Agitație mare, joi la prânz, la Muzeul de Transport „Corneliu Miklosi”, aflat acum în proprietatea primăriei. Nicolae Robu, consilierul personal Cătălin Iapă, reprezentanții OAR și ai Asociației Timișoara Capitală Culturală Europeană au prezentat primele informații despre viitorul centru de artă al orașului, cea mai importantă moștenire după 2021.
Primăria Timișoara a semnat recent contractul cu Ordinul Arhitecților din România, care a câștigat licitația pentru consultanța privind organizarea concursului de soluții. Valoarea contractului este de 102.200 de lei fără TVA, aproape 22.000 de euro, iar arhitecții au termen 240 de zile să organizeze concursul. Până în aprilie 2020.
„Noi am vorbit mult despre acest proiect și mereu am accentuat că ne-am dorit ca acest obiectiv să fie cea mai importantă moștenire care va rămâne orașului după 2021. Am căutat diverse variante, nu ne-am grăbit tocmai pentru că am dorit să îi oferim importanța pe care o merită. Am considerat că soluția ideală ar fi să construim ceva de la zero, în zona centrală. Am considerat că este bine să mergem pe ideea unui concurs de soluții, pentru că un astfel de obiectiv nu este atât de cunoscut încât să se poată merge ca la un obiectiv comun, pe licitație, dar și pentru că un concurs de soluții în sine, în orice împrejurare, când e vorba de obiective de mare importanță, este o formulă mai bună, care pune în mișcare arhitecți, proiectanți”, a declarat primarul Nicolae Robu.
Edilul-șef spune că s-a bucurat când a aflat că arhitecții de la OAR se ocupă de concursul de soluții. Se va lucra etapizat, urmând ca până în 2021 să fie amenajați 6.500 mp.
„2.500 mp sunt avuți în vedere să fie amenajați în 2020, pentru că se va proceda etapizat și 4.000 mp se are în vedere să fie amenajați până undeva pe parcursul anului 2021. Evident că noi ne dorim cât mai repede să avem totul gata, dar realist vorbind știm că așa se pot întâmpla lucrurile. Vor fi activități creative, de interferență artă, știință, tehnologie, se vor organiza conferințe, seminare și workshopuri, vor fi conferințe de interferență, vor avea loc spectacole sincretice sau integrative puternic, vor fi experimente, pe de-o parte ale profesioniștilor, dar pe de altă parte și ale vizitatorilor. Vor fi și activități administrative, respectiv logistice. Astfel de centre sunt puține în lume și noi trebuie să îl facem astfel încât să fie plasabil pe paliere care există”, a explicat Robu.
OAR: Avem experiență de 10 ani în organizarea de astfel de concursuri
Reprezentanții Ordinului Arhitecților din România lucrează de zece ani cu concursuri de soluții și spun că reprezintă cea mai bună formulă pentru calitate.
„Experiența asta se regăsește și în România, e destul de puțin prezentă, din păcate. Durata de derulare a unei asemenea proceduri este ceva mai consistentă decât ne-am așteptat, dar este ceva ce asigură ca întregul proces să fie susținut de efortul unor grupuri de specialiști, care elaborează atât documentele propriu-zise ale concursului, cât și de temă, care generează premizele ca cei care vor fi concurenți în acest proces să aibă cele mai bune, complete surse de informare pentru a genera cele mai bune formule și sperăm să facă viața dificilă juriului. Experiența OAR este de peste 10 ani, cu o concentrare foarte mare la Cluj-Napoca, unde OAR are și un protocol cu primăria, pentru a genera concursuri de soluții. De ce insist pe chestiunea asta? Pentru că toate concursurile pe care Ordinul le organizează sunt coordonate în așa fel încât să respecte în totalitate regulamentele UNESCO și ale Uniunii Arhitecților”, a spus Alexandru Găvozdea, președintele OAR România.
OAR mai pregătește în această perioadă alte cinci concursuri în Cluj-Napoca și poartă discuții și cu primăria din Oradea, dar și cu Bucureștiul.
Simona Neumann: Este foarte important să comunicăm în timp real cum se dezvoltă acest centru
Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană 2021 asigură conceptul viitorului spațiu de pe Bd. Take Ionescu. Despre MultipleXity se discută de ani buni, încă din anii candidaturii, iar directorul executiv Simona Neumann spune că au fost consultări cu specialiști din mai multe domenii.
„Anul 2021 este punctul de start, un restart, un start pentru viitorul Timișoarei. Anul 2021, din titlul pe care îl va deține Timișoara, constituie doar un stimulent pentru ca unele lucruri care îi lipsesc sau i-au lipsit Timișoarei să se întâmple într-un ritm cât mai concentrat. Înainte de toate, contribuția asociației este aceea de a oferi conceptul acestui centru, un concept la care noi am lucrat deja în anii precedenți, sub coordonarea colegiului nostru Dan Bugariu, și în parteneriat cu Ars Electronica din Linz, pentru că Ars Electronica este un centru similar care îmbină arta, tehnologia, știința, inovarea, s-a dezvoltat înainte, în anul și după anul Capitalei Culturale Linz 2009. Nu dorim să copiem modele, a fost mai mult o consultare de tehnologie, răspunsurile tot noi le vom da și când spun noi mă refer la timișoreni, este un proiect participativ. Este foarte important să comunicăm în timp real cum se dezvoltă acest centru, ne dorim să fie de importanță europeană”, a adăugat Simona Neumann.
Dan Bugariu este cel care pregătește conceptul pentru viitorul centrul de artă al Timișoarei. Spune că urmează trei mari etape, iar primăria a trecut deja de prima: achiziția consultanței, organizarea concursului și licitația care va desemna proiectantul și constructorul. Va fi mult de muncă, iar amenajările nu vor fi gata până în 2021.
„Intenția noastră este să deschidem o parte din spațiu încă din începutul anului 2021, ca acest spațiu să găzduiască unul dintre cele mai importante momente din deschiderea anului 2021. Nu totul va fi terminat în 2021, pentru că în funcție de interesul comunității vom dezvolta celelalte spații. Avem o provocare: nu avem suficientă confluență între artă și tehnologie. Avem această provocare de a nu putea să umplem acest spațiu, să nu construim clădiri goale. Nu vrem să devină un tip de mall care să atragă toate resursele culturale ale orașului, vrem să fie un nod al unei rețele”, a spus Bugariu.
Ce va fi, de fapt, MultipleXity?
Cea mai importantă moștenire culturală a Timișoarei după 2021 înseamnă, de fapt, un proiect integrator și inovator, care va păstra memoria locului, spune coordonatorul echipei de proiect. Va fi tratat întregul ansamblu din spațiul STPT, ajuns acum la primărie, urmând să fie amenajat spațiul interior al muzeului. Clădirile de vizavi, atelierele STPT, vor fi reabilitate și amenajate, iar spațiul exterior va fi deschis publicului.
În MultipleXity vor fi spații multifuncționale, săli de expoziții, laboratoare interactive pentru copii și adulți, zone de experimentare.
„Nu vrem să facem un muzeu. Nu că nu ar fi important muzeul, este esențial pentru a înțelege de unde venim, dar nu vrem să mai construim încă unul. Conștientizăm că este foarte important să gustăm viitorul, să interacționăm cu ceea ce este în prezent, cu ultimele informații în ceea ce privește tehnologia. Expoziții interactive, un spațiu imersiv în care oricine vine poate să guste tehnologie, experiență, laboratoare în mod special care targhetează grupul de vârstă al elevilor și studenților, spații exterioare pentru relaxare ori evenimente, un bistro și aș mai putea să adaug o zonă comercială, o zonă de bibliotecă a materialelor, a elementelor din cadrul acestui spațiu. Întreaga comunitate este importantă pentru acest spațiu” a mai explicat Dan Bugariu.
Primăria Timișoara urmează să înființeze o structură specială care să administreze centrul pentru artă.
Conform estimărilor din dosarul de candidatură, MultipleXity ar urma să coste 12 milioane de euro.
Articole pe aceeași temă:
http://www.tion.ro/s-a-decis-cine-face-concursul-de-solutii-pentru-multiplexity-centrul-de-arta-de-12-milioane-de-euro-pentru-tm2021/2294628
Citiți principiile noastre de moderare aici!