Directiva UE privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate garantează drepturi atât pentru pachetele de servicii, cât și pentru așa-numitele „servicii de călătorie asociate”, ce-i drept, ceva mai limitate pentru cele din urmă. În orice caz, acestea ar fi cele mai comune servicii oferite de agențiile de turism.
„Aceste norme nu acoperă serviciile de călătorie de sine-stătătoare (de exemplu, biletul de avion sau cazarea rezervată separat), anumite tipuri de călătorii în interes de serviciu, pachetele vândute pe baza unui acord-cadru, cu titlu ocazional și fără scop lucrativ, unui grup limitat de persoane și pachetele cu o durată mai mică de 24 de ore, cu excepția cazului în care includ cazare”, se arată pe site-ul „Your Europe”.
Așadar, există două situații în care vi se aplică directiva: la „servicii de călătorie combinate de un comerciant sau cu ajutorul unui comerciant (operator sau agenție de voiaj on-line sau off-line), în baza unui contract unic” sau la „servicii de călătorie de la furnizori diferiți, în baza unor contracte separate”, dacă se întrunesc anumite condiții. Mai exact, dacă serviciile de călătorie sunt cumpărate dintr-un singur punct de vânzare, dacă sunt vândute la un preț global, dacă au fost promovate ca „pachet”, dacă prin contract aveți dreptul de a alege dintr-o selecție de diverse servicii de călătorie sau dacă sunt pachetele de tip „click-through”.
Drepturile pe care le aveți
Revenind la „nivelul ridicat de protecție a consumatorilor în baza normelor UE”, ar fi de menționat că drepturile se aplică în cazul pachetelor achiziționate atât on-line, cât și față în față. Răspunzător de respectarea acestora este operatorul de turism, agentul de voiaj sau orice alt comerciant care acționează ca organizator al pachetului.
„Când achiziționați un astfel de pachet, aveți drepturi bine definite înainte și pe durata rezervării și ulterior până la finalul vacanței – de exemplu, dreptul la informații precontractuale, dreptul referitor la răspunderea organizatorului pentru buna funcționare a serviciilor de călătorie incluse în pachet și dreptul la protecție în cazul în care organizatorul dă faliment”, ar fi, în mare, câteva dintre drepturile pe care le aveți.
Informații clare
Mai explicit, dreptul la informații clare și corecte însemnă că, înainte de a rezerva un pachet, trebuie să primiți informații exacte referitoare la:
- destinația călătoriei (itinerarul, datele și durata șederii, detaliile privind eventuale transferuri, vizite sau excursii) și lista serviciilor incluse;
- numele și datele de contact ale organizatorului pachetului de servicii și ale comerciantului cu amănuntul, în cazul în care pachetul este vândut de un astfel de comerciant;
- prețul total, inclusiv toate taxele și comisioanele adiționale, dacă este cazul, precum și modalitățile de plată;
- informații cu privire la modul de reziliere a contractului înainte ca pachetul să intre în vigoare, prin achitarea unei taxe de reziliere corespunzătoare;
- informații privind cerințele în materie de pașapoarte și vize;
- informații privind procedurile de tratare a plângerilor.
Modificarea sau rezilierea contractului
În anumite condiții, contractul, inclusiv costul, se pot modifica, dar există termene și condiții stricte în această privință. Prețul pachetului se poate modifica doar dacă se modifică anumite costuri – de exemplu, prețul combustibilului. Eventuala modificare, însă, trebuie prevăzută în contract și nu poate fi aplicată cu mai puțin de 20 de zile înainte de începutul propriu-zis al vacanței. Oricum, dacă majorarea de preț depășește 8 % din prețul total al pachetului, puteți să reziliați contractul fără a plăti vreo taxă.
Altfel, dacă nu mai puteți călători, trebuie să aveți și posibilitatea să transferați pachetul unei alte persoane, plătind maximum „costul real pe care îl suportă organizatorul pentru a transfera contractul”, dar puteți și rezilia contractul și să plătiți maximum o „taxă rezonabilă” atunci când vă sunt restituiți banii plătiți.
Pe de altă parte, dacă organizatorul anulează pachetul înainte de începutul serviciilor din pachet, aveți dreptul la rambursare și, dacă este cazul, la despăgubire. În caz de dezastru natural sau de probleme grave de securitate în locul de destinație, atât organizatorul, cât și clientul pot anula pachetul, cu rambursarea totală a sumelor plătite, dar fără despăgubiri.
Ar mai fi și situația în care un serviciu asupra căruia s-a convenit nu poate fi furnizat. În acest caz, organizatorul trebuie să rezolve problema fără să vă perceapă taxe suplimentare.
Drepturile complete pe care le are utilizatorul acestor servicii pot fi consultate pe site-ul „Your Europe”, al Comisiei Europene, gestionat de DG Piață Internă, Industrie, Antreprenoriat și IMM-uri, AICI. De asemenea, puteți consulta și Directiva UE privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, AICI.
Citiți principiile noastre de moderare aici!