Odată cu lansarea noului film Maestro, care îl prezintă pe Bradley Cooper în rolul celebrului dirijor Leonard Bernstein, conducând monumentala Simfonie „Învierea”, creația lui Mahler intră într-o nouă dimensiune. Una care demonstrează caracterul nemuritor, actualitatea temei dezvoltate în lucrare, precum și geniul marelui compozitor.
„Privit ca fiind uneori extravagant, Bernstein a fost un dirijor controversat din cauza dramatismului pe care îl imprima în dirijarea Simfoniei lui Mahler. Pe de altă parte, propria interpretare a operei mahleriene dintre anii 1970-1980, în special ale mișcării finale, îl fac pe Bernstein un vizionar, un dirijor a cărui amprentă este fundamentală pentru iubitorii operei lui Mahler”, au transmis reprezentanții Filarmonicii Banatul Timișoara.
De la inspirația metafizică a simfoniei până la faimoasa interpretare a lui Bernstein, aceștia au oferit câteva detalii despre Simfonia nr. 2, lucrarea pe care Filarmonica Banatul Timișoara a ales-o pentru închiderea Stagiunii 2023/2024.
Lucrarea a fost compusă de Gustav Mahler între 1888 și 1894 și interpretată prima dată în 1895. În afară de Simfonia nr. 8, aceasta a fost cea mai cunoscută și de succes simfonie a lui Mahler din timpul vieții sale. A fost prima sa lucrare importantă care a stabilit viziunea sa asupra frumuseții vieții de apoi și a învierii.
Premiera mondială (doar primele trei părți) a vut loc în 4 martie 1895, la Berlin, cu Gustav Mahler dirijând Orchestra Filarmonică din Berlin.
Premiera mondială (lucrarea integrală) a fost în 13 decembrie 1895, tot la Berlin, sub bagheta compozitorului.
Premiera americană s-a desfășurat în 8 decembrie 1908, cu Orchestra Simfonică din New York, la Carnegie Hall, dirijată de Mahler.
Simfonia are o durată cuprinsă între 80 și 90 de minute. De-a lungul timpului, lucrarea a fost abordată în stiluri diferite de către dirijori. Asta, pentru că, deși a fost concepută de Mahler ca având o pauză de cinci minute între sfârșitul primei mișcări și începutul celei de-a doua, această pauză era considerată una extrem de lungă pentru începutul unui concert. Majoritatea dirijorilor se vor mulțumi să acorde o pauză lungă, fără a îndeplini indicația de cinci minute din partitură, oferind orchestrei ocazia de a se acorda, iar publicului posibilitatea să se pregătească pentru restul lucrării.
Un alt răspuns firesc la indicația din partitură a fost folosirea timpului pentru a-i aduce pe scenă pe membrii corului și pe soliștii vocali, ceea ce servește ca dublu scop: de a umple pauza lungă și de a-i scuti pe artiști de timpul petrecut inactiv pe scenă.
170 de artiști din Orchestra simfonică „Remus Georgescu” și Corul „Ion Românu” ale Filarmonicii Banatul Timișoara, alături de soprana Katerin von Bennigsen și mezzosoprana Lauren Decker, sub conducerea dirijorală a maestrului Stefan Geiger, vor interpreta Simfonia nr. 2 în do minor – „Învierea” de Gustav Mahler, în încheierea Stagiunii 2023/24.
Concertul vocal-simfonic va avea loc vineri, 21 iunie, de la ora 19, la Sala Capitol. Corul va fi pregătit de maestrul Iosif Todea.
Biletele se găsesc pe site, la casierie și pe myticket.ro, AICI.
Stefan Geiger a primit primele lecții de muzică la vârsta de cinci ani. A învățat să cânte la pian, vioară, percuție și trombon. În calitate de beneficiar al Fundației Germane de Burse Academice, a obținut premii în diferite concursuri internaționale, inclusiv „Concours International du Festival de Musique de Toulon” în 1989 și la Festivalul Internațional de Muzică „Primăvara” de la Praga în 1992. Călătoria sa profesională a început la o vârstă fragedă ca muzician în orchestră, inițial ca trombonist principal la Opera de Stat din München, iar la scurt timp după aceea a ocupat aceeași funcție în cadrul Orchestrei NDR Elbphilharmonie din Hamburg.
În 1996, după ce și-a terminat studiile de dirijat și a asistat dirijori renumiți precum Christoph Eschenbach, Valery Gergiev și Christoph von Dohnanyi, a preluat conducerea artistică a Orchestrei de Tineret din Bremen. În anii 2002-2007 i s-a încredințat conducerea Orchestrei Universității de Arte din Bremen, în calitate de profesor invitat. A colaborat cu numeroase orchestre, printre care Orchestra Festivalului Schleswig-Holstein, Ensemble Resonanz, Orchestra Filarmonicii din Würzburg, Orchestra Simfonică din Nürnberg, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Orchestra Filarmonicii din Württemberg Reutlingen, Orchestra Simfonica Wuppertal Nord, Orchestra Filarmonicii din Württemberg Reutlingen, Philharmonie Rostock, Dortmunder Philharmoniker, Royal Scottish National Orchestra, Royal Northern Sinfonia, Orchrestra Radio România, Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”, Orchestra Sinfônica de Porto Alegre, Orchestra Sinfônica Municipal de Campinas, Orchestra Sinfônica da Bahia, Orchestra Sinfônica de Sao Paulo și Orchestra Filarmonicii din Buenos Aires.
De mulți ani, Stefan Geiger este dirijor invitat al Orchestrei NDR Elbphilharmonie Hamburg. Prestațiile sale includ concerte cu acompaniament orchestral pentru film mut.
Stefan Geiger este cofondatorul și președintele juriului „German Games Music Award”, un concurs în colaborare cu Radio Bremen, care oferă o platformă pentru tinerii compozitori care creează muzică pentru jocuri video. Inițiativa a atras nu numai o atenție semnificativă online, evenimentul inaugural din 2012 devenind una dintre cele mai urmărite postări de acest gen la „Arte-Liveweb”, dar continuă să se desfășoare cu succes și acum.
În 2016, Stefan Geiger a devenit director artistic la Teatro Guaíra din Curitiba, Brazilia. În calitate de dirijor șef al Orchestrei Sinfônica do Paraná, a realizat cu succes producții de operă și balet, pe lângă concertele simfonice. De asemenea, a condus orchestra la cel mai renumit festival din America de Sud, „Festival de Inverno de Campos do Jordao”, în 2019.
Din stagiunea 22/23, Stefan Geiger este dirijor principal invitat al Filarmonicii Banatul Timișoara. În stagiunea aceasta, revine de mai multe ori la Radiophilharmonie NDR, colaborând, de asemenea, cu Orchestra Brasileira din Rio de Janeiro și cu Orchestra Simfonică din Oulu, Finlanda. Va susține un turneu de muzică de film în Marea Britanie (Manchester, Liverpool, Leeds, Nottingham și Birmingham). Va dirija Elbphilharmonie din Hamburg, Royal Northern Sinfonia din Newcastle, Orchestra Simfonică din Antwerp și Orchestra Simfonică Lahti. De asemenea, va participa la festivaluri de renume precum „Kissinger Sommer” și „Festspiele Mecklenburg-Vorpommern”.
Din august 2018, soprana Katerina Von Bennigsen s-a alăturat renumitului ansamblu al Semperoper Dresda ca solistă. Acolo a interpretat rolurile: Gretel din „Hansel și Gretel”, Susanna din „Le nozze di Figaro”, Musetta din „La Bohème”, Ännchen din „Der Freischütz”, Blonde din „Die Entführung aus dem Serail”, Despina din „Cosi fan tutte”, Adele din „Die Fledermaus”, Amanda din „Le Grand Macabre”, Scintilla din „Satyricon”, Gretchen din „Der Freischütz” și Wanda din „Die Herzogin von Gerolstein”.
Soprana a colaborat cu dirijori remarcabili precum Alan Gilbert, Omer Meir Welber, Stefano Ranzani, Paolo Arrivabeni, Konrad Junghänel, Adam Fischer, John Fiore, Jonathan Darlington, Alexander Soddy și Petr Popelka.
Din 2016, a cântat în locuri prestigioase, precum Deutsche Oper Berlin, Oper Köln, Deutsche Oper am Rhein, Staatstheater Wiesbaden, Theatro communale di Modena, Bühnen Halle, Theater Magdeburg, Gärtnerplatztheater München, Mecklenburgisches Staats și Theater Kiel Schwarzwald, în roluri precum Gilda din „Rigoletto”, Sophie din „Der Rosenkavalier”, Pamina din „Die Zauberflöte”, Zerlina din „Don Giovanni”, Adina din „L’elisir d’amore”, Marzelline din „Fidelio”, Jemmy din „Guillaume Tell”, Sophie din „Werther”, Fiakermilli din „Arabella”, Olympia din „Les Contes d’Hoffmann” și Joanna în „Sweeney Todd”.
Katerina von Bennigsen a absolvit Hochschule für Musik und Theatre cu Hanna Schwarz, Carolyn James și Burkhard Kehring. Și-a perfecționat abilitățile vocale la cursuri de măiestrie susținute de artiști renumiți precum Margreet Honig, Montserrat Caballé, Edda Moser, Helen Donath și John Norris.
Cu o carieră în ascensiune, Lauren Decker s-a remarcat printr-un timbru vocal deosebit.
În această stagiune, mezzosoprana își face debutul european la Deutsche Oper Berlin. Rolurile de acolo includ Erda, Schwertleite și Norn din ciclul „Inelul Nibelungilor” de Richard Wagner; Mary din „Der fliegende Holländer”; Third Lady din „Die Zauberflöte”; Mamma Lucia din „Cavalleria rusticana”; La Badessa și La Zia Principessa din „Suor Angelica”; Frugola din „Il Tabarro” și Zita din „Gianni Schicchi”.
În stagiunea 2022/23, Lauren Decker a fost distribuită în operele „Cavalleria rusticana”/„Suor Angelica” (Mamma Lucia/ Principessa) la Opera Toledo, în „Salomeea” (Herodias) la Opera Madison, în „Falstaff” (Quickly) la Opera Palm Beach, în „Das Rheingold” (Erda) la Opera Dayton și în „Marc’Antonio e Cleopatra” (Marc’Antonio) la Haymarket Opera Company. De asemenea, a fost solistă în Simfonia nr. 2 de Mahler (dirijată de Richmond Symphony), „Elijah” de Mendelssohn alături de The Florida Orchestra și „Messiah” de Haendel alături de Camerata Chicago.
Stagiunile recente au fost pline de debuturi notabile în locuri prestigioase, inclusiv alături de San Francisco Orchestra („Sea Pictures” de Elgar — o lucrare emblematică pentru artistă), Royal Philharmonic Orchestra (Simfonia nr. 9 de Beethoven), Opera Philadelphia („Rigoletto”, Giovanna) și la Aspen Music Festival (alături de Renée Fleming în Simfonia nr. 9 de Beethoven; „Die Zauberflöte”, a treia doamnă și „Rodelinda”, Eduige).
A colaborat, de asemenea, cu South Dakota Symphony ca Maria Aegyptiaca în Simfonia nr. 8 de Mahler, cu Bozeman Symphony în Simfonia nr. 9 de Beethoven, cu Frankly Music, Elmhurst Symphony Orchestra, Orchestra Civic din Chicago și la Festivalul Internațional de Arte de la Harare, Zimbabwe.
Absolventă a Centrului de Operă Ryan de la Opera Lyric din Chicago, Lauren Decker a interpretat o mulțime de roluri. După debutul în această prestigioasă companie de operă ca a treia doamnă din „Die Zauberflöte”, a continuat să interpreteze roluri în „Die Walküre” (Schwertleite), „Dead Man Walking” (Jade Boucher), „Elektra” (First Maid), „Il trovatore” (Inez), „I puritani” (Enrichetta di Francia) și „La traviata” (Annina), „Das Rheingold”/„Siegfried” (Erda), „Götterdämmerung” (Norn), „Cendrillon” (Madame de la Haltière), „Les Troyens” (Hécuba/Anna) și „Faust” (Marthe Schwertlein).
Mezzosoprana a fost distinsă atât cu bursa „Edith Newfield” în 2019 din partea Musicians Club of Women din Chicago, cât și cu bursa „Lola Fletcher” în 2018 din partea American Opera Society of Chicago. A participat, de asemenea, la Britten-Pears Young Artist Programme, Institutul pentru Voci Dramatice Tinere al Dolorei Zajick, American Wagner Project și Georg Solti Accademia di Bel Canto.
Spectacolul este finanțat din bugetul local al Primăriei Timișoara.
Citiți principiile noastre de moderare aici!