Sub conducerea dirijorului Keuntae Park, spectatorii vor asculta Uvertura „Cenușăreasa” și Concertul pentru fagot și orchestră în fa major, WoO 23 de G. Rossini, ce o va avea ca solistă pe apreciata Sophie Dervaux, iar în încheiere audiem Simfonia „Roma” de G. Bizet.
„Uvertura Cenușăreasa (La Cenerentola) de Gioachino Rossini este o lucrare orchestrală celebră, bazată pe basmul cu același nume. A fost compusă în 1817, fiind o creație dinamică, ce reflectă atmosfera specifică basmului, cu elemente romantice, dar și comice ori dramatice – o explozie melodică ce caracterizează stilul lui Rossini. Continuăm tot cu o lucrare compusă de Rossini – Concertul pentru fagot și orchestră în fa major, WoO 23.
Compus în 1811, Concertul a fost scris, în principal, pentru a demonstra expresivitatea instrumentului, timbrul său cald, dar și pentru a satisface nevoile interpretative ale timpului, prin contribuția la dezvoltarea repertoriului pentru acest instrument.
În încheierea programului, ascultăm Simfonia Roma de G. Bizet. Istoria acestei lucrări a început odată cu câștigarea Prix de Rome în 1857, o bursă de studiu oferită tinerilor artiști din Franța. Astfel, Bizet și-a petrecut următorii doi ani studiind gratuit la Academia Franceză din Roma. Deși, apoi urma să studieze timp de un an în Germania, a rămas în Italia până în iulie 1860.
Acolo, a vizitat locuri în care nu ajunsese în călătoriile sale anterioare dintre 1858 – 1859. La Rimini, a planificat mai întâi o simfonie în patru mișcări dedicate câte unui oraș italian – Roma (mișcarea de deschidere), Veneția (Andante), Florența (Scherzo) și Napoli (partea finală)”, au transmis reprezentanții Filarmonicii Banatul.
Aceștia au mai precizat că, până în 1861 el scrisese Scherzo, considerată cea mai bună mișcare a lucrării. A fost interpretată în mod privat în noiembrie 1861 și fost prezentată publicului la 11 ianuarie 1863, sub conducerea lui Jules Pasdeloup, la Cirque Napoléon, unde a fost prezent și compozitorul Camille Saint-Saëns. Compoziția a fost slab interpretată și a provocat o reacție ostilă din partea publicului. Cu toate acestea, a avut o altă reprezentație pe 18 ianuarie la Société Nationale des Beaux-Arts, iar de data aceasta a fost mult mai bine primită.
Bizet a scris prima versiune completă a Simfoniei în 1866. A revizuit-o în 1868, dar fiind încă nemulțumit, și acestei versiuni i-a adus modificări. Până în 1871 pare să fi renunțat să mai schimbe ceva la lucrare, concentrându-se pe alte proiecte. Simfonia completă în cea mai recentă versiune cunoscută a avut premiera după moartea sa, în 1875. Lucrarea a fost publicată în 1880 sub numele de „Roma” și, probabil, încorporează unele dintre modificările sale făcute în 1871.
„Roma” este o lucrare în cadrul căreia fluctuațiile între mișcări sunt foarte dese. Cuprinde treceri de la strălucire și dinamică, la pedanterie academică și pasaje lente, adesea considerate „greoaie și plictisitoare”. Cu toate acestea, Gustav Mahler s-a gândit suficient de mult la „Roma” pentru a conduce premiera de la Viena în 1898–99 și pentru a o expune publicului american în 1910.
Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie și pe myticket.ro.
Sophie Dervaux este prim-fagotistă a Filarmonicii din Viena și a Orchestrei Operei de Stat din Viena din 2015. Anterior, a fost contrafagotistă principală a Filarmonicii din Berlin.
Ea este laureată a numeroase concursuri prestigioase, inclusiv Concursul Internațional de Muzică ARD München (2013) și Beethoven Ring Bonn (2014). Ca solist, a cântat cu orchestre renumite precum Filarmonica din Viena, Konzerthausorchester Berlin și Orchestra National de Lyon. Repertoriul ei solistic include lucrări de Vivaldi, Saint-Saëns, Jolivet, Strauss, Mozart, Hummel, Haydn, Paganini și alții.
Sophie Dervaux a cântat în cele mai prestigioase săli de concerte din lume, inclusiv Philharmonie de Paris, Berlin Philharmonie, Suntory Hall Tokyo, Carnegie Hall New York, Royal Albert Hall London.
În octombrie 2022, al treilea album al ei Bach-Haydn, cu lucrări ale lui Johann Christian Bach, fiul cel mai mic al lui Johann Sebastian, și ale lui Johann Michael Haydn, fratele mai mic al lui Joseph Haydn, a fost lansat de Berlin Classics. În această înregistrare, realizată împreună cu Orchestra de Cameră din München, Sophie Dervaux este atât instrumentistă, cât și dirijoare, la fel ca pe cel de-al doilea album al ei Mozart-Hummel-Vanhal (aprilie 2022) cu Orchestra Mozarteum Salzburg.
Sophie Dervaux și-a făcut debutul ca dirijor în 2019 cu Orchestra Națională de Cameră din Armenia. Pe lângă Mozarteumorchester Salzburg și Orchestra de Cameră din München, ea a mai dirijat și Orchestra Victor Hugo din Besançon, Orchestra de cameră Les Sacqueboutiers și Orchestra de Cameră Aichi, alături de care a interpretat, printre altele, premiera mondială a Concertului pentru fagot „Nagoya” al lui Félix Dervaux la Shirakawa Hall Nagoya.
Albumul său de debut din 2021, înregistrat alături de pianistul Sélim Mazari pentru Berlin Classics, a fost intens lăudat de presă și a primit premiul German Record Critics’ Award.
Ca muzician de cameră, cântă în mod regulat cu artiști de renume mondial. În 2020 a înregistrat pentru Warner Classics Trio pentru pian, fagot și flaut de Beethoven, împreună cu Daniel Barenboim și Emmanuel Pahud.
Sophie Dervaux predă la Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien și susține cursuri de master la conservatoare renumite din întreaga lume. Ea este „Püchner Artist” din 2014 și este pasionată de a-și face instrumentul mai cunoscut.
Și-a început educația muzicală la chitară și clarinet și cântă la fagot din 2003. După formarea la Conservatorul din Versailles, a studiat la Conservatorul Național Superior de Muzică din Lyon și la Academia de Muzică Hanns Eisler din Berlin. Apoi s-a alăturat Academiei Orchestrei Filarmonicii din Berlin (Academia Karajan). Printre profesorii alături de care a studiat se numără Carlo Colombo, Jean Pignoly, Volker Tessmann și Daniele Damiano.
Keuntae Park este câștigătorul Premiului I al Concursului Internațional de Dirijat Opéra de Baugé din Franța. A fost recompensat, de asemenea, cu Premiul Orchestrei și Premiul Publicului și este un apreciat colaborator al Filarmonicii Banatul Timișoara în stagiunea 2024/25. De asemenea, este dirijor principal și director artistic adjunct al Neue Philharmonie Berlin din sezonul 2021/22.
A dirijat, printre altele, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Komische Oper Berlin, Brandenburg State Orchestra Frankfurt, Staatsorchester Braunschweig, Hamburger Symphoniker, Kammerorchester Basel, Romanian Chamber Orchestra, Seul Philharmonic Orchestra, KBS National Symphony Orchestra și Korean Symphony Orchestra.
Și-a rafinat arta sub dirijori renumiți precum Jaap van Zweden, Sir Roger Norrington, Cristian Măcelaru, Donald Runnicles, Carlo Rizzi, Osmo Vänskä, Johannes Schläfli la diferite festivaluri și masterclass-uri. Și-a făcut debutul ca dirijor de operă cu „Răpirea Lucreției” de Britten, într-o producție la Hanns Eisler Berlin, în colaborare cu Robin Ticciati, dirijorul principal al DSO Berlin. În 2023, a dirijat mai multe spectacole ale lui Lehár – „Văduva veselă” la Operettensommer din Berlin, pentru care a fost lăudat de către Berliner Morgenpost drept „un dirijor care dă viață muzicii printr-o muncă precisă de ansamblu”.
Keuntae, născut în Seul, Coreea de Sud, a început lecțiile de vioară și pian la patru ani. S-a format ca pianist la Yewon School și a debutat în 2004 la Kumho Prodigy Concerts. Ca pianist, a cântat în săli prestigioase, inclusiv Carnegie Hall, Konzerthaus Berlin, Müpa Budapest și Centrul de Arte din Seul.
După absolvirea Universității Yonsei, a obținut diploma de master în interpretare instrumentală – pian. Este licențiat Hochschule für Musik „Hanns Eisler” Berlin în dirijat orchestral, în calitate de bursier DAAD. Ulterior a obținut un master în dirijat orchestral la Universitatea de Arte din Berlin, unde a lucrat și ca lector în studiu de operă.
Programul este finanțat din bugetul local al Primăriei Municipiului Timișoara.
Citiți principiile noastre de moderare aici!