De curând, noi exponate, maşini despre care pasionatul de maşini spune că şi-a dorit foarte mult să le aibă, completează colecţia. Este vorba despre un Fiat 600, din anul 1964, un Aro 10 din 1985, a doua serie de astfel de maşini de teren, o motocicletă Mobra din 1981, o Dacia 1300 din 1976 şi una, ce promite a fi piesă de rezistenţă: «Este vorba despre o Dacia break din 1976, care are seria de caroserie 5.100, pe care o voi transforma într-o maşină cum avea Miliţia în acele vremuri. Am dat deja comandă în Franţa pentru ornamente, adică mânere şi bare de protecţie, tot ce este făcut din crom şi nichel», ne dezvăluie secretul Dorin Bagiu. Nu în ultimul rând, acesta aşteaptă onorarea unei promisiuni, şi anume primirea unui alt autoturism de teren, un Aro 244. Dacă vreţi să-l vedeţi la lucru pe pasionatul de maşini din Giroc, puteţi să o faceţi în ziua de 19 iunie, când patru dintre maşinile sale vor putea fi admirate în parcarea Mall-ului timişorean, iar şase dintre ele vor putea fi văzute pe străzi, la parada care se va organiza în acea zi.
Până atunci, Dorin Bagiu a reînnodat şirul unei tradiţii, aceea a întâlnirilor lunare cu posesorii de maşini vechi, care se întâlnesc la Giroc în ultima joi din fiecare lună. «Desigur, pasionaţii de maşini vechi şi oamenii care doar vor să vadă autoturisme şi motociclete din alte vremuri au permanent porţile deschise la viitorul muzeu», adaugă Dorin Bagiu.
De la vis, la realitate
În atelierul din curtea casei, dar şi în locul ce va deveni muzeu, Dorin Bagiu a strâns zeci de maşini şi motociclete fabricate între anii 1942- 1965. A învăţat să conducă la 14 ani, iar la 17 ani, chiar de ziua lui, a făcut şi prima boroboaţă automobilistică: s-a răsturnat cu tractorul tatălui său! În ziua în care a împlinit 18 ani a şi intrat în posesia permisului auto, unul complet, pentru toate categoriile.
Bazele viitorului SGM Museum au fost puse cu aproape patru ani în urmă, când familia Bagiu a cumpărat un teren pe care va amenaja un spaţiu acoperit şi îngrădit cu un zid de cauciucuri, în suprafaţă de 300 de metri patraţi, şi un altul în aer liber, de 400 de metri patraţi, unde vor fi expuse maşinile şi motocicletele. Putem spune că Dorin Bagiu, care şi-a convins şi soţia să-i urmeze pasiunea, şi-a îndeplinit un vis mai vechi, acela de a avea în curte o parte dintre modelele de maşini care i-au marcat copilăria.
Maşini din alte vremuri
Din multitudinea de mărci care se regăsesc în ceea ce va fi muzeul SGM din Giroc, una singură a fost aleasă să apară pe siglă. «Lăstunul – ne spune Dorin Bagiu – este un produs sută la sută timişorean, bănăţean. Afost maşina locală, aşa că este firesc să ocupe un loc de cinste în muzeu». La fiecare autoturism pe care îl restaurează, Dorin Bagiu a lucrat mult şi la Lăstun. Bineînţeles că dintre autovehiculele autohtone nu lipsesc diferitele modele de Dacia. De la Dacia 1100, la Dacia 1300 (aceasta din urmă va fi transformată într-o maşină cum avea miliţia pe vremuri) sau Oltcit (un model sută la sută Citroen, asamblat doar în România, la Craiova).
Vizitatorii muzeului vor putea admira şi câteva modele speciale: o Volgă rusească din anii ’50, puternică precum un tanc, câteva modele de Skoda, Lada, Moskvich sau Wartburg, produse în fostele ţări ale blocului comunist, dar şi modele occidentale, cum ar fi Renault sau Fiat. Toate se vor transforma în obiecte de muzeu şi vor aduce la Giroc o parte din istoria tehnicii auto din mileniul trecut. Toate maşinile din colecţia familiei Bagiu sunt bijuterii ale tehnicii din perioade apropiate sau mai îndepărtate. Cu toate acestea, există câteva piese care ies în evidenţă. În primul rând, ne dezvăluie Dorin Bagiu, de departe, cea mai valoroasă maşină este un Fiat 1100 Family, fabricată în 1963. La ora actuală, doar câteva exemplare mai există în colecţii private. Valoarea Fiatului este estimată la peste 6.000 de euro. O altă piesă de rezistenţă, de data aceasta bijuteria doamnei Bagiu, este Fiatul 600, fabricat în 1962. Un alt Renault, modelul Gordini, va deţine un loc de cinste în viitorul muzeu auto de la Giroc. Un Renault 16, o maşină supranumită «regina şoselelor», va putea fi admirată de giroceni şi nu numai. O altă piesă, care are şi o valoare sentimentală, este Dacia 1100, construită în 1972: în urmă cu patru ani, de sărbători, Melinda i-a cerut lui Dorin un cadou mai special; este vorba chiar de maşina care astăzi circulă pe şosele şi stârneşte curiozitatea şoferilor.
La capitolul moto, supremaţia o deţine motocicleta rusească Ural, cu transmisie pe cadran şi cu marşarier, produsă în 1956. Povestea acesteia este mai mult decât interesantă: proiectul este al producătorului german BMW, însă a ajuns pe mâna sovieticilor, care au construit înaintea nemţilor performanta motocicletă cu ataş. De asemenea, dintre exponate se remarcă şi un precursor al popularelor ATV-uri, realizat de un pensionar girocean.
Citiți principiile noastre de moderare aici!