În 2016, Airbus a inaugurat la Ghimbav o fabrică de elicoptere în care a investit mai bine de 100 de milioane de euro. Gigantul francez s-a cuplat cu producătorul român IAR, sub titulatura Eurocopter și a primit promisiunea din partea Statului că va avea comenzi consistente. În primă instanță se pomenea de o comandă de 16 elicoptere de luptă.
Din păcate, comenzile promise s-au lăsat așteptate, Ministerul de Interne și Armata României au preferat să se orienteze către producători americani precum Bell sau Lockheed Martin. În consecință, Airbus a rămas doar cu promisiuni și o fabrică care zace practic degeaba. Comanda de 16 aeronave a fost redusă la 15. Constructorul francez trebuia să primească un avans 30% pentru 4 modele de elicoptere H215, asta în toamna anului trecut. Avansul nu a ajuns nici până acum în buzunarele francezilor.
Astfel, simțind că sunt amăgiți cu promisiuni care cel mai probabil nu se vor îndeplini, reprezentanții Airbus sunt în punctul de a considera închiderea liniei de asamblare din România, încercând să diminueze astfel din pierderile înregistrate în zonă.
Ministrul Apărării Naționale, Mihai Fifor se află în aceste zile în Franța, unde se va întâlni și cu reprezentanții Airbus, în speranța de a reduce din tensiunile actuale, o sarcină dificilă, având în vedere faptul că Statul Român îi amână constant pe francezi, în timp ce investește milioane de euro pe produsele similare, dar mai scumpe, oferite de companiile americane.
Citiți principiile noastre de moderare aici!