Tema pe care a abordat-o jurnalista Colette Braeckman a fost „Dezinformarea și rolul teatrului”. Luând ca punct de plecare experiența pe care a avut-o în Timișoara și în București în decembrie 1989, studiul său de caz și intervențiile participanților din Grecia, România și Ucraina au demonstrat că o informație neverificată substanțial poate face ca o realitate esențială să cadă în derizoriu, au demonstrat că acuratețea informației este cel mai adesea dificil de captat și că deplasarea la fața locului nu este singurul pas care trebuie făcut.
De asemenea, discuțiile au relevat că atât jurnaliștii și formatorii de opinie din social media, cât și teatrul sunt „storytellers”, naratori, și, dacă cei dintâi prezintă perspective exterioare, din surse mai mult sau mai puțin superficiale sau credibile, creând dezinformare cu o ușurință și cu o rată de succes dezarmant de mare, rolul esențial al teatrului este acela de a spune în mod autentic povești din perspectiva creatorilor. Totodată, rolul teatrului este de a construi realități și de a prezenta adevărul în întreaga sa complexitate, iar șansa lui e aceea că are capacitatea de a construi conștiințe, de a provoca gândirea individuală, analiza, liberul arbitru și opinia asumată.
Programe de dezvoltare a teatrului digital
Conferința a fost urmată de o prezentare concretă a colaborărilor artistice internaționale, oferind membrilor ETC spațiul în care să împărtășească din experiența acumulată în cadrul programelor dezvoltate în cadrul ETC în ultimii doi ani.
Printre acestea se numără ETC Development Grants, program de sprijinire a colaborărilor internaționale inovatoare între minimum trei teatre din rețea, pe teme care variază de la descoperirea de noi concepte de cooperare, la explorarea domeniilor dramaturgiei digitale și a tehnologiilor digitale sau abordarea sustenabilității sociale și de mediu în teatru.
Un alt program de dezvoltare a teatrului digital este AcuTe, în vreme ce Young Europe IV este un program pe trei ani, dedicat scrierii de piese noi pentru publicul tânăr și teatrului „în sala de clasă”, care să schimbe genul de narațiune despre persoanele care provin din medii non-dominante; acest program a fost recompensat în anul 2022 cu premiul Art Explora.
Plecând de la aceste exemple de bune practici, participanții la conferință au analizat formulele în care parteneri provenind din sisteme culturale, sociale, politice și administrative diferite pot construi, prin intermediul teatrului, conexiuni europene solide.
Unul dintre demersurile cele mai practice de comunicare nemediată a fost sesiunea de „speed meetings”, în cadrul căreia toți participanții au avut posibilitatea să intre în contact direct unii cu ceilalți, în formula unu la unu. Aceasta a fost urmată de prezentarea unui set de instrumente în vederea implementării unei strategii prioritare a ETC privind sustenabilitatea, prezentate de Emmanuelle Lejeune de la Théâtre de Liège (Belgia), Raquel Castells, reprezentând Teatro Arriaga din Bilbao (Spania) și Joachim Klement de la Staatsschauspiel din Dresda (Germania).
Ultima parte a Conferinței internaționale a ETC a fost dedicată sesiunilor de partajare a bunelor practici în cadrul rețelei în cele patru sesiuni de lucru axate pe subiecte specifice.
Foto: Teatrul Național Timișoara
Trimite articolul
Xda’ ce aveti impotriva fake news-ului? nu era vorba ca importanta e perceptia, nu realitatea? acu’ ce facem, ne intereseaza Adevarul? si ce pisici este Adevarul?🤔 Sa vezi si sa nu crezi! sau sa nu vezi si sa crezi?🤔
“rolul teatrului este de a construi realități și de a prezenta adevărul în întreaga sa complexitate, iar șansa lui e aceea că are capacitatea de a construi conștiințe, de a provoca gândirea individuală, analiza, liberul arbitru și opinia asumată”. ăă… nu mai fumaț’… exista sau nu o realitate obiectiva? gandire individuala? opinie asumata? wth vrea sa spuna poetul, ca a fost marfa de calitate?
#adevaru’ in intreaga sa complexitate e “viata e complexa si are multe aspecte”, da’ cumva toti stiu pentru altii ce si cum tre’ sa faca mult mai bine decat pentru ei insisi😂🤣😂🤪 iar “autoritatile” stiu cel mai bine pentru toti, asa ca lasati-o mai moale cu liberul arbitru si “informati-va” numai din surse oficiale!😂🤪 adica luati de bun fara sa puneti cumva la indoiala pen’ ca “autoritatile” detin adevaru’, si va vor binele. cu forta. sa vi-l ia. plus ca e muuult mai faina viata fara cash😂🤣😂
#bohr vs de broglie. va explica presura. cand nu e prea ocupat cu propaganda pentru prosteala verde. de ex autoritatile vor putea sa va limiteze utilizarea “banilor” non cash in caz ca poluati… amprenta de carbon mare? pai… mai putina carne. sau mai putina benzina. fiecare “cetatean”, un numar de ceferticate verzi. deplasare mai putina, sau caldura mai putina, sau mancare poluanta mai putina…! liberi sa alegeti😂. ca sa salvam planeta!
#nu va place teatrul lui eugen ionescu? o sa va placa… ah ce-o sa va mai placa. #rinocerii
#🤪
Ps: cat fac 2 + 2? pai ne-a zis orwell: dupa cum decid “autoritatile”. si noi o sa credem cu toata convingerea, desigur.
“Uneori, Winston. Uneori sunt patru degete. Uneori, Winston. [Uneori sunt patru degete.] Uneori sunt cinci. Uneori sunt trei. Uneori sunt toate deodată.”
Dar vei “gandi” asta cu capul tau! pentru ca ai liber arbitru! din ciclul ford: “poti sa-ti comanzi orice culoare vrei la masina atata timp cat alegi negru”. iar negru e ce spun autoritatile, da? poate ca azi e verdele, poate maine albastrul…
#🤪
Mda “hotii striga hotii” cam asa sta treaba cu fake and facts