Surpriza pentru timișoreni în anul Capitalei Culturale Europene vine din partea Fundației Triade. Timp de șapte luni, între 4 mai și 30 noiembrie, Cazarma U din Piața Mărăști va fi locul de desfășurare a unei serii de evenimente expoziționale menite să introducă publicul în evoluția sculpturii din ultimii 50 de ani și perspectivele diverse în care aceasta se manifestă.
„Plină de viaţă ea însăşi a fost creată împreună cu partenerii noştri culturali care îşi vor desfăşura paralel un program de evenimente săptămânale şi care vor aduce un public permanent nou în spaţiul cazarmei. În spatele nostru se află librăria Două Bufniţe care aduce cărţile artiştilor care expun, dar şi pentru copiii care se pregătesc şi se educă pentru artă. Toată această coeziune între asociaţii de artă diverse arată că în Timişoara Capitală Culturală Europeană a adus un fel de solidaritate culturală şi creăm împreună un construct care înseamnă Timişoara. Niciun eveniment de aici nu este individual”, a declarat Sorina Jecza, directorul Fundației Interart TRIADE.
Alături de Attila Kim, aceasta a conceput și coordonat proiectul de la cazarmă.
„Eu vorbesc despre sculptură ca simbol al unei creşteri organice pe care o vedem şi în spaţiul cazarmei. Am lăsat în mod deliberat ca toată vegetaţia spontană să năpădească curtea pe care noi, cândva, o cotropiserăm. Această vitalitate între cultură şi natură o regăsim în programul nostru cultural din această vară. Vrem ca în această vară, în miezul Timişoarei să avem o grădină culturală care respiră viu, care reorganizează şi restructurează din jurul artei şi să nu uităm că sculptura există – pentru că va exista un dialog cu marea sculptură românească, dar care nu trebuie să ne inhibe. Brâncuşi există, este parţial şi al nostru dar nu ne oprim respiraţia la monumentalitatea lui, ci o ducem mai departe. Toate formele de sculptură pe care noi le vom prezenta în acest spaţiu vor arăta acest mecanism, se adaptează noului”, a mai precizat Sorina Jecza.
Diana Andone, curatoarea unei expoziții din partea Universității Politehnica, a afirmat că imobilul istoric face parte dintr-un proiect foarte ambiţios de a arăta cultura într-un alt mod.
„Noi am decis ca această parte de cultură pe care noi o numim Patrimoniu şi cultură digitală îşi merită locul în Cazarma U. Spaţiul din Cazarma U pe care UPT a amenajat-o pentru şapte luni pentru proiectului „Sculptura după” face parte din Festivalul internaţional de cultură digitală şi patrimoniu care debutează joi şi va dura două luni în patru locaţii din oraş, Politehnica va arăta diferite aplicaţii şi demonstraţii de tehnologie în sprijinul culturii, educaţiei, ştiinţei, atât din cele făcute de către noi UPT, cât şi de către invitaţii noştri din SUA, Austria, Marea Britanie, Norvegia, care vor avea mici instalaţii pentru acest lucru. Sperăm ca tot acest spaţiu să permită accesul tuturor în orice timp să vadă aplicaţiile şi în 3D pentru lucrările de patrimoniu. Spaţiul a fost gândit să celebreze Timişoara”, a spus Diana Andone.
Arhitectul Attila Kim, comisarul României pentru Bienala de la Veneţia, a lucrat la expoziții foarte importante, cum ar fi Paul Neagu, Victor Brauner, iar acum pregătește Brâncuşi. Acesta se ocupă de proiectarea spațiilor expoziționale.
„Acum suntem concentraţi pentru expoziţia „după Sculptură/Sculptură după”. Clădirea nefiind folosită de foarte mulţi ani, publicul nu a mai intrat în clădire de câțiva ani, de când a fost prima ediție ArtEncounters, iar natura a început să năpădească curtea. Aş zice că arhitectura din interiorul cazarmei este redusă la esenţa construcţiei, pereţii de cărămidă fără decoraţiuni. Intervenţia noastră de arhitectură avea conceptul şi menirea să lege toate expoziţiile care se întâmplă simultan în clădire şi să ofere un fir roşu pentru parcurgerea clădirii şi marcarea diferitelor segmente expoziţionale. Pereţii au devenit spaţii de expunere a unor expoziţii, biografii, lucrări. Avem şase expoziţii simultane organizate în 40 de camere”, a precizat arhitectul Attila Kim, care alături de Sorin Jecza a conceput și coordonat proiectul „după Sculptură/Sculptură după”.
Expun peste 70 de artiști relevanți pentru toate formele sculpturii.
„Producțiile artistice au la bază obiectul sculptural, dar ele urmăresc o extensie temporală, spațială sau meta-spațială a acestuia și se referă, pe de o parte, la sculptura-obiect și, pe de altă parte, la interferența sculpturii cu forme de expresie precum intervenția asupra spațiului ambiental, instalația de tip sit-specific, intervențiile de tip Land Art, obiectul augmentat prin tehnologii computerizate, performance-ul sau arta relațională”, au dezvăluit producătorii proiectului.
Foto: Constantin Duma
Citiți principiile noastre de moderare aici!