Fetrul prinde diferite forme în imaginația lui Radu Iorgoni. Acesta este responsabil cu partea de creație, în vreme de fratele său Alin se ocupă de partea de antreprenoriat. Cei doi frați au moștenit de la bunica lor răbdarea, pasiunea, dragostea și îndemânarea pentru un meșteșug deosebit, vechi de secole. Pălăriile create de ei sunt executate de o firmă din Arad. Clienții celebri precum Principele Nicolae și actrița Dana Rogoz le poartă creațiile.
Care e, de fapt, pregătirea dumneavoastră? Ce ați studiat?
Radu Iorgoni: Eu am terminat Facultatea de Medicină și încă din clasa a XII-a, chiar la începutul facultății, prin primul an, am vrut să-mi ascult și pasiunea, să încerc să fac treaba asta. Urmată categoric de acțiune, am zis să nu o las de izbeliște și să acționăm puțin pe partea asta. Și, în vara anului 2014, atunci am făcut pentru prima dată o pălărie. Cred că e mult spus o pălărie. Am dat formă fetrului. După care a urmat o perioadă destul de lungă de teste. Cred că au fost undeva la doi ani de zile în care doar am studiat materialele, să fie cât mai calitative, pentru că partea asta ne-am dorit extraordinar de mult să o scoatem cât mai bine în evidență și să o fructificăm. Să fie calitate în tot ceea ce facem.
Alin Iorgoni: Punem accent pe partea asta de calitate. Eu am terminat Științe Economice, sunt economist, mă ocup de partea de business, de partea de vânzări. Aș zice că joc un rol de antreprenor în firma noastră.
Deci un creator și un antreprenor…
Alin Iorgoni: Un creator și un antreprenor, exact. Și ne-am împărțit sarcinile în felul ăsta. Cu noi în echipă îl avem și pe Radu Podean, în echipă, ca asociat. E colegul nostru, care se ocupă de partea de achiziții materiale și de partea de social media.
Cum v-a venit ideea să creați pălării?
Radu Iorgoni: Cred că s-a transmis toată treaba asta. Bunica noastră a condus un departament de croitorie și a făcut toată treaba asta. Cooperativa de la Hațeg, de altfel. Și, categoric, a mai fost un factor, e vorba despre un tip din străinătate pe care tot îl tot urmăream pe rețelele de socializare și vedeam cât suflet pune și cât de frumos este să faci această meserie. Și atunci am zis să încercăm și noi să facem treaba asta.
Alin Iorgoni: A fost, mai degrabă o provocare, în sensul că în România, în momentul respectiv, nu cred că mai exista decât un singur pălărier la București, mai în vârstă. Iar pentru noi a fost o provocare să reînviem această meserie de pălărier, să îi dăm viață.
Aveți vânzări și în străinătate online?
Alin Iorgoni: Atât online cât și prin recomandări.
Faceți și la comandă?
Alin Iorgoni: Inițial doar la comandă. De altfel, acesta e primul an în care am lansat o colecție de linie, o colecție capsulă de linie. Dar, până acum, ne-am axat atât pe pălării sau, mai bine spus, atât pe accesorii cât și pe ținute făcute la comandă.
Care a fost cel mai greu moment de când ați pornit afacerea?
Radu: Da, cred că momente grele putem să întâlnim… fac parte din toată treaba asta. Apar, cred că lunar sau săptămânal. Dar am învățat să trecem peste ele și, mai mult de atât, să învățăm din părțile dificile, să vedem că ne vin în ajutor, până la urmă. Momente dificile apar, categoric, însă cred că, dacă pui suflet în ceea ce faci, poți să le depășești fără doar și poate. Pot fi depășite. Și, mai târziu, îți vei da seama că a fost o ambiție și că te-a întărit treaba asta.
De unde vă procurați materiale și accesorii?
Radu Iorgoni: Din păcate, spun treaba asta, din păcate, România odată cândva a fost un mare furnizor de fetru, producător, așa este, dar în momentul de față nu mai găsim fetru natural și atunci suntem nevoiți să îl luăm din străinătate, din țări precum Franța, Germania, Italia, Marea Britanie.
Alin Iorgoni: Se importă foarte mult. Așa cum spunea Radu, majoritatea materialelor sunt importate din țări precum Turcia, China…
România chiar nu mai produce nimic?
Radu Iorgoni: Fetru nu.
Alin Iorgoni: Spre exemplu, singurele elemente pe care noi le avem din România și care se fac în România sunt ambalajele. Deci, ambalajele sunt produse în România și comercializate, mă rog, cumpărate de noi. În rest, toate materialele sunt importate.
Și momentul în care ați avut cea mai mare satisfacție care a fost?
Alin Iorgoni: Eu aș zice că cea mai mare satisfacție e atunci când treci pe stradă și vezi accesoriul sau ținuta creată de tine purtată de o persoană.
Sunt unicate pălăriile?
Alin Iorgoni: Toate cele realizate până acum sunt unicate, de principiu ne apropiem de aproape 500 de pălării, create de-a lungul timpului și am putea spune că toate sunt construite diferit. Nu avem o pălărie la fel ca cealaltă. Cum spuneam, acesta e primul an, prima colecție în care avem accesorii de linie.
Radu Iorgoni: Gata de purtat, pregătite pentru a fi achiziționate din magazinul fizic.
Aveți clienți celebri? Sau cunoscuți?
Alin Iorgoni: Da, din lumea showbiz-ului românesc. Așa este, ne putem mândri și cu clienți celebri. Printre clienții noștri e, spre exemplu, Principele Nicolae al României, dar și Dana Rogoz, Ana Morodan.
Care sunt clienții cărora li se adresează afacerea dumneavoastră sau cum trebuie să fie omul care poartă o pălărie? Că nu oricui i se potrivește.
Alin Iorgoni: În primul rând, aș zice că trebuie să aibă acea doză de încredere în sine. Un pic de îndrăzneală. În sensul categoric că într-o lume în care ținutele sunt din ce în ce mai, aș zice mai pierdute, o pălărie atrage foate mult atenția. Și ai nevoie de o doză de curaj să porți o pălărie, deoarece atragi priviri.
Ce vă inspiră când creați?
Radu Iorgoni: Când vine vorba de creație, pot spune că inspirația o iau din tot ceea ce ne înconjoară. Fie că este vorba de arhitectură, de natură, atunci când creăm lucrurile personalizate, ne place foarte mult să stăm de vorbă cu clienții noștri, să îi ascultăm, să vedem ce dorințe au, ca noi imediat după să încercăm să le oferim tot ceea ce este mai bun pentru ei.
Ce sfaturi aveți pentru tinerii care sunt la început de drum și poate nu îndrăznesc să înceapă o afacere care ține de pasiune și care nu e neapărat una comercială?
Radu Iorgoni: Din propria experiență, așa cum am și început, atâta timp cât există pasine, este nevoie să fie urmată de acțiune și să aibă mare încredere și răbdare.
Alin Iorgoni: Și să persevereze. Uneori, lucrurile merg bine, alteori mai puțin, motiv pentru care, din punctul meu de vedere, trebuie, exact, cum zice Radu, să ai răbdare, să fi perseverent și să încerci să te documentezi și să înveți mai mult.
Care a fost cea mai extravagantă sau mai deosebită pălărie care vi s-a cerut pe comandă să o creați?
Radu Iorgoni: Este vorba despre o pălărie, partea de interior a calotei a trebuit să o căptușim în foiță de aur. Acea pălărie, într-adevăr, a fost o provocare pentru noi dar a ieșit, a fost un proiect de succes și cred că o putem numi una din cele mai speciale pălării pe care le-am făcut, până în momentul de față.
Alin Iorgoni: Și ne bucurăm că a rămas cumva local și că e purtată de o persoană din Timșoara.
Și, la exterior, fetru?
Radu Iorgoni: Da, la exterior este fetru, chiar și la interior. Deci în interior este așezată foița de aur, însă persoana respectivă nu și-a dorit să scoată foarte mult în evidență treaba asta și am adăugat o altă căptușeală peste. Dar este unul dintre cele mai, să spun așa, excentrice lucruri pe care le-am creat până acum. Și, categoric, suntem foarte deschiși și la provocări mult mai mărețe de atât.
Aveți colaborări cu creatori de modă care să vă includă creațiile în colecțiile lor?
Radu Iorgoni: Până în momentul de față nu avem foarte multe colaborări. Într-adevăr, local, suntem într-un parteneriat local. Firma se axează pe partea de costume de bărbați. Însă noi ne concetrăm foarte mult pe țintele de damă. Categoric, creăm și pentru bărbați anumite piese vestimentare, însă mergem foarte mult pe conceptul de a personaliza, de a lua măsuri și de a personaliza lucrurile.
Dacă și tu ai o profesie a cărei poveste merită împărtășită și care îi poate inspira pe alții, scrie-ne! Tion și Agenda așteaptă mesajul tău pe redactie@tion.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!