Sfatul era contrar tuturor tendințelor de atunci, timișorenii căutând asiduu terenuri în jurul orașului pentru a ridica o casă. Prețurile în satele și comunele din jurul orașelor săriseră de la 100 de mărci hectarul (10.000 mp) la mijlocul anilor 90, la peste 100 de euro metrul pătrat de fost teren arabil. Se mutau în masă în cartiere fără lumină pe străzi, fără utilități, fără drumuri, fără magazine, fără locuri publice de petrecere a timpului liber, cartiere unde dacă ți se strică mașina și nu ai alta de rezervă, ai o mare problemă, s-ar putea să nu îți poți cumpăra nici pâine fără ea. Dar măcar ai bucățica ta de grădină și un grătar în fundul curții pe care îl folosești de două ori pe an, nu? Și un credit până la bătrânețe.
În cazul meu, planetele s-au aliniat altfel. Întâmplarea a făcut ca întreaga carieră să lucrez în birouri din zona centrală, așa că, într-o zi, mi-am luat lucrurile și m-am mutat din Iosefin în vecinătatea zonei pietonale. Dacă înainte luam în fiecare dimineața mașina și dădeam ture în jurul Pieței Unirii în căutarea unui loc de parcare, acum ajungeam lejer în zece minute, pe jos, la birou. După toți acești ani, pot spune că îmi lipsesc magazinele mici în care găseai de toate, piața și viața mai lejeră din Iosefin. În rest pot spune că a fost o alegere bună.
Dar care este experimentul Barcelona, de la care a pornit totul? În anii ‘80, urbaniștii spanioli au gândit conceptul „superilles” sau „superblocks” (în engleză). Sau supercartiere în limba noastră. În 2013, confruntați cu o poluare a aerului și fonică record, proiectul a început să fie pus și în practică. Pe scurt, conceptul prevede unirea a nouă cvartale de blocuri/clădiri istorice într-un astfel de supercartier și mutarea traficului rutier (chiar și a transportului în comun) în afara lor. Circulația mașinilor nu este complet interzisă în aceste supercartiere, dar este limitată la 10 km/h, fiind astfel descurajați șoferii care doar tranzitau zona.
Oponenții proiectului au invocat, în special, lipsa locurilor de parcare (sau faptul că aceste parcări erau prea îndepărtate de locuințele celor care locuiau în mijlocul unui astfel de supercartier) și faptul că afacerile din aceste zone vor da faliment pentru că lumea nu va mai veni la cumpărături, ele urmând să fie susținute doar de locuitorii din aceste supercartiere. De la inaugurarea lor și până azi, însă, toate studiile au arătat că viața s-a îmbunătățit pentru acești locuitori. Majoritatea s-a adaptat la noile reguli, oamenii au început să folosească mai mult mersul pe jos și bicicleta, poluarea s-a redus drastic în aceste zone, iar afacerile, culmea, au înflorit, spațiile comerciale fiind la mare căutare acum în aceste zone. Fostele șosele cu multe benzi au fost recucerite de pietoni și transformate în zone de joacă și petrecere a timpului liber. Unii dintre locuitori chiar și-au deschis mici afaceri sau au ales telemunca pentru a nu mai fi nevoiți să iasă din cartier. Practic toată viața lor este în acele supercartiere.
Un model similar s-a aplicat și la Timișoara. În ultimele luni ale administrației Ciuhandu a fost pornit proiectul pietonizării zonei centrale. Iar acum, aceasta a devenit una dintre cele mai căutate (și scumpe) zone din oraș, atât de cei care vor să își cumpere o casă, cât și de afaceriști. Însă, o primă tentativă de pietonizare a unei zone a venit cu mulți ani înainte, mai exact prin 1996, când Primăria Timișoara, tot sub administrația Ciuhandu, a pornit un proiect amplu de reorganizare a traficului de la Podul Traian (din Piața Maria), până în Iosefin (la bulevardul Iuliu Maniu). Proiectul a durat opt ani, un interval enorm, dar, la final, s-au construit trotuare largi și primele piste de biciclete din oraș. Iar traficul rutier, deși loc ar fi fost destul, a primit doar două benzi. Proiectul a fost coordonat (cel puțin în ultima parte) de viceprimarul de atunci Dorel Borza. El s-a pensionat anul trecut din funcția de consilier al actualului primar al Timișoarei, iar curentul de gândire s-a schimbat în acest timp.
De câțiva ani, administrația timișoreană este convinsă că trăim în „epoca automobilului” și va urma chiar și „epoca dronelor” sau „aparatelor de zbor individuale”. Motiv pentru care s-a interzis și „Ziua fără mașini”, în 2015.
Proiectul pietonizării centrului, gândit în ultima parte a administrației Ciuhandu, a fost dus la capăt și pentru că era deja început pe fonduri europene, iar orice schimbare ar fi însemnat bani în plus din buzunarul local (așa cum s-a întâmplat, de exemplu, cu pomii din Piața Libertății). Dar este singular în ultimii opt ani. La Timișoara, spre deosebire de Barcelona, spațiile pentru pietoni se îngustează de la an la an, în supercartiere au crescut de la 49 la sută, la 75 la sută. Mersul pe jos este descurajat în Timișoara atunci când verdele la trecere ține doar 9 secunde, iar cel la mașini două-trei minute. De mersul pe bicicletă nu mai zic, au spus destule bicicliștii în ultimii ani. Însă dau doar un exemplu: la Barcelona, bicicliștii sunt încurajați să circule în aceste supercartiere. La Timișoara, ei au fost excluși din zona pietonală realizată pe fonduri europene și trimiși să circule la periferia centrului.
Starea de urgență din ultimele două luni, când traficul a fost minim, ne-a demonstrat tuturor cât de nepoluat ar putea fi orașul. Și frumusețea mersului pe jos sau cu bicicleta (chiar dacă doar de frica filtrelor de poliție). Pe mine m-a făcut să mă întreb cum ar arăta Timișoara cu cinci-șase supercartiere? Ce impact ar avea asupra vieții noastre? Evident, schimbările nu pot veni peste noapte. Mulți dintre timișoreni sunt încă dependenți de mașini, nu concep să nu își bea cafeaua pe terasă doar în Piața Unirii sau să nu își facă cumpărăturile doar la centrele comerciale mari. Și atât timp cât autoritățile se gândesc doar la voturile de mâine, nu la sănătatea și calitatea vieții votanților peste ani, tendința va continua.
Trimite articolul
XAi uitat sa ne spui ca proiectul pietonizarii a fost gandit pe finalul administratiei Ciuhandu. Adica ne-ai spus, dar doar de 6 ori.
-
Sarcam ieftin din partea ta, tipic liberal.
Orice ideea legata de mobilitatea, de incurajarea transportului ”verde” si a transportului in comun reprezinta motive de excomunicare din partea voastra.
Daca tot mergeti, in deplari, prin orase care au o alta abordare, decat cea de comunala cu care v-ati obisnuit poate va inspirati si aplicati anumite solutii (cu adevarat inteligente)… vi le puteti asuma, noi ne bucuram!
Dar in lipsa actiunii voi stiti doar: hateri, votanti psd, oameni cu suflet negru. Ce sa faci… atata poti sa ceri de la taranoaia.
Un articol bun care ridica semne de intrebare justificate asupra locului in care se indreapta orasul nostru.
Timisoara spre deosebire de alte orase mari din Romania are potential foarte mare in aceasta zona, a dezvoltarii a mai multer centre, mai ales mostenirii lasate de cei ce au construit orasul, pre 1918. Avem Piata Traian, Iosefin, Maria, Balcescu, etc, in care daca macar o parte s-ar face pietonala, nu ar mai fi exodul de sfarsit de weekend in centru/unirii. Din pacate doar acolo se investeste si in consecinta toti isi iau masina si ies la un suc pe weekend acolo…
-
@Moise: Lumea nu din lipsa de alternative merge in centru.. Ci pentru ca centrul este .. centrul. Adica daca ai un amic care nu sta in cartierul vecin tie, cu aproximatie jumatea distantei dintre voi va fi in zona centrala (Timisoara arata ca o testoasa vazut de sus, deci aproximativ un cerc)
Dar avem supercartiere cu trafic oarecum limitat,caminele din buziasului,kuntz,supervilele de la gara de est …suntem pe drumul cel bun.
Incercati in vreun cartier vechi al Timisoarei sa admirati arhitectura de pe trotuar. Zgomotul facut de masini si poluarea sunt infernale, nu te poti intelege de claxoane si sirene, atunci ce turisti vrem noi sa atragem? In afara centrului vechi nu ai ce cauta la plimbare, nici macar pe malul canalului Bega, unde in afara de centru, pista de biciclete si bancile de odihna sunt tot langa sosea si nu sunt ocupate niciodata pentru ca nu te poti bucura de liniste si aer curat acolo. Are dreptate autorul articolului, primaria face totul pentru masini in timp ce la pietoni le trebuie 10 minute sa traverseze o intersectie. Pistele de biciclete sunt o gluma proasta, si nu fiindca n-ar fi doritori, ci pentru ca e o loterie sa mergi pe o sosea aglomerata pe langa autobuze si sa scapi viu.
N-am pretentia ca primarul sa inteleaga din mercedes situatia, dar vreun consilier din asta tanar de la PNL poate sa stea in weekend sa numere cate biciclete trec prin dreptul lui intr-o ora, pe facatura aia de pista facuta cu fonduri europene si poate li se aprinde vreun bec, macar de frica alegerilor, si fac ce se cuvine intr-un oras ce se pretinde european.
super interesant articol
Bravo pentru articol. In sfarsit unul de opinie constructiva, constructiv, si actual
Toată lumea la supermarket!!!!😂😂😂😂😎
Proiectul propus de tine ar merita sustinut in noul pug al polului de dezvoltare timisoara. Nu ar fi rau daca ai pune bazele un grup de sprijin format din oameni care sprijina acest proiect. Cred ca ar trebui gandit pe termen lung nu pentru maine iar ideea ta, pentru a prinde viata, ar trebui sustinuta la modul profi de cei care isi doresc un oras frumos pentru ei,vecini, copii, nepoti, prieteni, etc. ( de format un grup de sprijin, de stabilit o agenda a actiunilor pe termen lung si scurt, activat canale de comunicare publica, stabilit persoane de contact, si…la treaba). Daca numai ne dam cu parerea fara sa actionam, orasul va fi construit in continuatre de catre Cultia Cojocari sau alti vizionari al vremurilor apuse.
o comparatie nefericita, Barcelona s-a construit/dezvoltat dintr-un sat de pescari Barcelonetta, Timisoara dintr-o cetate rotunda. Bulevardele in Barcelona au peste 100 de metri latime (intre blocuri, spatiul verde de pe mijloc este cat un bulevard de-al nostru. Ideea de supercartiere poate fi doar in ce se construieste acum, dar sanse infime avand in vedere lacomia dezvoltatorilor si a celor de acorda autorizatiile de constructie. Noi ne comparam cu Sibiu, Brasov, etc, ingramadeala in zona centrala
-
Sincer eu cred ca este o mare prostie!toate supermarketurile ar trebui sa dispara in toate extremitatile orasului si in locul lor sali/terenuri de sport, bazine si stranduri +parcuri!si mici magazine de zona cu 80% produse autohtone nu turcisme si toate kkturile importate!evident lumea sa stea unde vrea… cum adica sa stau la mime in zona daca eu sunt liber si vreau sa stau unde vreau!auzi barcelona…. esti roman… putem mai mult decat ingramadeala din barcelona!de ce nu iei exemplu cehia de exemplu la viata de noapte si distractie sau polonia la preturi sau ungaria ca si legi date de primarii privind spatiul verde si pistele de biciclisti sau cel mai bun exemplu ORADEA….vizitati oradea sa vedeti cum arata!nu am nici o treaba cu politica dar cine este primar acolo are tot respectul meu!si readuceti banditilor de politicieni TMBASE inapoi!