dezvoltării sectorului cultural timișean în anii ce vor urma. Consiliul Jutețean a investit și va investi în infrastructura culturală, iar nișa pe care dorim să o promovăm în anii ce vor urma și ceea ce va rămâne ca moștenire, practic, după acest an extraordinar pentru Timișoara, sunt artele plastice. Timișoara este deja, odată cu expozițiile pe care le-am avut de-a lungul anului, Paul Neagu, Romul Nuțiu, Victor Brauner, Cucuteni și, culminând, cu Brâncuși, este deja o capitală a artelor plastice, nu doar în România, a României, ci și a Europei”, a declarat Alin Nica, președintele Consiliului Județean Timiș.
Potrivit acestuia, ca la orice eveniment major, e nevoie de o pregătire, iar Capitala Culturală nu este doar pentru elite, trebuie să fie pentru întreaga populație. Nica a mai precizat că apropierea oamenilor de cultură o poți face traducând cultura într-un limbaj care se poată fi înțeles de orice om, fie el și neinițiat.
Ruxandra Adam, șefa Biroului pentru dezvoltare a turismului și evenimente din cadrul CJT, a declarat că deschiderea expoziției Brâncuși la Muzeul Național de Artă din Timișoara este cel mai mare eveniment să dedicat marelui artist din ultimii 50 de ani.
„Dată fiind anvergura acestui act artistic am considerat că ar fi cât se poate de nimerit să încercăm să aducem o mică parte din opera sa mai aproape de publicul local. Dincolo de a o vedea, de a o admira, publicul să aibă parte, să i se permită o experiență interactivă. Astfel, în aceeași zi, în care la Muzeul Național de Artă din Timișoara se va deschide expoziția Brâncuși, deschidem la Centrul Multifuncțional Bastion un atelier de mediere culturală. Activitățile se vor concentra în jurul recreării uneia dintre cele mai cunoscute opere a lui Brâncuși, și anume Sărutul, dar tot în aceeași perioadă vom avea parte de o serie de ateliere centrate în zona de grafică și de sculptură, precum și o expoziție de design vestimentar, având ca și sursă de inspirație opera marelui artist”, a spus Ruxandra Adam, șefa Biroului pentru dezvoltare a turismului și evenimente din cadrul CJT.
Flavia Nistor, un talentat designer vestimentar din cadrul Universității Bedfordshire, a precizat că este vorba despre o colecție alcătuită din cinci piese ce a fost prezentată în cadrul evenimentului din luna iunie Fashion Week de la Londra. Colecția are ca tema opera lui Brâncuși.
„Design, texturi, proporții, toată esența este preluată din mesajul operelor lui Brâncuși și transpusă în design vestimentar contemporan”, a afirmat Flavia Nistor.
Florin Cobuz a recreat în Dubai alături de 7.800 de oameni, anul trecut, o instalație asemănătoare, „Muza” lui Brâncuși, însă tehnica ce va fi folosită la Timișoara e diferită. Astfel, jumătatea albă a „Sărutului” va fi făcută pe calculator și cea roșie o va face publicul.
„Ce este deosebit la Timișoara este că noi vom implica în procesul artistic mult mai tare oamenii decât în Dubai. Acolo erau mai multe în zona de craft, a face ceea ce un computer le spunea ca să completeze opera de artă. Acum, în Timișoara, vom pune accent foarte tare de procesul artistic. Nu știm ce va rezulta, avem o idee, ne-am făcut o impresie, însă cred că asta este frumusețea sculpturii colaborative, mai ales când o faci cu oameni neinițiați, că nu știi ce se va întâmpla la sfârșit, dar opera devine una colectivă. Sperăm să participere câteva mii de oameni la această sculptură. Marele sculptor își dorea foarte mult să simplifice procesul lui și să aducă sculptura într-o zonă de minimalism care să exprime esența ideii lui. Noi vom încerca, pe de o parte, ca jumătate din sculptură, unul dintre cele două personaje, să fie dus de noi prin modelare 3D și echipamente de sculptură bazată pe digital și să o aducem într-o zonă perfecționistă. Este o sculptură sculptată de un echipament care face asta foarte precis. Cealaltă parte va fi făcută împreună cu publicul, dându-i o libertate destul de mare în a umple jumătatea de sculptură, dar în același timp gândind un sistem în care fiecare să aibă o mică părticică și să nu acapareze întreg procesul”, a spus, miercuri, artistul Florin Cobuz.
Cobuz a mai precizat că publicul va avea la dispoziție în jur de 4.500 de bețe, colorate, sculptate, care prin diverse tehnici vor fi puse de organizatori la dispoziția publicul existând mai multe bancuri de lucru, dar și un material compozit foarte nou.
Pe aceeași temă:
Citiți principiile noastre de moderare aici!