Timișoara a câștigat titlul de Capitală Culturală Europeană nu pentru că a reușit să convingă un juriu european de cât de dus pe la teatru și muzee este timișoreanul de rând, ci tocmai prin faptul că actul cultural are mai mare nevoie de ajutor aici, spre deosebire de Cluj, Iași sau București. Membrii Asociației Timișoara Capitală Culturală Europeană care au lucrat la dosarul de candidatură au reușit atunci să demonstreze imensul potențial pe care orașul îl are și de faptul că un „imbold”, cum este acest titlu, ar fi suficient pentru a-l transforma radical într-un centru cultural al regiunii. Pentru că, până la urmă, Timișoara Capitală Culturală Europeană este în primul rând despre actul cultural și infrastructura necesară acestuia, apoi despre clădiri istorice, restaurante, baruri, hoteluri sau apartamente în Airbnb.
Este despre oamenii de cultură (actori, pictori, muzicieni, scriitori sau sculptori) și cei care îi înconjoară (sunetiști, manageri culturali, luminiști, sufleuri etc.) și apoi despre afaceri cu milioanele de turiști care vor asalta orașul în anii care vor veni. Pentru că turiștii – câți ori fi și când vor veni, dacă vor veni – nu se așteaptă să vadă în orașul Capitală Culturală Europeană doar clădiri frumos renovate, restaurante de lux și televizoare 4K în apartamentele în care vor sta, ci în primul rând niște evenimente culturale de calitate. Iar acestea pot fi realizate doar de oamenii de mai sus. Cei care și-au dedicat viața artelor și au transformat acest lucru într-o carieră. Adică, pe scurt, trăiesc din asta.
Apoi a venit pandemia, starea de urgență, ieșitul din case cu declarații, iar peste actul cultural a căzut cortina. Anunțul de amânare (probabil) a deținerii titlului de Capitală Culturală Europeană de către Timișoara în 2022 sau chiar 2023 a venit ca o gură de oxigen pentru autoritățile locale și naționale care ar fi trebuit să pună la punct infrastructura culturală a orașului și care abia în acest an s-au apucat (dacă s-au apucat) să facă ceva. Fostele cinematografe RADEF, care au intrat în proprietatea Primăriei Timișoara și care ar fi trebuit să găzduiască centre culturale de cartier sunt, în cel mai bun caz, la stadiul de licitație pentru renovare, primele urmând să fie gata pe la mijlocul anului viitor. Castelul Huniade, care a găzduit Muzeul Banatului, este în într-o eternă renovare de vreo 14 ani și nu va fi în niciun caz gata în 2021. La Operă ce se mai mișcă lucrările începute recent, după ce timp de mai multe luni schelele goale au sprijinit această clădire. În fine, „coroana” dosarului de candidatură, acel MultipleXity este abia acum în stadiul de concurs de proiecte. De aceea, o eventuală amânare a deținerii titlului este primită cu bucurie de autoritățile locale și naționale, care erau pe cale să fie prinse de turiști, în 2021, cu schelele pe obiectiv.
Nu același lucru se poate spune, însă, despre profesioniștii din cultură, care, oricum, nu o duceau grozav nici înainte și pe care restricțiile i-au lăsat fără vreo sursă de venit. Nu vorbesc aici despre vedete, acei 1 la sută care câștigă zeci sau sute de mii de euro pe an. Ci despre cei mulți, care nu au avut acest noroc. În timp ce toți, de la primar la premier, vorbesc despre terase și slujbe în biserici, nimeni nu suflă o vorbă despre aceștia. Actorii și muzicienii mai vocali în această perioadă nici măcar nu cer ajutorul statului, așa cum au făcut-o alte domenii, ci doar să fie lăsați să își facă, responsabil, treaba. De ce, de exemplu, nu am putea avea concerte sau piese de teatru pe modelul slujbelor ținute în fața lăcașurilor de cult? Sau lansări de carte pe modelul mersului la cumpărături în supermarketuri?
Mă tem că, în țara în care analfabetismul funcțional e pe cale să devină majoritar, cultura a fost măturată direct sub covor. Pentru că nu ține nici de foame și nici nu aduce voturi. Și dacă vom continua așa, în 2022, 2023 sau când vom deține prestigiosul titlu de Capitală Culturală Europeană, vom avea săli frumoase, dar goale. Iar pe profesioniștii de azi din cultură îi vom găsi pe alte meleaguri mai prietenoase.
Trimite articolul
XPutem trai fara educaatie, fara sanatate, fara cultura, fara munca. Lucru dovedit de cele recent petrecute. Da? Internetul este un surogat de proasta calitate pentru viata. Nu mai folositi Internetul. Internetul e ca bautura. Un pahar face bine, doua pahare fac placere, de la trei pahare in sus esti un alcoolic dependent.
“în țara în care analfabetismul funcțional a depășit 40 la sută, cultura ține deja de securitatea națională” – absolut. Intre cei care neaga pandemia si virusul si in schimb sunt convinsi ca totul in perioada asta insamna de fapt doar forte oculte, fascism, restrangerea libertatilor, arest la domiciliu, 5G etc. sunt din pacate si oameni cu multa shcoala. La ce le’a mai trebuit atunci daca tot cretini au ramas? Dar ce te faci atunci cu fufele analfabete de sex videochat nocturn, ele care dicteaza in tzara asta din institutii parazite si vin cu o mana de sparanghel la protest antiguvernamental, atunci?
“actul cultural are mai mare nevoie de ajutor aici, spre deosebire de Cluj, Iași” – viata cultural-artistica timisoreana mi se pare mai bogata si mai variata, cea de la Iasi labartata dar nesemnificativa, iar la Cluj putina dar buna.
“Mă tem că, în țara în care analfabetismul funcțional e pe cale să devină majoritar, cultura a fost măturată direct sub covor” – absollut. Ieri am vazut un subiect de diploma de facultate “Evolutia femei intre cele doua razboaie mondiale”. Exact asa scris inclusiv in trei titluri de capitole. Am crezut ca nu vad bine. Am intrebat atunci daca e “Evolutia temei” sau “Evolutia femeii”.
Vai de capul lor absolventi analfabeti de facultate. La ce le mai trebuie diploma, atunci? Maine poimaine vorbesc si ei de forte oculte si de 5G in vreo alta pandemie, ceva, ca trebuie sa ne obisnuim de acum si cu asta, totusi. Dar ce te faci atunci cu fufa analfabeta din Studio 20 din Cluj care intreaba “Unde e Glasgow?”?
Fără cultură da, fara educație și inteligența nu
-
Se poate și fără educație și fără inteligență. Dovada vie sunt usereii și rezistenții care iau de bun tot ce e pe facebook și merg să behăie ca oile prin piețe și să ceară demisii.
Mai grav e că unii dintre ei au tendința de a se crede oameni de cultură în devenire, ei neavând treabă nici măcar cu cultura de cartofi sau porumb.
pe scurt, mai vreti bani,nu?
daca prin “act cultural ” intelegeti cantaciiosii care behaie se poate trai f bine si chiar mult ……fara ei ,iar faca educatie se vede cum se ajunge in parlament ,guwerner si chiar si mai sus
Se poate si fara “boemii” vesnic tineri. Asta e, un pic mai greu cu “dixtractia” prin nesfirsite sinecuri.