Trei lucrări de mari dimensiuni, creații de o importanță majoră în cadrul operei marelui artist Romul Nuțiu au fost donate Muzeului Național de Artă din Timișoara. Este vorba despre „Șapte Forme Pictate” -1969, „Spațiu Energetic” – 1975 și „Univers dinamic acoperit”- 1975.
Donație de 70.000 de euro
Provin din colecția familiei artistului. Fiica acestuia, artista Simona Nuțiu Gradoux, împreună cu soția artistului, Felicia Nuțiu, au hotărât să doneze lucrările.
„Valoarea donației Romul Nuțiu 2021, oferită de artista Simona Nuțiu Gradoux Muzeului Național de Artă Timișoara se ridică la 70.000 euro. Reușita donației este un gest de o mare generozitate umană și culturală, un semn al înțelegerii și susținerii misiunii de prezervare, studiere, promovare și expunere patrimonială.
Tot în acest sens, dorim să menționăm Biroul Notar Public «Ciorica Marin-Eugen, Maghiaru Ana Adriana», pentru generozitatea și răbdarea cu care au susținut această donație de bunuri patrimoniale”, transmit cei de la Muzeul Național de Artă din Timișoara.
„Manifestări puternice de expresionism abstract, tachism și informal european”
Artistul Romul Nuțiu s-a născut în 1932, în Bilbor, Harghita și a studiat pictura la Institutul de Arte Plastice Ion Andreescu din Cluj (1951-1957) cu profesorii Petru Feier și Teodor Harșia.
În 1957, s-a stabilit în Timișoara, unde i-a întâlnit pe creatorii contemporani timpului său: Leon Vreme, Sonia Eraclide Vreme, Paul Sima, Mircea Bălău, Vasile Pop Szilagy, Alexandru Cristea, Edwin Solomon, Sofia Kryzanowska, etc. Tot în 1957, cu ocazia deschiderii Salonul Anual de Arte Plastice de la Timișoara, unde a expus permanent, Romul Nuțiu i-a cunoscut pe Catul Bogdan, Alexandru Ciucurencu, Petru Comarnescu și Romul Ladea.
„Din punct de vedere stilistic și din perspectiva mesajului transmis, lucrările artistului Romul Nuțiu reprezintă manifestări puternice de expresionism abstract, tachism și informal european, structurându-se ca niște insule de artă modernă într-un spațiu cultural caracterizat de raportarea la doctinele comunismului. Cu toate acestea, este de remarcat proximitatea geografică și culturală a Timișoarei față de Europa de Vest, diversitatea de grupuri entice care se aflau în componența orașului cosmopolit, toate aceste realități ale timpului contribuind la un mediu cultural care a asigurat spațiul și timpul propice manifestării unor idei neoavangardiste, materializate în creațiile unor artiști precum Romul Nuțiu, Grupul 111 (1966-1969), Grupul Sigma (1969- 1978) – Ștefan Bertalan, Elisei Rusu, Lucan Codreanu, Ion Gaita, Doru Tulcan, Constantin Flondor, precum și figuri artistice distincte și atrase de experiment și inovație, precum: Leon Vreme, Ciprian Radovan, Viorel Toma, etc”, subliniază Dr. Andreea Foanene Petcu, artistă și teoreticiană de artă, muzeografa care s-a ocupat de realizarea studiilor de expertiză a celor trei lucrări donate.
Din 1992 a activat ca profesor la Facultatea de Arte și Design din cadrul Universității de Vest din Timișoara, la Catedra de Pictură, până în 2010. A predat și la Universitatea Tibiscus în cadrul Facultății de Design. În 2008 a început o colaborare cu dr. Joana Grevers, proprietara 418 Gallery din București și a fost expus, promovat și contextualizat constant, în expoziții personale și proiecte de grup până la moartea sa în 2012, precum și după aceea.
În perioada postdecembristă a expus la Viena, Bruxelles și în Brazilia, iar lucrări ale sale fac parte din importante colecții publice și private din România, Germania, Franța, Italia, SUA și Canada. În ultimii ani de viață, artistul s-a ocupat activ de galeria de artă Calina din Timișoara. A coordonat expoziții de artă contemporană, realizat evenimente și elaborat strategii culturale dedicate atât artiștilor moderni, cât și tinerei generații.
Citiți principiile noastre de moderare aici!