Realizată din rășină sintetică, în culoarea roșu Liverpool, așa cum spun reprezentanții Muzeului Banatului, sculptura lui Bogdan Rața are patru metri înălțime și va fi vizibilă în perioada următoare pe corpul C al Bastionului Maria Theresia.
Lucrarea The Middle Way a fost prezentată în premieră în programul Moving Monuments, curatoriat de Cosmin Nasui (organizat de Nasui Collection & Gallery), la Independents Liverpool Biennial 2014. În acest context, a fost expusă până în 2016 în faţa clădirii St. George’s Hall în insula muzeelor din Liverpool, parte a Patrimoniului mondial UNESCO. În 2016 sculptura a fost instalată în Piața Milenium din Baia Mare, în centrul istoric al orașului. Un an mai târziu, în 2017, The Middle Way a fost expusă în fața primăriei din Cascais, în cadrul programului 12 capitole ale creativităţii româneşti, desfăşurat în Portugalia și organizat de Ambasada României și ICR Lisabona, iar în 2018 a fost mutată la Porto, în fața Casei da Música, creația celebrului arhitect Rem Koolhaas, devenită unul dintre cei mai puternici poli culturali ai orașului. În Ucraina, sculptura a fost instalată prima dată în septembrie 2018, în centrul orașului Kiev, pe bulevardul Taras Șevcenko, iar mai apoi, anul următor, în orașele Mîkolaiv și Dnipro.
La Timișoara, lucrarea amplasată este corelată cu multiculturalitatea.
„Supradimensionând o mână ce are atât partea dreaptă, cât și cea stângă a palmei (vopsită în roșu, culoarea orașului Liverpool, Capitală Europeană a Culturii în 2008), am intrat în dialog cu atmosfera neoclasică și funcția inițială a clădirii, sculptura făcând aluzie la conceptele de bine – rău, viață – moarte, stânga – dreapta, echilibru – expansiune. Pe parcursul următorilor ani, lucrarea The Middle Way a fost prezentată în cadrul programului Moving Monuments (curatoriat de Cosmin Nasui) în diferite locaţii din Europa, schimbându-şi hermeneutica în funcţie de contextul în care a fost expusă. La Baia Mare (2015), amplasată în Piața Milenium între trei biserici de rituri diferite, sculptura a fost percepută ca o metaforă religioasă; la Porto (2017), oraș Capitală Europeană a Culturii în 2001, a intrat în contrast cu forma minimală a clădirii Casa da Música; în timp ce pentru Kiev (2018), Mîcolaiv și Dnipro (2019), Ucraina, culoarea lucrării a fost schimbată în albastru, sculptura fiind percepută de public ca o mână ce poartă manuși medicale, aluzie la constrângerile sanitare impuse în perioada pandemiei. În iarna anului 2021, The Middle Way s-a întors la Timișoara și am revopsit-o împreună cu elevii Liceului de Arte în culoarea roșie inițială, în cadrul workshop-ului Sculpturille viitorului, la Kunsthalle Bega.
Amplasarea lucrării The Middle Way pe Bastionul Theresia, în Timișoara, Capitală Europeană a Culturii în 2023, la invitația Muzeului Național al Banatului, va sublinia ideea de unitate multiculturală a orașului, sculptura monumentală devenind un pin ce va marca spațiul urban și piața din fața muzeului în relație directă cu celelalte orașe și instituții din Europa unde lucrarea a fost expusă anterior”, declară sculptorul Bogdan Rața.
Bogdan Rața (n. 1984) este sculptor, Conferențiar la Facultatea de Arte și Design Timișoara, co-fondator Kunsthalle Bega și inițiator al Bibliotecii Pavilion. Este doctor în arte vizuale cu o teză susținută la Universitatea de Vest despre „Noile materiale în sculptura contemporană”. A avut expoziții personale la Slag Gallery, New York; Galeria Farideh Cadot, Paris; Muzeul Național de Artă Contemporană, București; Nasui Collection & Gallery, București și Fundația Calina, Timișoara. A participat printre altele la 4 Moscow Biennale of Contemporary Art, Independents Liverpool Biennial, 55 Venice Biennale, 10 Manifesta Sankt Petersburg și la a 8-a ediție Bucharest Biennale.
Trimite articolul
Xeu as fi amplasat-o pe schela din centru…
-
:)) Cireasa de pe tort pe schela cu plante…. chiar ca era tare
O mana din rasina, vopsite in rosu. Asta e arta? Cat a costat?
-
arta e SA TRAIESTI, TOVARASE! TRAIASCA PARTIDUL UE
O porcarie de mana nimic mai mult , alt chici pus ca nuca in perete …
Un kitsch pe vestigiile Bastionului. Ce de detalii inutile: roșu Liverpool, capitala culturală acum 15 ani. La 20 de ani de atunci ce se mai întâmpla?
Iar culoarea mi se pare ca este roșu Cacafone, nu Liverpool.
Alta porcarie precum schela.
Seamănă cu mâna mea după ce am strâns mâțul de coadă.
opera de arta…de a prosti lumea si a-s baga in jep ceva ‘maruntis’—care se va imparti…
Simbolurile comuniste impanzaesc Timisoara. In spatele cortinei de Capitala Culturala Europeana se ascunde aducerea comunismului la loc de cinste in oras.
chiar ma intrebam cand se va amplasa ceva deosebit pe cladire.Acum ma intreb cand va cadea pe vreo masina.
Sa taie careva 3 degete sa fie arta pentru oras :)))))
un rebut. nu poate artistu sa coaca ceva nou. pana la vara o sa apara un falus pe Bastion.
O mâna care este:- stâga si dreapta OAREE!!!!,, stieee stânga
ce face dreapta într-o clipa?. -SI mâna se numeste:-The Middle Way
(Stimati Timisoreni raspudeti la întrebare!!)
lucrarea unui ratacit supranumit ‘artist’. Un kitsch vopsit nu in rosu Liverpool ci in rosu PCR. Dusi cu pluta sunt si cei care au decis amplasarea acestui gunoi pe un monument istoric
Asta e semnul barbatului singur…
Inainte de a critica aceasta ,,capodopera”, ar trebui sa ne amintim si de hidoseniile ,,plantate” de Robu in Piata Unirii – in special bucata aceea de fier ruginita din fata Palatului Baroc.
-
Aia ii hodosenie ??? Pai ce zici de schela domnului Fritz pe care o inchiriato cu 1 milion de euro
-
Nu Fritz a amplasat schela. Nu e el de vina pentru toate tampeniile pe care se cheltuie banii de la Capitala Culturala. Acolo exista un forum de oameni care decide asupra acestor lucrari. Nu mai dati vina aiurea pe primar, oricine ar fi acesta.
-
Tot prin partid s-or sifonat bani … macar daca praduiau bani pe ceva frumos nu pe hidosenia aia de schela
-
-
Ziceti merci ca…vedeti ceva.Nu ati vazut in vest noua arta,,invizibila,,?Pereti goi la care se uita toti spalatii pe creier?
Omenirea trebuie sa dispara…asta e clar.Ne-am cretinizat in ultimul hal…
pseudo-artistul Pleata vopsita zdrănganitorul ce behaia la chitara a umplut centrul orasului de kitsch cu etichete de capodopere.
Pseudo sculptorul ‘Rosu de Liverpool’ a cocotat pe Bastion kitsch care se potriveste precum nuca in perete.
In schimb in 2023 cand unii viseaza ca orasul va fi invadat de hoarde de turisti straini monumentele valoroase sunt in ruină! Cartea de vizita a orasului Castelul Huniade este inchis din 2006 pentru ca niste politruci nu accepta lucrari fara spagă
Mi se pare mie, sau lucrarea cu pricina arata cam comunist? Primul lucru ma duce cu gandul la arta facuta in vremea lui Lenin… e cam aiurea pentru un oras ca Timisoara, care a pornit caderea comunismului in Romania… Oare cei de la Capitala Culturala chiar nu isi dau seama? Lasand la o parte faptul ca este un kitsch…
Poate ca lucrarea doreste sa transmita mesajul de unitate, de apropiere. Daca va uitati atenti, lucrarea in sine este o imbinare a doua palme intr-una singura(ca intr-o rugaciune).
Din punctul meu de vedere poate sa transmita mesajul de unire, de mediere, de apropierea oamenilor, indiferent de pozitia sociala, de ideologie, rasa, religie sau etnie, sa duca oamenii inspre intelegere si buna convietuire.
Lasati ura si mesajele de diviziune si concentrati-va in a va iubi aproapele, indiferent de diferente, incercati sa convietuiti frumos si cu respect pentru cei ce sunt langa voi.
E clar ca lucrurile merg prost cand nu putem vedea,/accepta dincolo de ceea ce stim/percepem ca fiind bun, frumos si corect din perspectiva personala. Pana cand nu suntem deschisi la un dialog civilizat si coerent, in care fiecare sa isi poata emite punctul de vedere cu bun simt si deschidere, dar si cu abilitatea de a asculta/invata din ce are de spus cel de langa noi, nu vom putea evolua ca societate. Parerea mea ca aceasta e singura cale de a deveni un popor mai bun, mai civilizat, in special pentru un oras care se doreste deschizator de drumuri, oras care imbratiseaza multiculturalitatea si diversitatea.
-
Da, hai sa impunem sa placa la toti, altfel sunt cel putin retrograzi deci sa-si tzina fleanca de tzaranoi care nu pricep “arta”. Nu orice idee poti sa o asociezi cu orice reprezentare materiala si s-o numesti arta sub sanctiunea oprobiului pentru cei care “nu pricep”, ca ne trezim cu afise d’alea cu müieros müieroasa impanzind orasul. Mana asta a circulat cam mult si a avut cam prea multe intelesuri metafizice deja, nu crezi? Daca tie-ti place, foarte bine, nu trebuie insa sa placa tuturor. Dar dupa “bunul” obicei, e amplasata inca o data “in your face”, ceea ce in sine e de prost gust. Ce treaba are cu bastionul?
Era o poveste cu hainele cele noi ale imparatului. Oare azi mai avem voie sa strigam “imparatul e gol”?#🤪
-
Pe acelasi principiu, toate infantilismele percepute ca opere de arta din oras ar trebui sa imi faca o lacrima sa paraseasca glanda, cum ar fi cimitirul din Parcul Central, busturile care nu au nici o legatura cu anatomia, sa nu mai spun de asa-numitul “bust” al Reginei Maria.
Nu, nu trebuie sa placa arta tuturor, nu impune nimeni nimanui ce sa placa, dar aruncarea de invective, dejectii si insulte vis-a-vis de un act de cultura, in fond, mi se par total deplasate, mai ales din partea locutorilor unui asemenea oras, care se autointituleaza cult, de mare rafinament.
Poate sa ne placa sau nu, dar in primul rand tine de cei 7 ani de acasa felul in care ne exprimam opiniile.
Toate bune! -
Inca o data, eu mi-am exprimat opinia, iar faptul ca tu ai intelesc exact opusul a ceea ce am scris in comentariul original imi probeaza spusele.
Nu am spus sa placa tuturor aceasta lucrare, am spus doar ca ar putea deschide o cale catre dialog, un dialog civilizat.-
Bine ca am lamurit-o! Si la afisele cu “müieros” tot despre dialogul facilitat de arta era vorba… apropos de vorbit civilizat in raport cu “arta”
Da’ tot amplasata aiurea ramane-probabil ȘI spre a nu fi vandalizata a fost pusa acolo? atunci iata CATIVA ca isi exprima in scris intr-un fel mai colorat parerea. Crezi ca exista vreun oras in lume fara oameni ce folosesc limbaj colorat? cred ca si la vatican se mai intampla. Nu e de dorit poate, dar nici sa poluezi vizual cu “arta” nu e ok, si ramai cu fierataniile fiindca nimeni nu mai are cürajul sa spuna cand imparatul chiar e dezbracat.(turnul Eiffel de ex?)
“Ce este pudibonderia, domnule”?
si imparatul tot dezbracat este.
-
Discutii similare cu subiectul de fata au fost si cand acelasi sculptor a amplasat in Piata Libertatii “phone boy” sau cum se numeste. Toata lumea a fost experta in estetica si hermeneutica, deversand tone de comentarii jignitoare. Iata, lucrarea aceea a devenit oarecum un simbol in zona.
Deranjanta e reactia initiala a romanului care daca nu intelege ceva, sau nu corespunde “standardelor” sale, declara acel ceva rau, urat si trebuie inlaturat.
Cum ar fi ca locuitor al Barcelonei sa incep sa vituperez ca La Sagrada Familia e o dejectie(sa nu spun c***t), un kitsch care nu are ce cauta in contextul arhitectural local? -
pe diversi deranjeaza diverse, pe unii o anumita “arta”(poate atat phone boy cat si mana sau numai una din ele sau niciuna) pe altii anumite “comentarii”. barcelonezu banuiesc ca e liber sa se exprime cum vrea despre Sagrada, mai ales ca se tot lalaie si nu se mai termina odata! parerile pot fi impartite, exprimarile atat cele in scris cat si cele in arta pot jigni “simtul estetic” al unuia sau al altuia. Repet, amplasarea e problema dpmdv, asa cum exprimarea colorata pe net(in public) imi pare a fi problema din dptdv.
Banane lipite cu scotch de perete is arta? Dar o toaleta din aur? Dar o dunga albastra lunga pe un cearsaf? Dar un patrat negru?
Turnul eiffel e “frumos”? cum a fost acceptat pana la urma? dpmdv e o fierotanie, dar probabil sunt in minoritate pentru ca uite ce haine frumoase are imparatul!
“Ce e pudibonderia, domnule?”
-
-
-