Pe parcursul carierei sale, Adrian Faur a fost producător la un post de radio din Timișoara, realizator la radio Tanănana, realizator TV și PR la o televiziune locală. Acum se ocupă de coordonarea globală a unei echipe de comunicare de la o multinațională IT din oraș. El ne vorbește despre marketing, despre ceea ce unește oamenii, ne spune ce sfaturi are pentru ca munca să dea roade și ne explică cum ar vedea o strategie de marketing a orașului.
De unde vine inspirația ta în acest domeniu și pe ce te bazezi pentru rezultatul final dorit?
Am un singur gând de obicei: ca ceea ce facem noi să aibă un impact în comunitatea din care facem parte, în lume, în societate… fie că inspiră pe cineva ori că ne ajută să înțelegem un subiect… până la urmă marketingul este comunicare și atunci principiul meu personal în povestea asta este să facem lucruri care au sens și schimbă în bine. Pornind de la gândul acesta, așa îmi structurez campaniile, strategiile și tactica. Vreau să extragem bucata cu însemnătate.
Ce calități trebuie să aibă cineva care face marketing pentru a avea rezultate?
Când vorbim de rezultate, deși tu ai o direcție personală, trebuie să te uiți în piață și să vezi: dacă locul tău nu e acolo, trebuie să fii sincer cu tine și mergi în altă parte. Dacă crezi că aici este locul tău, atunci caută să vezi cum să îți exprimi viziunea și ceea ce simți despre compania respectivă pe care o reprezinți. Asta înseamnă să știi care sunt oamenii relevanți, să ai o strategie și să aplici diferite tactici să ajungi la ei. La nivel de tactici, stau și mă gândesc că acum 20 de ani, când am început să fac comunicare, că nici nu se numea așa, aveam atât de puține resurse la îndemână, iar acum le ai pe toate pe care ți le poți imagina. Trebuie doar să știi ce consumă în materie de comunicare publicul tău. Marketingul din zilele noastre nu e greu ca în trecut. Ce este greu e să pătrunzi prin „gălăgie”, pentru că este foarte multă – nu doar în online, este peste tot, la radio, la televizor… Asta este greu în marketing acum.
Cât de mult ajută online-ul partea de marketing?
Unul dintre avantajele pe care le-am avut mereu a fost că, atunci când am început să fac comunicare, abia se dezvolta online-ul, așa că am avut mult timp să-mi compun harta mea mentală și restul abordărilor. Online-ul ocupă o suprafață foarte mare în strategie pentru că toată lumea are un telefon. Dar niciodată nu pornesc campania gândindu-mă unde o distribui, ci pornind de la persoanele cărora vreau să mă adresez, de la omul care vreau să mă asculte. După ce aflu cine este omul acela și unde stă când îi place să comunice, atunci abordez calea, și nu fac acest lucru doar online, abordez totul holistic: vreau să mă și audă deci merg pe audio sau tv, chiar și Netflix, HBO… audio nu mai înseamnă doar radio, poate fi și un Spotify… Online-ul reprezintă o bucată importantă pentru că deja ocupă o parte mare din viața noastră; e mai simplu pentru orice marketer, dar nu trebuie să ne rezumăm la asta.
Care ar fi proiectul sau proiectele de care ești cel mai mândru că îți poartă amprenta?
Unul dintre ele este cel cu Eroii urbani, cel care s-a întâmplat în noiembrie – decembrie 2021, în Piața Unirii. A fost un proiect care, deși pus în oraș, nu a fost foarte vizibil pretutindeni, în sensul că a avut două componente. A fost cea de panouri, cu care oamenii s-au întâlnit în piață și pentru mulți dintre ei a însemnat doar un contact cu niște oameni care au făcut lucruri frumoase în comunitatea din Timișoara; pentru ei nu a însemnat ceea ce am vrut noi, ci a fost doar un clopoțel care le-a atras atenția că sunt oameni care au făcut ceva în oraș. Abia dacă ajungeai la ultimul panou și vedeai oglinda poate îți puneai întrebarea: „Eu ce am făcut?”. Și asta a fost bucata prin care noi am vrut ca oamenii să se gândească la ce oferă.
Eu atunci făceam o campanie în zona IT și aveam nevoie de o legătură, astfel că am venit în paralel cu un video cu Victor Rebengiuc în care mulțumeam comunității IT din România pentru lucrurile bune pe care le face. Pentru mulți oameni, companiile nu înseamnă nimic, pentru că oamenii care trec pe stradă nu știu că acolo se schimbă lumea aproape în fiecare zi. Asta se întâmplă și la Timișoara, deși sunt oameni de care nu știm. Lor am vrut să le mulțumim și să-i recunoaștem ca eroii noștri urbani. Campania a prins bine în comunitățile IT pentru că cineva a dat-o mai departe și cumva a ajuns în Ads of the World și cei de acolo ne-au scris că le place ideea și să facem un filmuleț. Am făcut traducerea integrală a clipului, l-am trimis și postat. Am fost mândru de asta, pentru că s-a vorbit despre o campanie de la Timișoara și despre faptul că le suntem recunoscători inginerilor de aici.
Ce îi sfătuiești pe cei care sunt la început de drum în această meserie?
Cred că, fără excepție, toată lumea la început în marketing caută spectaculosul, eu căutam orice la început, uitam care este scopul și ce vrem să comunicăm. În primul rând, era ideea să fie cât mai fain și să genereze cât mai multă vâlvă în jur și să fim mândri de ce facem. Cred că unul din sfaturile pe care le-aș da ar fi: nu uita ce comunici, scrie pe o foaie sau într-un document. Cel care face asta de 15-20 de ani începe să vadă lucruri pe care cei aflați la început le ignoră. Știu că atunci când ești la început îți dorești un salariu, venituri mari, să lucrezi într-o agenție sau companie și să primești banii imediat.
Cum s-ar putea promova Timișoara mai bine din perspectiva ta? Care ar fi campania de marketing a orașului?
Chiar lucrez la așa ceva, însă la nivel de bucată de oraș. Încercăm să creăm o comunitate a oamenilor de marketing din oraș. Noi ne-am adunat într-o gașcă mică, încă nu am făcut mare tărăboi, însă ne dorim să creștem ca să vorbim despre Timișoara. Am avut câteva întâlniri pentru că dorim să vorbim despre Timișoara anumitor comunități specifice. Avem un plan și eveniment la orizont unde am vrea să vorbim despre Timișoara. Nu știm dacă vom reuși în acest an, fiind și Capitală Culturală Europeană, dar, dacă se poate, vrem să ducem Timișoara la cel mai mare eveniment de web și online din lume. De ce vrem să vorbim despre Timișoara așa? Pentru că este cumva și orașul care nu s-a temut de tehnologie, care adoptă soluții repede și care, în plus, este și un centru universitar care susține industria de inginerie și nu numai. Scopul campaniei și a evenimentului este să vorbim despre Timișoara în așa fel încât să inspirăm și ceilalți oameni din comunitățile locale să se implice mai mult, fără răsplată imediată. Este important ca ceilalți să vadă că este important să crească orașul, pentru că vom crește și noi cu el. Oportunitățile care vin spre noi sunt mai mari dacă orașul crește, dacă avem răbdarea să dăm înainte să cerem. Sunt sigur pe ce spun. Ne ajutăm și pe noi și trebuie să avem răbdare. Dar ca aceste companii să vină, trebuie să dăm și noi semnalul ca oraș, să fim deschiși spre a crește. Poarta se poate deschide mai larg cu contribuția noastră. Asta ar fi campania mea pentru oraș. Cred că înainte să vorbim despre Timișoara în exterior, trebuie să vorbim despre ea în interior.
Dacă și tu ai o profesie a cărei poveste merită împărtășită și care îi poate inspira pe alții, scrie-ne! Tion și Agenda așteaptă mesajul tău pe redactie@tion.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!