Comisia Europeană va analiza miercuri o strategie care să rezolve aspectele tehnice şi birocratice pentru a urgenta livrările de uleiuri vegetale, porumb şi grâu, fiind cele mai importante produse exportate de Ucraina.
Executivul comunitar este îngrijorat de obstacolele care ar putea îngreuna eforturile destinate utilizării rutelor terestre alternative prin ţările vecine. Problemele de infrastructură ar putea afecta exporturile în ciuda recentelor eforturi de a elimina barierele comerciale cu Kievul.
Sectorul agricol şi alimentar este responsabil pentru aproape 10% din PIB-ul Ucrainei. Anul trecut, a exportat produse alimentare în valoare de 28 de miliarde de dolari la nivel mondial, inclusiv produse în valoare de şapte miliarde de euro în UE. Înainte de război, aproape cinci milioane de tone de produse agricole erau livrate în fiecare lună prin porturile ucrainene de la Marea Neagră, care acum sunt blocate de navele ruseşti.
Uniunea Europeană şi Ucraina lucrează împreună pentru a găsi o soluţie până la vară. Ucraina trebuie să scape de cel puţin 25 de milioane de tone de produse alimentare blocate în ţară, înainte de noua recoltă.
Totuși, apar anumite limite cu privire la cantităţile care pot fi transportate pe rutele terestre. Capacitatea maximă de export pe calea ferată este estimată la 1,1 milioane de tone de cereale pe lună şi 250.000 de tone de ulei de floare soarelui, a estimat luna trecută Roman Slaston, directorul general de la Ukrainian Agribusiness Club. Potrivit acestuia, există provocări în calea ajungerii la această capacitate maximă, care este mult mai mică faţă de ceea ce era exportat în mod normal pe calea maritimă.
Mai mult, produsele ucrainene se confruntă cu o grămadă de măsuri fitosanitare şi cote privind transporturile pe calea terestră. Acestea le complică posibilitatea de a trece prin diferite state membre până la destinaţia finală.
Potrivit oficialilor europeni, găsirea unei soluţii pentru exporturile de alimente ale Ucrainei ar trebui să fie o prioritate. În acest fel, ar fi redusă nu numai criza alimentară mondială, dar ar fi asigurate şi veniturile care ar acoperi nevoile financiare urgente ale Kievului.
„Ucraina este o ţară bogată, grânarul Europei. Chiar acum ţara stă pe grâu din recolta de anul trecut cu o valoare de opt miliarde de euro pe care nu îl poate exporta pe cale maritimă”, a declarat marţi directorul Băncii Europene de Investiţii Werner Hoyer.
Trimite articolul
XSe vor duce prin Polonia si Ungaria. Infrastructură noastră rutieră și feroviară n-are nici o treaba cu subiectul. Oricum cu trenul este mai greu, ucrainienii is cu volanul “pe dreapta” din cauza ecartamentului de tip rusesc.