„Este necesară ajustarea fiscal-bugetară și privește modificări aduse sistemului de impozite și taxe potrivit jalonului 207 (până în Trimestrul 2 2025), 208 și 237 (până în T4 2025) estimate la un impact bugetar de 1,1% din PIB”, se arată într-un document recent al Ministerului Finanțelor.
Eliminarea stimulentelor fiscale din IT sau construcții
Analizând jaloanele, este vorba despre eliminarea stimulentelor fiscale cum sunt cele de la IT sau construcții, agricultură și industria alimentară. Acest lucru ar urma să se întâmple până în al doilea trimestru din 2025.
De asemenea, este vorba și despre creșterea impozitelor pe proprietate. Jalonul 237 înseamnă noul sistem e-Proprietatea prin care se va determina impozitul în funcție de o nouă bază fiscală. Impozitele pe proprietate vor crește de la 1 ianuarie 2026.
Reforma impozitării microîntreprinderilor
Un alt punct se referă la reforma impozitării microîntreprinderilor care are la bază jalonul 206 din PNRR și „include modificări care o mare parte au fost deja implementate prin cererea de plată nr. 3 depusă în cadrul PNRR”. Impactul bugetar estimat este de 0,1% din PIB.
Termenul stabilit de Guvern în care va fi următoare modificare este primul trimestru din 2025.
Practic, jalonul 206 se referă la „reducerea graduale a ariei de aplicabilitate a regimului special de taxare pentru microîntreprinderi”, lucru care s-a întâmplat prin condițiile introduse prin OG 16/2022 și OUG 115/2023.
Surse din zona Ministerului de Finanțe spun că specialiștii Comisiei Europene nu sunt mulțumiți de faptul că avem astăzi cu aproximativ 50% mai puține firme plătitoare de impozit pe microîntreprinderi, iar obiectivul ar fi fost de fapt atins. Astfel, ei au sugerat să fie redus pragul la nivelul celui pentru TVA de 88.500 euro, de la 500.000 de euro în prezent.
Ce mai conține Planul fiscal
Planul fiscal include și alte reforme:
- Reforma sistemului de impozite și taxe: digitalizarea, reducerea gapului de impozite și taxe, îmbunătățirea colectării impozitelor și taxelor și actualizarea cadrului legal specific insolvenței. Impact bugetar estimate de 0,5% din PIB.
- Reforma sistemului de cheltuieli al operatorilor economici de stat/locali: eficientizarea sistemului de cheltuieli operaționale, îmbunătățirea administrării patrimoniului public și a bogățiilor naturale, introducerea normativelor de cheltuieli, monitorizarea sistemului de investiții publice, reducerea dependenței față de bugetul general consolidat. Impact de 0,25% din PIB.
- Restructurarea sistemului de cheltuieli publice: introducerea normativelor de cheltuieli, realizarea sistematică a analizelor tematice de cheltuieli publice, extinderea sistemului de achiziții centralizate, digitalizarea sistemului de cheltuieli publice. Impact de 0,35% din PIB. Din trimestrul II 2025 și până în 2030.
- Reforma salariului minim: intrarea în vigoare a actului care reglementează noul sistem de stabilire a salariului minim: impact bugetar de 0,11% din PIB. Acest punct are ca termen trimestrul II din 2025.
- Reforma sistemului de salarizare în sectorul public: realizarea unei evaluări globale a impactului legii privind salarizare, precum și adoptarea și intrarea în vigoare a noului cadru juridic privind remunerarea funcționarilor publici. Termen: trimestrul II 2025.
- Reforma pensiilor: îmbunătățirea cadrului legal pentru a asigura sustenabilitatea Pilonului II de pensii, respectiv creșterea contribuțiile de la 4,75% la 6%.
Documentul atestă că acest lucru a fost realizat, deși în practică procentul este astăzi de 4,75%. Ceea ce a fost realizat momentan este doar reforma pensiilor.
- Reforma finanțării mediului de afaceri: atragerea de investitori prin sprijin pentru marile investiții în economie, înființarea Fondului de Investiții pentru sprijinirea mediului de afaceri, reglementarea creditului pentru investiții și granturi alocate pentru sprijinul industriei prelucrătoare. Termen: trimestrul II 2026.
În ceea ce privește salariile bugetarilor, documentul vorbește de o ipoteză de reducere graduală a cheltuielilor ca procent în PIB de la 9,3% la 8,3%, acest lucru fiind posibil prin creșterea moderată a cheltuielilor de personal în perioada 2025-2031, introducerea indicatorilor de performanță în domeniul salarizării și prin restructurarea sistemului de facilități acordate anumitor categorii de personal din sectorul public, mai scrie HotNews.ro.
Trimite articolul
XPe cand contributie UNICA la CASS? de ce unii platesc mult mai mult decat altii pentru sistemul PUBLIC de sanatate atata timp cat TOTI primesc ACELEASI servicii? Asta nu e exceptie?
-
eh, aiurea, eu platesc si primesc zero servicii
-
Pentru ca sunt asigurari SOCIALE de sanatate, pentru ca suntem stat SOCIAL cum scrie in Constitutie, adica ne pasa si de altii, nu doar fiecaruia de el insusi. Pentru ca o societate in ansamblul sau nu functioneaza cu constante, nici macar doar cu functia de gradul 1, ci cu functii si relatii muuuuuult mai complicate. Urmatorul pas dupa “logica” ta ilogica ar fi sa nici nu existe asigurari, sa-si plateasca fiecare pentru el cand are nevoie, o consultatie, o operatie etc.
Imi pare rau, dar daca pui astfel de intrebari inepte, cu siguranta nimeni nu te va putea face sa intelegi printr-un comentariu, tie iti lipsesc cunostintele minimale despre stiinte sociale, organizarea sistemelor, economie, matematica etc
-
Teoretic ai dreptate, practic la noi banii sunt risipiti pe prostii.
Altfel ajungem sa ne intrebam “la ce bun sa platesc acei bani daca oricum nu primesc mai nimic inapoi”.
Iar serviciile de sanatate publica sunt un dezastru, ani lumina fata de ce primesti la privat. De banii pe care ii platesc la CASS, as putea sa-mi fac o asigurare private de cea mai buna calitate-
Nu e atat risipa cat e deturnare catre “buget” la gramada, si de-acolo urmeaza si risipa.
Daca ai buzunarul gaurit, solutia nu e sa renunti la buzunar, ci sa-l cosi unde e gaurit si sa-l utilizezi cum trebuie.
-
-
nu puiule, asta nu e stat social ci stat mafiot. mai studiaza cum functioneaza sistemul de asigurari in alte tari din vest, unde sistemul asigurarilor sociale chiar functioneaza.
in rest, pari a fi un pigmeu enciclopedic. probabil un bugetar caruia ii platesc nu doar asigurarea medicala dar si salariu. asa ca plimba-ti lantul-
Vorbesti ca sa spui prostii, iar “puiule” si “pigmeu” pastreaza-le pentru altii/altele pe care-i cunosti. “Probabil” poti sa-ti inchipui orice prostie, ca imi platesti tu, ca sunt bugetar, sau ce te face pe tine sa te simti vreun “gigant”, dar ce e SIGUR e ca esti vai si-amar, iar asta ne dovedesti cu ambele “comentarii” de 2 bani si o educatie lipsa.
-
Evident ca e bugetar. L-ai jignit cand i-ai spus ca trebuie sa munceasca.
-
E evident daca atat poti tu. Poate fi evident ceva fals? Ca un nimeni pe net poate sa faca absolut orice presupuneri pe masura caracterului sau. Sau lipsei acestuia.
-
-
-
dar nuuuu cresc taxele de la anul, votati Colacu si PSD 🤪
-
Bine ca au aparut in media aceste lucruri. Problema mare nu e ca se fac, ci ca pe partea de cheltuieli nu se vede orizontul. Vom schimba aceleasi borduri,aceleasi asfalturi, vom risipi banii pe prostii,iar deficitul va fi tot mai mare,chiar daca multi(sau doar unii) vor avea bani mai putini. Ideea e sa vada,nu stiu cum,pentru ca de 30+ ani nu vad bine, si cei care inca ii cred. E evident ca va fi si mai rau. Urmeaza si TVAul,probabil si cota unica marita. Nu de alta,dar cum scria cineva mai sus,eu nu vad nici ata pentru cusutul buzunarului. Voi o vedeti in ineptiile astea de reforme?