Atmosferă încinsă şi la propriu şi la figurat în sala de sport a comunei Moşniţa Nouă, unde marţi s-a dezbătut raportul privind impactul asupra mediului al proiectului pentru extinderea liniei de tramvai din Timişoara până la Moşniţa Nouă şi lărgirea drumului judeţean la patru benzi.
De o parte, unii moşniţeni, în frunte cu primarul Ioan Sorincău, susţin acest proiect deoarece, afirmă ei, traficul va fi simplificat prin creerea a două benzi suplimentare şi introducerea tramvaiului şi, în plus, comuna va deveni mult mai atractivă pentru firme.
„Proiectul costă circa 50 de milioane de euro şi este, la ora actuală, proiect prioritar pentru România. E proiectul cu valoarea cea mai mare şi este dat ca exemplu pentru celelalte proiecte. Banii provin din fonduri europene. Investiţia priveşte, în special, viitorul comunei Moşniţa Nouă, care va fi o comună de 45.000 de locuitori în 20 de ani şi care vor trebui transportaţi. Circulaţia se va simplifica. Drumul judeţean ce leagă Timişoara de Moşniţa Nouă este denumit acum <<şoseaua morţii>>. Al doilea avantaj este că foarte multe firme ar putea veni la Moşniţa Nouă, unde taxele sunt mai mici decât în Timişoara”, a afirmat edilul-şef din Moşniţa Nouă, Ioan Sorincău.
De cealaltă parte, locuitorii de pe strada principală a comunei timişene susţin că traficul va creşte din cauza introducerii celor două benzi suplimentare, iar spaţiul verde din faţa caselor lor se va reduce. În plus, afirmă ei, Moşniţa Nouă se află în afara centurii Timişoarei, ceea ce înseamnă că va prelua tot traficul greu dinspre municipiu spre Buziaş, ei temându-se că vibraţiile cauzate de camioane vor afecta casele construite în special din văiugă.
Un alt argument adus de opozanţii proiectului este cel al zgomotului, care va afecta calitatea vieţii celor care locuiesc în casele de pe strada principală.
Primarul Ioan Sorincău le răspunde: „Cei de pe strada principală se simt conturbaţi şi se tem pentru casele lor. E posibil ca aceste case să fie afectate de vibraţiile cauzate de trafic. În schimb, ceilalţi locuitori susţin acest proiect. Eu locuiesc pe strada principală şi am văzut proiectul. Este prevăzut cu foarte multe elemente moderne preluate din proiectele europene, deci practic nu va fi nicio problemă cu aceste case. O altă problemă ridicată a fost reducerea spaţiului verde din faţa acestor case. Acest lucru se va compensa prin construirea unor noi parcuri astfel încât, la nivelul comunei, procentul de spaţiu verde să fie respectat. Traficul crescut este o chestie relativă. Traficul nu va fi cu mult mai mare, dar va fi controlat”, a concluzionat Sorincău.
Oamenii au ieşit de la dezbaterea publică acuzând firma care a realizat studiul de impact asupra mediului că a folosit date contradictorii şi chiar a încălcat legislaţia în domeniu pentru a da un aviz favorabil proiectului.
Opozanţii investiţiei spun că dacă obiecţiile formulate public de ei nu vor conduce la niciun rezultat sunt pregătiţi să blocheze în instanţă proiectul în valoare de 50 de milioane de euro, ceea ce ar înseamna mulţi bani pierduţi atât de ei, cât şi de autorităţile locale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!