Simona Vizitiu vrea ca în viitor să țină cursuri pentru diferite categorii profesionale, astfel ca o coafeză să aleagă pentru cliente cele mai potrivite nuanțe de păr, iar o vânzătoare dintr-o bijuterie să poată oferi sfaturi care țin de mai multe aspecte.
Cum ți-a venit ideea să te faci consilier de imagine și cu ce te-ai ocupat în trecut?
Eu la bază sunt învățătoare; am profesat opt ani, am dus două generații, iar în timpul celei de-a doua generații am făcut Facultatea de Științe Economice. După ce am terminat facultatea, am ieșit din învățământ. Am fost doi ani analist financiar la o multinațională, perioadă în care m-am căsătorit și am avut primul copil. În concediul de maternitate, alături de soțul meu am deschis o firmă de producție mobilier. Acolo a fost prima cochetare cu partea de design interior. Mi-a plăcut foarte mult și mi-am dat seama că sunt bună la asta.
Pe partea de estetică și de frumos am avut tot timpul interes, în sensul că am făcut și încă fac cursuri de pictură. M-am înscris, chiar la începutul pandemiei, la un curs de styling vestimentar, care a trecut în online, cu domnul Ovidiu Buta, și acolo am avut primele tangențe cu partea de cromatică, forma corpului, stil vestimentar, tipologii de stil. La începutul acestui an, m-am înscris la curs susținut de doamna Mariana Romanică la București, singurul trainer de analiză cromatică din țara noastră.
După studii la Milano și în SUA, a ajuns la varianta de analiză cromatică cu 16 tipologii, care e cea mai complexă la ora actuală. Am un salon de înfrumusețare de care m-am ocupat mai mulți ani, iar băieții mei sunt mari acum, astfel că am simțit nevoia de a face ceva mai mult în direcția asta.
Ce înseamnă consiliere cromatică? Un om nu poate purta orice culoare sau nu-i vine bine orice culoare?
Un om poate purta orice culoare, dar nu orice culoare este cea mai potrivită pentru el. În momentul în care facem analiza cromatică ajungem la nuanțele care sunt cele mai potrivite pentru persoana respectivă, pentru că aceleași culori sunt în toate paletele, doar că diferă nuanțele. Când se face analiza cromatică, un procedeu complex, se ține cont de culorile care se văd – ochi, piele, păr, culoarea buzelor, pe care noi, femeile, de obicei o modificăm.
Dar există și partea de subton, cel care nu se vede, și pe care îl descoperim doar prin analiza cromatică. Se face prin testare de culori cald, rece. O altă componentă foarte importantă e partea de personalitate. Iar după ce le avem pe toate cele trei – subton, supraton și personalitate – ajungem la tipologia cromatică și procesul în sine este unul de autocunoaștere.
În general, avem tendința de a ne uita mai mult în jur și mai puțin la noi. Femeile, inclusiv la analiza cromatică, de foarte multe ori se uită la culori, dacă le plac sau nu, dar nu se uită la ce fac culorile pentru ele. De fiecare dată când am interacționat cu o clientă a trebuit să o fac să fie atentă la ce face culoarea pentru fața ei în loc să se uite strict la culoare.
Femeile au tendința să se uite în jos, spre culoare, nu se uită în sus să vadă care sunt transformările care apar pe față în momentul în care porți culoarea potrivită sau nepotrivită.
Din ce categorii provin clienții dumneavoastră? Au venituri peste medie?
În principiu, am cliente femei, dar analiza cromatică se potrivește și bărbaților. Sunt interesate femeile de toate vârstele care vor să cunoască mai bine culorile ce li se potrivesc, să-și identifice cât mai bine stilul personal și stilul care le servește în viața de zi cu zi. Analiză cromatică este un serviciu care, din punctul meu de vedere, nu costă foarte mult încât să nu poți să ți-l permiți doar că, într-adevăr, apelează la el femeile care au o anumită maturitate, adică știu ce vor, și au disponibilitate financiară.
Pe lângă analiza cromatică, se poate face analiza formei corpului, mai există partea de stil vestimentar și se poate ajunge la personal shopping, ceea ce deja implică niște costuri. În privința fetelor tinere, curiozitatea lor se oprește la partea de analiză cromatică. Culoarea anului este burgundy, fiind una dintre culorile universal valabile – există o paletă de culori pe care specialiștii spun că se potrivește tuturor tipologiilor. Mă întrebai dacă există culori pe care nu putem să le purtăm.
Putem să purtăm orice, important e să știm cum să le purtăm. De exemplu, dacă avem de a face cu o culoare care chiar e în conflict puternic cu tipologia noastră cromatică, o putem purta, dar nu în jurul feței. E important ca în jurul feței să porți culoarea potrivită. De asemenea, putem să purtăm niște accente care pun în valoare celelalte culori pe care le avem pe noi și care ne servesc, care sunt potrivite personalității noastre. Iar noi, femeile, avem marele avantaj al make-upului, unde chiar poți să faci să funcționeze aproape orice dacă îți dorești neapărat.
În zona de zi cu zi e preferabil să mergi în paleta cromatică, pentru că fiecare tipologie are o paletă cromatică extrem de ofertantă și astfel te pomenești în final cu o garderobă care are sens unitar. Așa, piesele merg aproape toate unele cu celelalte, pentru că sunt în tipologia ta, și atunci e mult mai ușor să faci ținute, să le potrivești în așa fel încât din câteva obiecte vestimentare bine alese să poți să-ți faci foarte multe ținute.
Analiza cromatică se face pe ten demachiat și e foarte interesant să vadă femeile cum culoarea potrivită îți ia ani de pe față, adică nu se mai văd așa de tare cearcănele dacă le ai, ridurile sunt mai puțin vizibile. Unele culori au chiar un efect ușor de lifting pe față. Este chiar fascinant să vezi ce face o culoare bună, dar și una care nu este bună. O culoare potrivită nu implică foarte mare străduință pe partea de make-up, de accesorizare, de asortare și de tot ce compune o ținută.
În ce culori ne îmbrăcăm la petrecerea de Revelion?
Dacă mergi în culorile clasice roșu, verde, auriu, argintiu este o chestie de gust. Recent vorbeam cu o doamnă pe tema aceasta și glumeam că un pic de sclipici scoate orice culoare din anonimat și că arată bine pe orice culoare. Cred că e în funcție de cum te simți bine, adică n-aș forța să duci o ținută într-o zonă în care nu te regăsești, chiar dacă e sărbătoare.
Pentru mine, zona festivă presupune un pic de strălucire, dar nu mă refer neapărat să fie foarte mult sclipici, ci pur și simplu și o bijuterie bine aleasă. Eu prefer hainele ușor minimaliste, dar pe care le pui în valoare cu niște bijuterii foarte bine gândite. Am văzut că există trendul în care se pot combina elemente gen paiete sau sclipici cu pulovere de lână, cu cămăși de bumbac și ies niște ținute chiar interesante. Doar că nu aș lua mot à mot o ținută văzută pe Instagram.
Femeile cu venituri medii pe ce fel de ținute trebuie să se axeze ca să le poată combina apoi?
Sincer, cred că este foarte important și în cazul veniturilor medii să faci investiții deștepte. Adică aș cumpăra mai puține piese, dar alese în culorile tale pentru a fi sigură că vei putea după aceea să le integrezi în foarte multe ținute; mai contează să fie de bună calitate, să fie bine cusute, să fie materiale mai mult naturale decât sintetice. Aș merge pe „mai puțin și bun”, pentru că dacă le alegi bine chiar se pot face multe combinații în așa fel încât să ai o varietate destul de mare de outfituri.
Nu m-aș duce în zona de ieftin și prost unde tentația e mare. Din fericire, văd acum foarte multe branduri românești care nu fac haine de serie, dar le fac bine, din materiale bine alese. Eu, de exemplu, mulți ani am fost la croitoreasă pentru că nu mi-am găsit în magazine ceea ce doream. Îmi mai luam și piese la care trebuia ajustată lungimea sau adăugate niște pense. Trebuie să faci piesa vestimentară să fie a ta.
De ce anume ar trebui să țină cont un tânăr când își alege viitoarea meserie?
Eu le-am spus băieților mei întotdeauna să aleagă ceea ce le place, le dă satisfacție, unde ei știu că au înclinație și că au satisfacția lucrului bine făcut care iese din mâinile lor. Cred că orice meserie și orice vrei să faci implică un efort. Dacă îl faci și nu îți oferă bucurie, este foarte greu și nu poți să-l duci. Dacă îl faci cu bucurie, chiar dacă efortul este mare, te motivează rezultatul și atunci depui în continuare efort și poți să crești în meseria pe care ți-o alegi.
Eu am învățat asta pe pielea mea, am fost dascăl la bază și cred că asta mi-a fost vocația. Îmi doresc ca pe partea de consultanță de imagine să merg și în zona de educație. Am făcut Facultatea de Științe Economice pentru că la momentul respectiv era un trend. Eram bună la matematică și am terminat-o cu 10, am ajuns să lucrez în domeniu și mi-am dat seama că nu are nicio legătură cu mine și cu ceea ce îmi place să fac, drept pentru care am și rămas foarte puțin în zona aceea. Chiar dacă mă duc acasă seara la 20-21, am interesul de a sta și a studia, de a căuta informații în zona care îmi place și mă pasionează.
Dacă și tu ai o profesie a cărei poveste merită împărtășită și care îi poate inspira pe alții, scrie-ne! Tion și Agenda așteaptă mesajul tău pe redactie@tion.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!