În urma unor cercetări – care au fost inițiate pornind de la o sesizare anonimă depusă pe Platforma avertizorilor de concurență – Consiliul Concurenței a decis sancționarea mai multor agenții de turism, unele dintre ele prezente și pe piața din Timișoara, deoarece acestea nu ar fi permis scăderea prețurilor pachetelor turistice comercializate.
„Autoritatea de concurență a constatat că, în perioada iunie 2013-septembrie 2016, 13 agenții de turism și-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informații sensibile din punct de vedere concurențial, cu scopul de a nu permite scăderea prețurilor produselor/pachetelor turistice comercializate. Astfel, agențiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, prețul de vânzare către clienți pentru produsele turistice și/sau pachetele de servicii turistice comercializate (ex.: bilete de avion în zborurile tip charter – atât ca produs turistic individual, cât și ca o componentă dintr-un pachet de servicii turistice). De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoționale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuități clienților și și-au împărțit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creșterii prețului de vânzare”, au anunțat cei de la Consiliul Concurenței.
Ca urmare a investigației derulate, agențiile de turism vizate au colaborat cu Consiliul Concurenței, ceea ce a dus la scăderea amenzilor aplicate. Totuși, cea mai mare dintre amenzi a ajuns pentru o singură agenție la aproape 500.000 de euro, a anunțat instituția.
„Amenzile au fost aplicate astfel: Christian’76 Tour S.R.L. a aplicat la programul de clemență, oferind dovezi privind existența faptelor anticoncurențiale, și a primit imunitate la amendă. Companiile Aerotravel S.R.L., Eximtur S.R.L., Fibula Air Travel S.R.L., Nova Travel S.R.L., Paralela 45 Turism S.R.L., Prompt Service Travel Company S.R.L., Rezeda World Travel S.R.L., Tez Tour S.R.L., Touring Europabus Romania S.R.L. au recunoscut participarea la practica anticoncurențială și au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii. Investigația va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurențial al Companiei Naționale de Transporturi Aeriene Române Tarom S.A., respectiv facilitarea săvârșirii faptei anticoncurențiale”, a mai anunțat Consiliul Concurenței.
În cadrul aceleiași investigații, Consiliul Concurenței a mai sancționat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, a interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice și/sau pachete de servicii turistice, să acorde clienților reduceri sub forma cedărilor unei părți din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice. ANAT și-a recunoscut fapta anticoncurențială și a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%.
Totodată, Consiliul Concurenței a impus ANAT obligația de a organiza și derula acțiuni de instruire pentru agențiile membre și angajații acestora, pentru a cunoaște reglementările din domeniul concurenței și, astfel, să poată identifica posibile practici anticoncurențiale.
Acțiunea prezentată a fost prima investigație declanșată de Consiliu în urma unor informații primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe Platforma avertizorilor de concurență.
În același timp, Autoritatea de Concurență a solicitat îmbunătățirea cadrului de reglementare prin corecta și completa transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate (Directiva UE 2302/2015), astfel încât să fie protejați atât turiștii, cât și operatorii din domeniu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!