Ileana Mogoșanu și-a susținut recent teza de doctorat cu titlul „Optimizarea relațiilor de muncă și a securității și sănătății în muncă desfășurate în regim de telemuncă în contextul globalizării pieței muncii”. Inspectorul-șef al ITM Timiș spune că neregulile cel mai des întâlnite la firmele controlate sunt reprezentate de munca la negru. Ileana Mogoșanu îi sfătuiește pe cei aflați la început de drum să nu meargă la serviciu cu gândul „o altă zi de lucru”.
Sunteți de profesie jurist. Care a fost parcursul profesional până la obținerea funcției de director al ITM Timiș?
Primul loc de muncă a fost ca asistent medical la Spitalul Județean din Reșița, după care am absolvit Facultatea de Drept. Am lucrat ca și consilier juridic la o firmă în Reșița, după care m-am mutat cu toată familia în Timișoara și am ajuns inspector de muncă la Inspectoratul Teritorial de Muncă, la ghișeu, la evidența muncii. Practic, preluam statele de plată și declarațiile privind comisionul datorat către ITM Timiș. Exista obligația, la vremea respectivă, ca angajatorii să le depună. Lucram într-un mediu destul de alert, dar am avut bucuria să aflu că în urma muncii mele am fost prima pe țară la preluat de documente. Nu știam că sunt monitorizată; așa lucrez eu – știu că atunci când am de făcut ceva, trebuie să-l fac bine. Apoi am dat un examen să ajung la corpul de control. Am avut bucuria să fiu prima admisă cu media cea mai mare. A urmat o perioadă de muncă în echipă și de controale. Din 2009, am fost inspector-șef adjunct la ITM Timiș. Am fost doi ani inspector-șef, funcție în care am revenit. Am parte de o carieră cu multe bucurii, multe rezultate frumoase, care rămân. Le spun colegilor mei că rezultatele rămân și nu ți le poate lua nimeni.
Care sunt provocările de zi cu zi ale meseriei de director al ITM, județul Timiș având cele mai multe firme din țară după București?
Nu aș putea să spun că sunt provocări în momentul când stăpânești ceea ce faci. Dar mă gândesc la foarte multe lucruri care ar trebui schimbate și am început deja să lucrez în acest sens. Vă dau un exemplu: am făcut trei întâlniri cu angajatorii, unde eu și colegii mei specialiști din județ am stat la dispoziția lor cu experiența noastră și am răspuns întrebărilor pe care ei le-au adresat. Consider că nu toată lumea are posibilitatea să plătească un consilier juridic, un avocat, un contabil și atunci noi pe domeniul nostru de competență, le-am răspuns pro bono întrebărilor. Alt lucru în premieră, am organizat un eveniment de Ziua Internațională a Securității și Sănătății în Muncă în 29 aprilie. Am invitat angajatori care nu au fost sancționați niciodată și nu au avut niciun accident de muncă. În ultimii cinci ani avem 154 de firme din județul Timiș, care nu au avut niciun eveniment. Mi se pare admirabil acest lucru și se vede că ei au investit în sănătatea și securitatea lucrătorilor și drept urmare au niște angajați sănătoși.
Țin foarte mult la modul în care se adresează inspectorii de muncă angajatorilor. Sunt de părere că trebuie să respecți angajatorul cu care intri în contact, cât și salariații. Trebuie să dai dovadă de respect și să nu fii arogant. Dacă angajatorul a greșit cu ceva și ai găsit, ca inspector de muncă, neconformități, ai obligația să le constați în procesul-verbal de contravenție și să aplici sancțiunea pe care o consideri, respectiv avertisment sau amendă.
Cam astea sunt provocările de zi cu zi. În primul rând, ITM Timiș trebuie să le fie un partener atât instituțiilor din județ, cât și angajatorilor, să existe un parteneriat prin care noi să fim la dispoziția angajatorilor când ei ne solicită părerea sau ajutorul, dar și să fim fermi când constatăm că sunt neconformități pe care angajatorii nu vor să le remedieze și nu vor să respecte legea.
Care sunt cele mai des întâlnite probleme la firmele pe care ITM Timiș le controlează?
Cele mai grave sunt prestarea unor activități lucrative a unor persoane fără a avea încheiat contract individual de muncă, așa cum prevede Codul Muncii. Consider că munca la negru aduce prejudicii mari bugetului de stat și automat nouă, celor care suntem plătitori de contribuții și de taxe. Nu mi se pare corect și este o concurență neloială pentru ceilalți angajatori care angajează cu contract individual de muncă, plătesc taxe și impozite. După aceea, este foarte grav pentru cei care acceptă să muncească fără contract, pentru că nu sunt asigurați din punct de vedere medical. Bineînțeles, mai există și nerespectarea normelor de securitate.
Din ponderea de sancțiuni aplicate de către ITM Timiș se vede cu exactitate faptul că 20-30% sunt amenzi, restul sunt avertismente. Valoarea amenzilor într-adevăr este foarte mare și vreau să vă spun că anul acesta, în martie și aprilie, am dat peste 2.500 de amenzi pentru persoane la negru în transportul alternativ. În urmă cu patru ani am fost inițiatoarea acestui gen de controale la nivel național. A fost un domeniu nou, unde a trebuit să învățăm să citim platformele, documentele. Își închid firmele unde noi am depistat muncă la negru, își deschid alte firme, se autorizează, primesc autorizațiile de la ARR. Dar bucuria mea cea mai mare este că discutăm nu doar despre amenzi aplicate, ci și amenzi încasate. În proporție de peste 90% sunt câștigate de noi în instanță.
Apropo de securitatea în muncă, v-ați susținut recent teza de doctorat în domeniu.
Teza de doctorat am susținut-o în 10 iunie, iar titlul este „Optimizarea relațiilor de muncă și a securității și sănătății în muncă desfășurate în regim de telemuncă în contextul globalizării pieței muncii”. A fost o lucrare în cotutelă, Universitatea de Vest din Timișoara prin profesorul Radu Motica și Universitatea Politehnică din Timișoara prin profesorul Titus Slavici. Am abordat ambele domenii în care lucrez, și relații de muncă și securitate, sănătate în muncă pentru cei care lucrează în regim de telemuncă. Pentru că am constatat că în perioada pandemiei și post-pandemie avem foarte mulți telelucrători din județul Timiș, care desfășoară activități atât de la domiciliu sau din alte locuri. Poți lucra și de pe o plajă din Grecia și de pe o terasă din Piața Unirii dacă vrei. De când a apărut Legea 81/2018 am fost puțin fascinată de ea. Mi se părea că este de viitor și uitați că până la urmă am prezentat această lucrare de doctorat, care sper să fie un început. Dorința mea ar fi să pot să și predau o parte din cunoștințele mele în mediul universitar, să ajungă la studenți, dar vedem ce ne mai rezervă viața. Munca în regim de telemuncă va fi tot mai dorită de către cei care depun activități lucrative.
Sunteți implicată în multe proiecte caritabile și sociale. Ce pasiuni mai aveți?
Îmi place mult să citesc, să călătoresc, să schiez, să socializez și asta se vede și din acțiunile mele. Îmi place foarte mult să ajut pentru că sunt convinsă că tot ce oferim primim înzecit înapoi. Mie mi s-a întâmplat de fiecare dată. Sunt implicată de ani buni în Clubul Rotary Cetate, unde împreună cu colegii mei, reușim să facem proiecte grandioase.Ajutăm școli, persoane care sunt în dificultate, persoane din Ucraina, care au ajuns aici și tineri muzicieni am ajutat. Mai sunt implicată în Asociația „Iulia Hașdeu”, unde un grup de femei inimoase facem acțiuni caritabile. În mare parte, ne-am axat pe nevoile copiilor instituționalizați sau aflați în dificultăți materiale. Îmi place să ajut și o fac cu mare bucurie, știind că undeva acolo sus cineva contabilizează. N-am făcut-o pentru a primi înapoi ceva, dar dau un sfat și celor care vor să se implice că o să primească pe alte părți.
Care sunt aspectele de care ar trebui să țină cont un tânăr în alegerea meseriei?
În primul rând, trebuie să țină cont de ce își dorește să facă. Pentru că dacă o faci doar cu gândul că o să fii inspector de muncă, ai autoritate, verifici, faci controale, verifici angajatorii, respectiv societățile comerciale și ai un alt statut social, e foarte greșit. Trebuie să faci această meserie și să-ți placă, iar ca să-ți placă trebuie să o stăpânești. Ca s-o stăpânești trebuie să te pregătești în fiecare zi. Eu în fiecare zi citesc noutățile care apar. Mă pregătesc pentru orice eveniment la care particip, pe lângă tot ce am acumulat până acum. Nu pot să-mi permit să mă duc undeva fără să mă documentez în plus. Asta ar trebui să știe tinerii. Niciodată nu știi suficient și dacă vrei să-ți placă trebuie să stăpânești domeniul. Trebuie să mergi la serviciu cu bucuria unui lucru bine înfăptuit și să ai calități umane pe care trebuie să le aibă orice persoană, indiferent unde lucrează: etică și bun-simț.
foto: arhiva personală
Dacă și tu ai o profesie a cărei poveste merită împărtășită și care îi poate inspira pe alții, scrie-ne! Tion și Agenda așteaptă mesajul tău pe redactie@tion.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!