Locurile sunt mereu ocupate la tururile de oraș oferite de Ludovic Satmari. Nici nu e de mirare având în vedere faptul că ghidul de turism deține numeroase informații despre Timișoara, unele mai puțin sau chiar deloc cunoscute.
Cum ați ajuns ghid de turism?
Am studiat Geografie la Cluj în primul an la UBB și apoi am continuat la Timișoara. După aceea am făcut un master în amenajarea teritoriului, dar nu are legătură cu turismul. Din anul III de facultate, am lucrat ca ghid și însoțitor de grup, mai degrabă, și agent de vânzări pentru o agenție din Timișoara nou înființată atunci. Așa am început să însoțesc grupurile de elevi în excursii.
Doar în destinații interne?
Da, mai ales. Am avut și excursii internaționale, cum ar fi una la Budapesta și una la Viena, dar majoritatea erau excursii interne, de una, două sau trei zile. Aplicam practic ce am învățat la școală, la geografie, mai ales fiind vorba de copii. Așa a început totul. După ce am făcut un curs de ghid și agent, am rămas să lucrez mai ales ca agent de turism. Tururile de oraș se cereau foarte puțin în anii 2000, aveam unul sau două pe lună. Apoi, au început să se ceară mai mult. Unii colegi au început să se dedice exclusiv acestui lucru și și-au creat pagini web.
Apoi mi-am deschis propria agenție de turism, unde eram mult mai liber, fără a trebui să cer voie de la șef că mâine am un tur. Mi-am făcut și o pagină web, am intrat pe Tripadvisor și am primit tot mai multe solicitări. Înainte de pandemie, făceam doar asta, tururi de oraș și tururi de o zi pentru turiștii străini, majoritatea fiind tururi private unde eram șofer și ghid.
Care este destinația din România pe care ați recomanda-o oricui să o viziteze?
Categoric, aș recomanda Timișoara pentru că este o destinație de top pe care trebuie să o vezi neapărat. Deși nu este atât de vizitată precum Sibiu, Brașov, Bucovina, Bran sau Valea Prahovei, calitatea și potențialul turistic sunt comparabile. Mulți turiști încă nu au descoperit-o. Suntem un pic dezavantajați geografic, fiind în afara rutelor obișnuite, dar avem avantajul zborurilor directe de la București.
Acum lucrați la Visit Timișoara și organizați tururi pentru localnici. Ce surprize găsesc timișorenii care s-au născut, au crescut aici și cunosc orașul de zeci de ani?
Lucrez la Visit Timișoara, care este site-ul Organizației de Management al Destinației și coordonez tururi săptămânale pentru timișoreni, dar și pentru oricine dorește să se înscrie. Sunt tururi tematice, sponsorizate, de aceea le putem oferi gratuit. Timișorenii găsesc multe surprize pentru că, dacă nu este cineva pasionat care să fi citit și căutat informații despre istoria orașului, aproape totul e nou pentru ei. Am avut tururi cu mulți timișoreni născuți și crescuți aici care, la final, mi-au spus că nu știau nici măcar un sfert din ce au aflat în tur. La tururile tematice, surpriza este și mai mare.
De exemplu, faptul că Ioan de Hunedoara a locuit o perioadă bună la Timișoara, că Matia Corvinul a copilărit aici, deși s-a născut la Cluj. Faptul că în toată lumea clopotele bisericilor sunt trase la ora 12 are o legătură cu Ioan de Hunedoara, care a mers la Belgrad și a reușit să îl învingă pe Mahomed Cuceritorul. Una dintre consecințele acelei bătălii este faptul că clopotele sună la 12 pe tot mapamondul. Timișoara a fost un oraș turcesc pentru 164 de ani, cam cât au stat romanii în Dacia. Orașul era din lemn, străzile erau podite cu lemn. Descoperirile arheologice recente au scos la iveală multe detalii interesante despre acea perioadă. S-a descoperit un zid al moscheii centrale, una dintre cele opt din perioada turcească.
Ce mai putem afla? Vedem unde a fost Baia Turcească Centrală, cum aveau sistemul de încălzire prin pardoseală și cum arăta orașul atunci. Timișoara a fost demolată integral în 1700, păstrându-se doar trei clădiri, dintre care astăzi mai avem doar una. Timișoara a fost reconstruită după un plan de urbanism modern, cu reguli stricte, fără clădiri din lemn, doar din cărămidă și acoperiș de țiglă.
Podul Decebal era o premieră mondială la momentul la care s-a construit pentru că era cel mai lung pod din beton armat într-un singur arc. La Turul Evreiesc aflăm foarte multe despre cultura evreiască. Aflăm că cea mai veche piatră de mormânt din Timișoara e a unui membru al comunității evreiești.
La Turul Revoluției am fost mișcat să văd că vin părinți cu copii tocmai pentru ca aceștia să afle povestea Revoluției într-un mod unitar și cursiv.
După părerea dvs., câți dintre turiștii care au vizitat Timișoara în anul Capitalei Culturale Europene ar putea reveni aici?
Timișoara are multe de oferit, iar turiștii sunt surprinși plăcut de oraș. Am observat că există o anumită categorie de turiști care merg în fiecare an acolo unde este capitală europeană a culturii. Ei mi-au spus că în fiecare an vizitează capitalele, poate una sau mai multe. De exemplu, au fost unii care au vizitat atât Veszprém, cât și Elefsina și nu erau foarte fericiți de ce au văzut acolo. Cu emoție, am întrebat la noi cum li se pare și mi-au spus că aici este extraordinar.
Acești turiști care merg în capitale și care fac asta poate nu vor reveni, dar în mod sigur vor vorbi despre Timișoara. Anul trecut au fost foarte mulți jurnaliști și am organizat tururi de presă, atât pentru presa națională, cât și pentru cea internațională. Am avut evenimente importante, cum ar fi expozițiile Brauner și Brâncuși, iar presa a scris despre acestea și despre oraș.
S-a scris despre programul cultural, dar și despre orașul în sine, despre arhitectură, patrimoniu, povestea orașului și istoria acestuia, ceea ce este un mare câștig. Anul trecut s-a scris și s-a filmat despre Timișoara în presă și la radio, mai mult decât în ultimii 20 de ani. Turiștii străini au fost impresionați de numărul mare de clădiri renovate.
Ce faceți pentru a atrage mai mulți turiști în Timișoara?
Noi, la Organizația de Management al Destinației, avem un buget alocat de primărie, care colectează taxa hotelieră și virează acești bani către organizație. Astfel, putem participa la târguri internaționale de turism, invităm jurnaliști și desfășurăm diverse activități. Am participat la târguri de turism în Frankfurt, Londra, Paris, Barcelona, Tel Aviv, Varșovia, Milano, Stuttgart și Viena. Vom merge și la târguri din Serbia și Ungaria, piețe importante pentru noi. Am reușit să obținem sponsorizări și desfășurăm programe și inițiative, cum ar fi tururile de oraș pentru timișoreni.
Picnicurile Atipice sunt o altă modalitate de petrecere a timpului liber, cu diferite activități. Vom organiza cursuri de perfecționare pentru sectorul HORECA, de management al calității și interacțiune cu clienții, de ospitalitate. Oferim Premiul Timișoara pentru valori europene, printr-o sponsorizare atrasă.
Premiul aduce vizibilitate orașului prin oferirea acestuia unor personalități remarcabile. Încercăm să facem colaborări și cu companiile aeriene pentru a promova zborurile noi și destinația Timișoara. O să avem o colaborare cu Infocentrul Turistic pentru a-l ține deschis și în weekend. Vrem să deschidem un magazin oficial de suveniruri al Timișoarei, cu obiecte despre oraș, artă populară românească și produse realizate de artiști locali pe strada Alba Iulia.
Care sunt aspectele de care ar trebui să țină cont un tânăr sau o tânără când își alege o meserie?
Cel mai important este să-i placă meseria respectivă. Astfel va obține performanță, pentru că a fi bun într-o meserie înseamnă a te perfecționa continuu. Trebuie să fii dispus să citești, să înveți și să îmbunătățești mereu ceea ce faci, să furi meserie de la alții acolo unde se poate. Dacă îți place ceea ce faci, întregul proces de perfecționare se va desfășura din pasiune și nu va părea o povară.
Și dacă vrea să devină ghid de turism?
În primul rând, trebuie să fie o persoană deschisă, dispusă să citească și să învețe mult, să admită că nu le poate să le știe pe toate și să cunoască cel puțin o limbă străină. Evident, cu cât știe mai multe limbi, cu atât mai bine. Trebuie să fie dispus să dăruiască și să vadă ce nevoi au turiștii. A lucra cu turiștii și oferirea unui tur de oraș nu înseamnă să spui doar o poezie. Unii turiști vor să afle anumite lucruri, alții vor să afle altceva.
Pentru anumite categorii de turiști prea multe informații pot fi năucitoare. Informația e relevantă doar atunci când are legătură cu ceva ce turistul știe deja. Trebuie să știi să dozezi informația. Sunt turiști care vor să facă un tur de două ore, alții au timp doar pentru un tur de o oră. Trebuie să dozezi astfel încât să fie potrivit pentru nevoile fiecărui turist, să asculți întrebările lor și să încerci să răspunzi la acestea.
Dacă și tu ai o profesie a cărei poveste merită împărtășită și care îi poate inspira pe alții, scrie-ne! Tion și Agenda așteaptă mesajul tău pe redactie@tion.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!