Conform UNESCO, alfabetizarea este un drept fundamental al omului. Aceasta deschide calea către exercitarea altor drepturi ale omului, a unor libertăți mai mari și a cetățeniei globale.
Alfabetizarea este o bază prin care oamenii reușesc să dobândească cunoștințe, competențe, valori, atitudini și comportamente mai largi pentru a promova o cultură a păcii durabile, bazată pe respectarea egalității și nediscriminării, a statului de drept, a solidarității, justiției, diversității și toleranței și pentru a construi relații armonioase cu sine, cu ceilalți oameni și cu planeta.
Cu toate acestea, în 2022, cel puțin una din șapte persoane în vârstă de 15 ani și peste (754 de milioane) nu avea competențe de bază în materie de alfabetizare. În plus, milioane de copii se luptă să dobândească niveluri minime de competență în citire, scriere și calcul, în timp ce aproximativ 250 de milioane de copii cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani nu sunt la școală.
La nivel național, una dintre cele mai mari probleme a sistemului educațional este abandonul școlar. Conform datelor europene transmise de Salvați Copiii, aproape 16% dintre copiii de vârsta gimnaziului nu erau la școală în anul școlar 2022-2023. În aceeași situație se aflau și 25,03% dintre copiii de vârsta liceului. Legat de competențele în diferite domenii, s-a înregistrat că aproape jumătate dintre elevii români de 15 ani au competențe scăzute la matematică, 44% la științe și 41,7% la lectură. Aceste cifre sunt aproape duble în comparație cu media Uniunii Europene.
Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România a arătat realitatea îngrijorătoare cu care se confruntă țara noastră. Un procent de 42% de elevi, din clasele I-VIII, sunt analfabeți funcțional ceea ce înseamnă că aceștia nu ar putea să înțeleagă informațiile transmise de afișul unui eveniment sau semnele de circulație. În categoria de „minim funcțional” se regăsesc 47% de elevi. Doar 11% au obținut calificativul „funcțional”, adică au capacitatea de a înțelege și a extrage informații dintr-un text citit.
Cei mai mulți analfabeți funcțional se află în partea de vest a țării, Timiș, Arad, Caraș-Severin și Hunedoara. Cei mai mulți elevi care nu au atins pragul „funcțional” se regăsesc în regiunea de est, Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui.
Tema din acest an a zilei internaționale a alfabetizării este „Promovarea educației multilingvistice: alfabetizarea pentru înțelegere reciprocă și pace”. Educația și alfabetizarea pot fi prospere doar în contextul unui efort comun la nivel global. În fața educației, toți copiii și tinerii din lume trebuie să fie egali și să beneficieze de toate resursele necesare. Din păcate, situația nu este așa în toate cazurile, astfel comunitățile și instituțiile locale trebuie să contribuie la creșterea nivelului de alfabetizare, prin a arăta oamenilor că sursele de informare și numărul de cunoștințe care pot fi dobândite sunt interminabile, și cât de frumos este să cunoști lumea în care trăim.
Câteva activități și inițiative care pot ajuta creșterea nivelului de alfabetizare sunt:
- Cursuri, în cadrul învățământului preuniversitar și universitar, care au ca tematică alfabetizarea
- Evenimente culturale și educative care celebrează multiculturalitatea locală
- Organizarea unor ateliere și competiții de scriere
- Cluburi de carte
- Vizite din partea autorilor locali și nu numai
- Excursii de o zi la biblioteci sau librării din oraș și din țară
- Lecții de învățare a unei limbi străine
Trimite articolul
Xs-a înregistrat că aproape jumătate dintre elevii români de 15 ani au competențe scăzute la matematică, 44% la științe și 41,7% la lectură. Aceste cifre sunt aproape duble în comparație cu media Uniunii Europene.
“Romania Educata”! 😂🤣😂🤪
Pfff, sint mai linistit stiind ca nu e cazul pentru tara asta…
Acum, serios…daca aveti aceste date, scrieti si despre cati dintre ei s-au mutat in judet, ca sa “traiasca mai bine”….
-
Eu , spre exemplu. Am vrut sa fac studiile universitare aici si, da, sa traiesc mai bine. Am fost absolut socata sa constat cat de ignoranti si de limitati sunt cei crescuti aici. Destul de bogati, extrem de infatuati dar, mai ales, de ignoranti.
FRUNCEA’ !
-
Fruncea nu poate sa nu fie si la cetire. Vai de voi banatenilor