Expoziția „Brâncuși: surse românești și perspective universale” va reuni pentru prima dată după 50 de ani în România sculpturi emblematice din perioada de maturitate a artistului, de la mari muzee ale lumii, precum Centrul Pompidou sau Tate Gallery, dar și din tinerețea acestuia, din colecții muzeale și private din România. În dialog cu sculpturile va fi expusă și o selecție inedită de fotografii și fragmente filmate de artist.
Demersul este susținut de Consiliul Județean Timiș, principala autoritate finanțatoare, și co-organizat de Muzeul Național de Artă Timișoara și Fundația Art Encounters, în parteneriat cu Institutul Francez din România.
„Ne dorim ca în urma acestei expoziții, la care așteptăm să vină mii, zeci de mii de vizitatori să rămână în urmă pe lângă amintirea celui mai important proiect de această natură din România ultimilor zeci de ani, și o experiență în cadrul Muzeului Național de Artă, care să ne permită să organizăm expoziții viitoare de aceeași magnitudine”, a spus marți, Alin Nica.
„Toți cei care dețin lucrări cer descrierea condițiilor de la Muzeul de Artă din Timișoara”
„Peste tot este foarte greu de organizat, pentru ca numărul sculpturilor lăsate de Brâncuși este destul de redus. Brâncuși n-a sculptat mult, pentru că el în momentul în care nu era mulțumit de o anume opera, o distrugea, o arunca la pubelă. Brâncuși nu păstra rebuturi în atelierul lui. Tot ce a păstrat este pentru că era convins că era o operă care să-l reprezinte (…) Au rămas foarte puține opere, în catalogul rezonat al operelor sculptate sunt în jur de 230 – 240 sculpturi. Se includ aici sculpturile în ghips, sculpturile în bronz și cele în marmură, care sunt foarte rare.
Aceste sculpturi au intrat în patrimoniului Muzeului de Artă din Philadelphia, care este un muzeu foarte bogat în opere Brâncuși, introduse de Marcel Duchamp, prietenul lui Brâncuși, care l-a promovat pe el în America, la Muzeul de Artă Modernă din New York, la Muzeul Guggenheim și mai ales la Centrul Pompidou, la Muzeul Național de Artă Modernă care aparține Centrului Pompidou (…).
Toți cei care dețin lucrări cer în amănunt descrierea condițiilor fizice de la Muzeul de Artă din Timișoara. Sigur, Muzeul de Artă din Timișoara arată foarte bine când îl vizitezi, dar sunt amănunte tehnice care trebuie puse la punct. De pildă, în cadrul cererii pe care o facem din partea comitetului de organizare este un formular aparte, care se numește «facility report» în care sunt puncte la care trebuie răspuns: încălzire, climatizare, iluminare, modul de transportare a operelor (….). Va trebui să facem apel la oameni specializați, care pot să instaleze o lucrare de Brâncuși”, a declarat Doina Lemny, curatoarea expoziției, doctor în istoria artei, și unul dintre cei mai apreciați specialiști în arta lui Constantin Brâncuși.
Organizatorii își propun ca expoziția să devină un punct de atracție de-a lungul celor patru luni, fiind vorba de intervalul 30 septembrie 2023 – 28 ianuarie 2024.
Cu prilejul acestei expoziții, Consiliul Județean Timiș va realiza o investiție considerabilă în infrastructura Muzeului Național de Artă Timișoara, ceea ce va permite muzeului pe termen lung realizarea unor expoziții de calibru internațional. În același timp, Consiliul Județean Timiș va asigura o parte semnificativă din bugetul de realizare a expoziției.
Conform directorului Filip Petcu, la Muzeul Național de Artă din Timișoara s-au făcut investiții în senzori de detecție a variațiilor de temperatură și umiditate, dar s-a investit și în schimbarea a 80 de camere de supraveghere.
„Toate aceste condiții sunt impuse de cei de la care solicităm să ne împrumute operele. Dacă aceste condiții nu sunt îndeplinite, nu vom primi operele, de aceea s-a pus în acțiune un întreg sistem de readucere la normele europene. Aceasta expoziție ne dă ocazia să ne ridicăm și să normalizăm muzeele din țară, ca să le aducem la nivel european”, a mai spus Doina Lemny.
Expertiza Fundației Art Encounters în organizarea Bienalei de Artă și relațiile instituționale dezvoltate cu principalele instituții muzeale din Europa vor fi puse la dispoziția acestei inițiative. Institutul Francez din România are rol în facilitarea împrumuturilor de lucrări de la Centrul Pompidou și promovarea la nivel european a expoziției.
Ar fi vorba de investiții de peste un milion de euro, în care sunt incluse asigurări, sistemul de supraveghere video, de pază a muzeului. Ministerul Culturii încearcă să obțină o garanție guvernamentală.
Trimite articolul
XAlta tampenie in capitala culturala.timisoara. Brancusssy. Nu are nicio legatura paznicul de oi oltenesc cu Timisoara.
Mai puneti-l si pe tepes voda, pe voda nic. scornicesti si alte obiecte de valoare din patrimoniul reprezentativ pentru Timisoara.
-
Uau, tu mananci cultura pe paine, nu gluma. De aceea nu ai inteles nimic
Am fost la expozitie, astăzi 15 ianuarie 2024. Erau maxim 12-14 “opere” ale lui Brâncuși acolo în cîteva camere, tapetate in negru cu lumimi sumbre de sus abia vedeai ceva. Așa zisele opere sînt mai mult de debut, restul niște mulaje mici in gips. Era într-adevăr Domnișoara Pogany în bronz și cîteva busturi de copil minuscule. Asta -i expoziția unde au sifonat peste 1 milion de euro în fonduri…???? Sînt mai mult decît dezamăgită, hoție la drumul mare și în cultura romaneasca…?!!