În timp ce o mână de artiști, reprezentanți ai sectorului independent, se întâlneau în fața sediului asociației de la Bastion pentru a încerca să tragă un semnal de alarmă asupra problemelor cu care se confruntă acest proiect și, totodată, să încerce să găsească o soluție pentru ca Timișoara să nu se facă de râs în anul în care va deține titlul de Capitală Culturală Europeană, la Primăria Timișoara avea loc în spatele ușilor închise ședința Boardului de Conducere al asociației. Format în marea majoritate din experți în multe domenii, cu excepția celui cultural, se aștepta ca acest board să decidă o serie de măsuri radicale, după ce în acest an problemele din interiorul asociației au explodat.
Cea mai gravă este neplata salariilor de mai bine de cinci luni a membrilor Unității artistice, ei neavând nici contracte semnate pentru acest an. De asemenea, angajații sunt demoralizați de faptul că, în timp ce ei sunt neplătiți, la asociație au fost angajate pe bani frumoși o serie de persoane, iar unii dintre acești noi veniți fac gafe peste gafe. Tot în ultima vreme, din asociație au plecat o serie de oameni, unii care lucrau acolo de mai mulți ani, alții care fuseseră angajați pe baza unui concurs doar de câteva luni. Cireașa de pe tort colivă este conflictul dintre directorul executiv, Simona Neumann și președintele Boardului de Conducere, Horațiu Rada.
Toate aceste probleme vin, teoretic, când sunt mai puțin de șase luni până când Timișoara ar trebui să dețină titlul de Capitală Culturală Europeană. Pentru că, în ciuda așteptărilor membrilor asociației și ai administrației publice, Comisia Europeană nu a decis încă amânarea calendarului, în ciuda pandemiei COVID-19.
O ședință cu scântei
Ședința Consiliului director a început la ora 17 și a durat trei ore și jumătate, iar experții în domeniu se așteptau să se încheie cu o serie de măsuri concrete și chiar cu demisii/demiteri la vârf. De altfel, în zilele care au precedat această ședință, primarul Timișoarei a discutat cu mai multe persoane posibilitatea preluării conducerii ATCCE. Pe de altă parte, tot în ultimele zile s-a discutat chiar și posibilitatea demisiei Consiliului director și înlocuirea acestuia cu experți care să salveze ce se mai poate salva. Nu a fost să fie…
Ședința, într-adevăr, a fost una cu scântei în care s-au adus acuzații grave: de la plăți umflate, până la intervenția nespecialiștilor în treburile asociației și de la lipsă de viziune până la gafe de comunicare. Primarul Timișoarei – care este și președintele de onoare al asociației, după plecarea din această funcție a lui Ioan Holender, fostul director al Operei din Viena – a putut fi auzit spunând că nu s-a implicat mai mult în acest proiect pentru a feri asociația de eventuale acuze ale presei.
„Dacă eu aș fi fost în fruntea asociației ați fi văzut atunci mizerii aruncate asupra asociației toată ziua. Așa sunt doar din când în când. Și se apropie campania electorală, să vedeți atunci (…) Să lucrăm în bună înțelegere, cu critici constructive și în aservirea totală a proiectului, nu alte interese”, s-a victimizat primarul Timișoarei.
S-a decis să se decidă…
În ciuda tensiunilor din sală, cei prezenți la ședință au reușit performanța să nu ia nicio decizie concretă. În ciuda discuțiilor din culise, nici directorul executiv nu a fost schimbat, nici Comitetul de conducere nu a fost demis, ba chiar s-a hotărât aducerea a doi noi membri în asociație: un reprezentat al Camerei de Comerț și Enrico Cannata. De asemenea, s-a decis schimbarea statutului, dar nu acum, ci la o ședință viitoare, pentru ca atribuțiile directorului executiv și ale președintelui Comitetului de conducere să nu se mai suprapună, adică practic separarea lor din punct de vedere managerial. S-a mai decis și plata „de urgență” a salariilor restante, fără a se specifica foarte clar ce înseamnă „de urgență” și nici cum se va realiza acest lucru.
„S-a decis modificarea statului, ca să departajăm foarte clar ce are fiecare de făcut în partea executivă. Vom discuta data viitoare unele aspecte legate de inadvertențe. (…) Doamna director a primit dispoziție pentru a rezolva (problema salariilor neplătite – n.r.), nu poți lăsa oamenii neplătiți. Trebuie găsite soluții și în viitor. Indiferent cine e pe acest post, indiferent că e perioadă în care sunt bani, nu sunt bani, nu putem lăsa niște oameni fără salarii”, a declarat, la finalul ședinței, reporterului tion.ro aflat la fața locului, reprezentantul Consiliului Județean Timiș în Comitetul de conducere, Adrian Negoiță.
Președintele de onoare al asociației, primarul Timișoarei, nu a dorit să facă nicio declarație ziariștilor prezenți, însă a transmis ulterior, pe Facebook, un comunicat de presă în care transmite că trebuie luate „măsuri ferme”, iar asociația trebuie să arate „deschidere către comunitate” și transparență, altfel se va trece la „măsuri radicale”.
De asemenea, prin vot, membrii boardului au luat decizia de a fi de acord cu amânarea proiectului din cauza pandemiei fie în 2022, fie în 2023, în condițiile în care această decizie aparține Comisiei Europene și nu poate fi discutată sau schimbată la nivel local.
Ceea ce nu spune primarul este că, în ciuda recunoașterii problemelor cu care se confruntă acest proiect, membrii boardului au votat fiecare propunere și punct de pe ordinea de zi, printre care, în spiritul noii înțelegeri și bunei relații, s-au numărat și rapoartele de activitate ale directorului executiv și președintelui Comitetului de conducere, ceea ce echivalează practic cu nota 10 pentru activitatea depusă în prezent de cei doi. Următoarea ședință a Comitetului de conducere va avea loc peste o săptămână.
Trimite articolul
XSa-l inlocuiesti pe Holender cu Robu este ca si cum ai inlocui Mercedes S class cu Tico…
pai unde e micRobu acum?
ca la inceputuri se lauda ce treaba buna a facut EL si echipa 2021
inca o dovada de un proiect “bine facut” pilaf de preamarit….
JALNIC!
Am pornit cu un lucru frumos pentru Timișoara și multă lume sa bucurat pentru o șansă la tot ce înseamnă cultură și promovarea turismului în această zonă, din păcate astăzi am ajuns într-o mocirlă de nedescris și acum se pune întrebarea să se amîne sau să ne retragem cu capul sus și să recunoaștem că nu suntem capabili de așa ceva.Schimbarea se poate începe la vot unde sper că participă cît mai mulți altfel se continuă tot așa!!!
Nu se mai aude nimic de alegeri in doua tururi?
Despre situatia de acum atat consiliul director cat si directorul executiv au fost avertizati inca de anul trecut asupra riscului insuficientei fondurilor pentru plata salariilor pentru primele luni ale anului 2020 cat si pentru punerea in practica a programului cultural, insa n-au rezolvat nimic, n-au luat nici o masura ca si cand nu le-ar fi pasat. Proiectia bugetara le-a fost prezentata cu luni bune inainte, insa n-a fost luata in considerare, procedand in schimb la aducerea oamenilor “de casa” in locul celor profesionisti si la mentinerea climatului pe pile si relatii, ba ca e fata lu’ generalul, si sa i se mareasca salariul, sau ca e cunostinta lu’ primaru’ , facandu-se angajari cu dedicatie la cererea expresa a presedintelui consiliului director. Sunt responsabili de esec, nu-si merita locul acolo. In plus fondurile uriase cheltuite pana acum pe “artisti” “de casa”, sunt total netransparente, nepublicate niciunde, chiar daca sunt fonduri publice, incalcandu-se cu buna stiinta legea fnnantelor publice, cu acceptul tacit al finantatorilor. Rusine voua.
Semnalul ca totul va fi un fiasco l-a dat Ioan Holender, in 2018, cand si-a dat demisia din functia din respectiva asociatie in 2018. Este adevarat ca Simona Neuman a realizat dosarul si partea tehnica a candidaturii, dar sunt absolut convins ca asocierea lui Ioan Holender cu acest proiect a cantarit greu in alegerea orasului nostru ca CCE2021.
DREPTATEA LUI ROBU
Se întâmplă ceva la Asociația Timișoara 2021-Capitală Europeană, iar semnalele de alarmă repetate ale colegilor de la tion.ro sunt mai mult decât binevenite. De aici și intervenția energică a primarului NICOLAE ROBU, în opinia noastră salutară și la timp. Una dintre cele mai mari probleme, rezolvată un pic mai târziu, adică abia după ce consilierii locali au aprobat contractul de funcționare a Asociației, cei care au cerut la debut 20 milioane, iar ulterior în propunerea de buget doar 8 milioane și au primit 6,8, a fost satisfăcută abia în iunie. Principala vinovată este de acum cunoscuta pandemie, cu bunele și relele ei. La o analiză corectă, reprezentanții Primăriei Timișoara au tăiat un milion de lei de la capitolele funcționale, monitorizare, turism și comunicare. Cei de la Asociație afirmă că banii trebuiau folosiți pentru realizarea, în special, unui film de prezentare. Toată lumea vrea bani, mai ales dacă sunt nemunciți. Asta în timp ce unii din personal pleacă sau sunt dați afară, în timp ce se fac în continuare angajări. De aceea primarul vorbește clar ca lumina zilei de boicot și aununță că are un plan B în cestiune. Imediat unii o dau pe politică, doar se apropie campania și subiectul e un cartof fierbinte. Aprobarea noului statut nu a convenit boardului de conducere și cum era normal, proiectul va fi asumat exclusiv de Primărie. Dizolvarea asociației este iminentă, deși va urma clasicul circ din justiție. Probabil atunci, la ceas de seară, directorul executiv și președintele vor da la pace, aspect specific mioritic.
Una peste alta, proiectul nu trebuie lăsat să eșueze mai ales că șansa ca orașul să joace rolul de Capitală Europeană a Culturii este unică în istoria unei comunități. Mișcarea operativă pe care o va face NICOLAE ROBU este una legală și chiar are precedent. În secunda doi se va crea o asociație nouă sau un Departament special în subordinea Primăriei. Altfel, banii – și nu puțini – se vor arunca pe fereastră. Cei care n-au nici o treabă cu cultura să-și vadă urgent de drum. Cum nu este de acceptat cârpirea programului, ci unul nou, viabil, cu evenimente de rezonanță. În ultimile zece luni, Asociația Timișoara 2021-Capitală Culturală Europeană a cheltuit aproape 5,5 milioane, plus sumele cedate ca drepturi de autor sau pentru cei care au prestat servicii. Pentru liniștirea apelor și spiritelor se cere și ajutorul Consiliului Județean Timiș, Ministerului Culturii sau altor entități . Problemele care țin din toamna anului trecut trebuiesc incizate. Tion.ro a prezentat în amănunțime echipa executivă, iar comentariile suplimentare aparțin timișorenilor. Primarul încearcă să-i liniștească pe cei rămași, deși unii deja sunt pe lista disponibilizaților, nu înainte de a justifica cheltuielile făcute. Ceva e putred acolo. Este și părerea avocatului CRISTI CLIPA, conform surselor noastre. O petiție semnată de zeci de oameni a ajuns deja la președintele KLAUS IOHANNIS, dar și la URSULA von der LEYEN, președinta Comisiei Europene. Ne facem de râs, deși, concluzionând, Timișoara trebuie să fie un oraș cultural, zi de zi, pentru locuitori și turiști.
Prof. univ. asoc. Pompiliu COMȘA,
cel mai bun gazetar de provincie conform Radar de Media 2012