“Am rezolvat problema exproprierilor, dar n-am
rezolvat problema siturilor arheologice. În
Italia, dacă stăteau cu autostrăzile
după siturile arheologice, nu ar fi construit nici
un kilometru de autostradă. Dar la noi lucrurile
se întâmplă cam aşa: se
găseşte ceva pe traseul autostrăzii, se
stopează autostrada. Dar, se poate căuta
acolo unde s-a găsit şi în stânga
şi în dreapta autostrăzii şi
arheologii pot să studieze cât vor şi
pe distanţe mult mai mari. Dar, am ajuns la un
exces, la o exagerare, astfel că, de câte
ori dai de două cioburi, se opresc lucrările
de infrastructură. Ori nu tot ce e sub
pământul ăsta de acum 2000 de ani
merită să blocheze autostrăzile în
România“, a afirmat Băsescu.
Şeful statului a mai spus că arheologii ar
trebui să dea foarte repede descărcarea
arheologică pentru traseele de infrastructură
importante. „Dincolo, pe
Bucureşti-Ploieşti au stat pentru că au
văzut o mierlă cu penele nu ştiu cum.
Şi şase luni nu s-a putut înainta
pentru că au căutat mierla şi nu mai era
mierla. Aici, dai de un ciob, te opreşti. Sigur
că nu zice nimeni că nu trebuie respect
pentru istorie, dar trebuie să caute domnii
arheologi în stânga şi în
dreapta traseului autostrăzii şi să dea
foarte rapid descărcarea arheologică pentru
traseele de infrastructură mari. Soluţia ar
fi modificare legii“, este de părere
preşedintele.
Traian Băsescu a spus că sunt cel puţin
cinci proiecte de infrastructură blocate în
prezent din cauza siturilor arheologice. “Sunt cel
puţin cinci proiecte de infrastructură
în momentul de faţă care sunt blocate
de mai mult sau mai puţin timp pentru că nu
ştiu ce se caută pe acolo, dar să se
caute în stânga şi în
dreapta“, a afirmat Traian Băsescu.
Preşedintele a mai spus că este
„inadmisibil“ ca lucrările să fie
oprite din cauza acestor situri.
„Până la urmă, lucrurile
astea cu opritul nu sunt atât de simple. Oprirea
lucrărilor costă. Numai pe tronsonul
ăsta (Arad-Timişoara –
n.r.) sunt peste 200 de utilaje. Utilajele care stau
sunt plătite din costul lucrării.
Stau trei luni, şase luni, până se
termină descărcarea arheologică.
Aşa ceva e inadmisibil. Cercetarea istoriei este o
treabă foarte importantă, dar nu ştiu
cum se face că ne căutăm istoria şi
vestigiile arheologice exact acolo unde avem de
făcut investiţii. Hai să ne
cercetăm sistematic istoria şi nu numai pe
traseele autostrăzii“, a mai declarat
şeful statului.
Constructorii autostrăzii
Arad-Timişoara au susţinut că
lucrările de execuţie nu sunt blocate din
cauza siturilor arheologice. Oficialii firmelor de
construcţie au menţionat că sunt doar
câteva puncte pe traseu unde arheologii au
deschis situri de cercetare.
Traian Băsescu a vizitat, sâmbătă,
şantierul din localitatea arădeană
Şagu, unde au început, în urmă cu
o lună, lucrările la autostrada
Arad-Timişoara. Termenul de executare a
tronsonului de autostrada Arad –
Timişoara, investiţie a cărei
valoare a fost calculată la peste 270 de milioane
de euro, este de 24 de luni de la începerea
lucrărilor. Din valoarea totală a
contractului, 200 de milioane de euro reprezintă
un credit de la Banca Europeană de
Investiţii, iar 70 de milioane de euro sunt
acordaţi de la bugetul de stat.
Proiectul autostrăzii
Arad-Timişoara include construcţia a
32,25 kilometri de autostradă, 24 poduri şi
pasaje, un nod rutier şi două spaţii de
servicii. Lucrările vor fi făcute de
consorţiul Astaldi – JV FCC Construzione.
Traian Băsescu a spus că, în opinia sa,
autostrada Arad-Timişoara va fi
finalizată în anul 2013, faţă de
2011, care este termenul prevăzut în
contractul de execuţie.
sursa: NewsIn
Citiți principiile noastre de moderare aici!