Proiectul „Jazz și viață socială în comunism” al Arhivei de Sunet urmărește să promoveze istoria jazzului românesc în perioada comunistă. Prima oprire a proiectului a fost la Sibiu, dedicată prezenței jazzului în perioada 1974-1989, la final fiind prezentată o expoziție dedicată materialelor găsite.
Acum, Timișoara a devenit subiectul principal al acestui proiect. Persoanele care dețin materiale legate de scena jazz timișoreană de dinainte de 1990, au contribuit cu fotografii, înregistrări și obiecte.
O parte din aceste materiale au fost prezentate publicului într-o expoziție multimedia, numită „Jazz x TM x Viață 60-70-80”. Aceasta a fost expusă la Casa Artelor din Timișoara, în perioada 12-22 octombrie.
Expoziția a reunit mai mult invitați și artiști, cum ar fi: : Victor Andrieș, Beatrice Arzoiu, Ioan Băcălete, Johnny Bota, Ionuț Dulămiță, Lucian Fabro, Marius Giura, Csaba Kalman, Oana Maria Pop, George Staicu, Sorina Vazelina, Alexandra Zidariu, Zeinab Zimmer. Aceștia au oferit publicului o perspectivă a jazz-ului în Timișoara, înainte de 1990.
Proiectul a debutat cu o audiție de jazz est-europeană din anii 70-80 din colecția personală a lui George Staicu.
Ioan Băcălete, jurnalist, lider al clubului de jazz local de la Casa Studenților și organizator al Workshopului Internațional de Jazz, a vorbit participanților despre scena jazz din perioada comunismului, cenzură și jazz-ul cu ușile închise.
Johnny Bota, profesor, scriitor și co-fondator al formației Bega Blues Band, a povestit despre jazz ca fenomen cultural și despre solidaritatea comunității jazz din anii 60-70-80.
La Muzeul Național de Artă a avut loc concertul trioului de jazz contemporan Amphitrio. Aceștia au prezentat cel mai nou album numit „Timelines”, care conține opt compoziții inspirate din folclorul a opt țări comuniste (România, Ungaria, Bulgaria, Serbia, Slovacia, Cehia, Polonia și Germania).
Președinte al Fundației Culturale Jazz Banat și director al Gărâna Jazz Fest, Marius Giura a discutat cu cei prezenți despre scena de jazz în tranziție, începuturile festivalului de jazz de la Gărâna, dar și despre clubul de jazz Pod 16, înființat după Revoluție.
Despre radioul independent din Timișoara și felul în care își realiza emisiunile și ce surse de muzică existau în acea perioada, a vorbit Victor Andrieș, jurnalist de radio și autorul unui blog dedicat jazzului.
Csaba Kalman a prezentat fragmente din primele sale înregistrări, a vorbit despre cum a trecut de la reportofon la mini-disk și apoi la digital. El deține o arhivă de neprețuit, înregistrată pe parcursul mai multor decenii în urma participării la diverse concerte și jam sessions.
Ultima zi s-a încheiat cu proiecția documentarului „Creativ” la Pixel. Documentarul Ioanei Grigore spune povestea grupului de free jazz Creativ, fondat în 1978 la Constanța de pianistul Harry Tavitian, dar consacrat după anul 1985 într-o formulă care îl conținea și pe formidabilul toboșar și percuționist Corneliu Stroe. După proiecție, a avut loc și o discuție cu criticul și istoricul de jazz Virgil Mihaiu.
foto: Arhiva de Sunet
Citiți principiile noastre de moderare aici!