Ana Apostu este de profesie inginer mecanic și spune că nu s-ar vedea trăind fără mașini în preajma ei. Iubește să interacționeze cu oamenii care vin să-și repare mașinile și să le explice amănunțit tot ce este de făcut. În aceste condiții, nu este deloc de mirare că Ana este o mare fană a seriei „Fast and Furious”.
Cum ți-a venit ideea să profesezi în acest domeniu?
Am terminat Facultatea de Mecanică în 2014. Am o pasiune pentru mașini încă din copilărie, dar nu aveam permis, iar părinții mei nu își permiteau pe vremea aceea să cumpere mașină. Când aveam 16-17 ani, mă gândeam «ce tare e să ai mașina ta». Dar, cum am zis, nu-mi permiteam. Când am ieșit de pe ușile facultății, nu mi-a trecut prin gând să lucrez într-un service auto. Soțul meu e tot inginer mecanic, dar lucrează într-o corporație, i-a plăcut mai mult partea de teorie decât mie. Mi-am căutat joburi care să aibă legătură cu partea de mașini. Pe vremea aceea, nimeni nu te prea angaja fără experiență. M-am angajat inițial la un service pe partea de daune, îmi place să fac și partea de dosare, să interacționez cu clienții. Însă de ani buni lucrez la service-ul Paul Trans, și acolo am început de la zero. Bineînțeles că atunci habar n-aveam ce înseamnă noțiunea de discuri de frână, plăcuțe, piese care trebuie schimbate la o mașină. Dar, după câteva luni de experiență, lucrând cu ele, mi-am dat seama că îmi plăcea această muncă enorm. Nu sunt mecanic auto, nu schimb piesele propriu-zis, doar fac planul de atac. În fiecare zi trebuie să organizez și să coordonez toate lucrările din service.
Când un client vine cu o mașină avariată sau defectă le spui mecanicilor ce trebuie să facă?
Da. În primul rând, cred că peste tot unde mergi se face o constatare mecanică pentru a afla ce trebuie remediat. Mă uit de multe ori cu mecanicii la mașini pentru că bărbații sunt mai pricepuți și după aceea vedem ce piese trebuie înlocuite ori reparate. N-ai de unde să știi niciodată ce probleme sunt exact, mergi cu o problemă și mai depistează și altele – ca la doctor.
Cum reacționează un mecanic cu experiență când vede că o tânără îi spune ce trebuie să facă?
La început am fost un pic sceptică pentru că eram singura femeie între bărbați. Sunt toată ziua cu ei acolo, îi și supervizez să nu stea la țigări și cafele prea mult pentru că trebuie să fie o muncă productivă și continuă. Și, cum spuneam, eram sceptică la început când mă duceam și le spuneam ce au de făcut, iar ei îmi răspundeau: «ce, ai venit tu să-mi dai mie ordine?», însă în cele din urmă au înțeles care e rolul meu și acum suntem prieteni. Sunt oameni în vârstă, mă respectă și îi respect la rândul meu. Am învățat să fim o echipă unită, să ne ajutăm, și dacă nu știm să întrebăm.
Ce știi să repari la o mașină?
Știu să fac constatările mecanice, teste de frână și resetarea de revizie la o mașină. La testele de frână se verifică eficiența sistemului de frânare, standul de frână are două role care verifică forțele de frânare și dezechilibrul între roțile aceleiași axe. Cu ajutorul unei telecomenzi se pornesc rolele, iar eu, din interiorul mașinii acționez pedala de frână sau frâna de mână și urmăresc valorile afișate de stand pentru a constata dacă sunt probleme la sistemul de frânare. La partea de constatare mecanică avem un stand cu platane unde, cu ajutorul unui panou de control, poți „trage” de articulațiile mașinii fără a fi nevoie să folosești un levier. Cu ajutorul acestui stand poți constata eventualele jocuri la bucșe, capeți de bară, pivoți, rulmenți și cam orice articulație ce ține de sistemul de suspensie și direcție al mașinii. În urma verificării de mai sus pot constata ce fel de piese trebuie înlocuite pentru a aduce mașina într-o stare care să nu pună în pericol nici siguranța conducătorului auto, nici a pasagerilor sau a celorlalți participanți aflați în trafic.
Cum s-a născut pasiunea pentru mașini?
S-a născut pentru că tot vedeam în jurul meu tot felul de prieteni care aveau mașini, care aveau bani, iar eu, la vârsta aceea, nu-mi permiteam o mașină. La fel, nici părinții mei nu își permiteau pe vremea aceea să-mi cumpere o mașină și mi-am propus să învăț, să ajung să-mi cumpăr o mașină din banii mei.
Și cât valorează acum mașina pe care o ai?
Mașina pe care o am acum valorează 25.000 de euro. Dar prima mașină a fost vreo 3.000 de euro și n-a fost nevoie de prea mari investiții la ea decât cele uzuale, schimb de ulei, discuri, plăcuțe…
Îți faci singură mici reparații la mașină sau o dai pe mâna colegilor?
Sincer, când sunt la lucru, nu fac. Prefer să îi rog pe colegii mei să facă. Știu să fac mici lucruri, cum ar fi să schimb un bec. Nu mi s-a întâmplat să am vreo pană, să rămân pe marginea drumului.
Cum sunt clienții service-ului la care lucrezi: responsabili, vin de la primele semne că mașina nu mai funcționează corespunzător, sau așteaptă să se adune mai multe probleme și apoi apelează la mecanic?
Depinde. Unii sunt mai responsabili, poate chiar ușor panicați dacă aud ceva sau li se aprinde un bec de bord, atunci imediat vin la service. Pot să vină pentru o chestie minoră, care se rezolvă printr-o simplă diagnoză, sau am avut cazuri în care au venit clienți nepricepuți sau în vârstă pentru un bec aprins în bord la pneurile dezumflate. Dar sunt și alții care vin pe ultima sută, când mai e un pic și crapă motorul. De multe ori stai să te gândești, oare mai merită investiți bani în mașină sau nu? Dar, de multe ori, clienții investesc pentru că s-au obișnuit cu ea sau nu vor să renunțe la mașina pe care o au pentru că o îndrăgesc. Sunt oameni care indiferent de problemele pe care le-ar avea la mașina respectivă investesc în rezolvarea lor.
Cât de important este ca un șofer să aibă o mașină perfect funcțională când vine vorba de prevenirea unui accident auto?
Este foarte important, pentru că dacă mașina nu este sigură pentru drumurile publice, nu ești în siguranță ca șofer, în primul rând, dar poți pune în pericol și ceilalți participanți la trafic. E important ca mașina să fie sigură pe drumurile publice și persoanele care dețin mașini trebuie să vină regulat cu ele la service, chiar dacă nu au o problemă anume. Aceste persoane, pe scurt, trebuie să vină să li se facă o constatare. Noi recomandăm ca pe lângă revizia anuală, schimb de ulei și așa mai departe, să vină șoferii măcar o dată la șase luni cu mașina pentru o constatare, chiar dacă ea nu prezintă probleme. Ca șofer, nu simți că mașina ta ar putea avea probleme, dar ea poate să aibă inclusiv mici defecte ascunse, care în timp să ducă la unele probleme mai mari a căror remediere să fie mai costisitoare.
Care ar fi problemele neglijate ce duc la accidente?
În general, probleme legate de sistemul de frânare, direcția și suspensia unei mașini. Acestea sunt cele mai importante sisteme care asigură siguranța șoferului și a celorlalți participanți la trafic întrucât dacă unul din ele nu funcționează corespunzător pot apărea destul de ușor accidentele rutiere.
Ce calități ar trebui să aibă un tânăr sau o tânără care vrea să lucreze în domeniul mecanic?
Organizare și să îți placă ceea ce faci. Dacă aș fi fost o persoană dezorganizată nu ajungeam aici, pentru că e nevoie de foarte multă organizare. Contează foarte mult și să fii sociabil, să ai răbdare. Pentru că dacă nu ai răbdare totul e în zadar. Interacționăm cu clienți diferiți și trebuie să ne mulăm după ei, să îi ajutăm, să îi facem să înțeleagă, să le explicăm lucrurile ori de câte ori e necesar până e totul clar. Ar mai fi nevoie de multă putere de muncă pentru că este de lucru. Trebuie să fie dispuși să învețe mereu.
Dacă și tu ai o profesie a cărei poveste merită împărtășită și care îi poate inspira pe alții, scrie-ne! Tion și Agenda așteaptă mesajul tău pe redactie@tion.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!