Potrivit Aradon, 16,800,00 milioane de lei este dispusă Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” S.A. să cheltuiască, prin Sucursala Regională de Căi Ferate Timișoara, doar pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate necesar proiectului de „Electrificare a 6 secții de circulație ale sistemului feroviar din România – SF- Arad (Utvinișu Nou) – Boiu Bihor”.
În anunțul publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, cei de la SRCF Timișoara menționează că „se necesită elaborarea Studiului de Fezabilitate în conformitate cu legislația națională în vigoare și se va prezenta soluția optimă din punct de vedere tehnic și economic pentru realizarea obiectivului de investiții Electrificare a 6 secții de circulație ale sistemului feroviar din România -SF-Arad (Utvinișu Nou) – Boiu Bihor–Lot SRCF Timișoara în vederea prezentării celei mai eficiente soluții de implementare a obiectivului de investiție”. Ofertele sunt așteptate până pe 18 februarie 2025.
În momentul de faţă, singurul tronson electrificat între Arad şi Oradea este dintre Arad şi Utviniş, pentru tronsonul Boiu Bihor-Oradea fiind semnat contractul pentru electrificare.
Întreaga rețea feroviară a țării are o lungime de aproximativ 20.000 de kilometri, însă doar 4.030 de kilometri sunt reprezentați de linie electrificată.
„Gradul de electrificare al rețelei feroviare române este inferior mediei UE, unde ponderea liniilor electrificate este de peste 50%”, recunosc cei de la CFR.
Cei de la CFR au decis să înceapă demersurile pentru electrificarea liniei dintre Arad și Oradea deoarece „deservește orașe-reședință de județ sau importanți poli de creștere urbană și economică, Arad respectiv Oradea, centre industriale importante”.
Electrificarea ar urma să conducă la readucerea parametrilor căii ferate la viteza de circulație proiectată, creșterea atractivității transportului feroviar, scăderea consumului de energie sau minimizarea efectelor negative asupra mediului. Totodată, electrificarea liniei ar permite companiilor de transport feroviar de călători să circule pe aici cu material rulant nou.
Linia de cale ferată dintre Arad și Oradea a fost construită pe segmente, începând cu septembrie 1871, când a fost inaugurat tronsonul dintre Oradea și Salonta. Ulterior, în februarie 1877, a fost inaugurat tronsonul Arad-Sântana, iar în 1887 a fost dat în folosință tronsonul Chișineu-Criș – Nădab – Sântana. Abia în perioada septembrie 1921-mai 1923, legătura feroviară dintre Arad și Oradea este finalizată, odată cu inaugurarea tronsonului Nădab-Salonta, inaugurat pe 23 mai 1923 în prezența prim-ministrului Ion I. C. Brătianu. Acest tronson a fost prima cale ferată construită de Căile Ferate Române pe teritoriul Transilvaniei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!